אגודת העיתונאים למפכ"ל: המשטרה מהלכת אימים על עיתונאים

לטענת האגודה, המשטרה מבצעת האזנות סתר לעיתונאים, אוכפת באופן בלתי סביר ומרושל צווי איסור פרסום ונוקטת "שיטות הפחדה ואיומים המתאימות למשטרים אפלים"

אגודת העיתונאים בתל-אביב יוצאת נגד מדיניות המשטרה כלפי עיתונאים. במכתב ששלחה האגודה באמצעות עו"ד אילן בומבך למפכ"ל המשטרה, דודי כהן, ולשר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', היא מכנה את התנהלותה של משטרת ישראל במגעה עם ציבור העיתונאים בארץ - "נפסדת".

על-פי האגודה, המשטרה "מהלכת אימים" על ציבור העיתונאים, ולמעשה "מובילה למצב בו עיתונאי ישראל שרויים באי-ודאות, בחששות ובתחושה שידיהם - ידי שומרי הדמוקרטיה - כבולות".

על-פי המכתב, "התנהלותה הבעייתית של המשטרה מוצאת את ביטויה ב-3 עניינים מרכזיים הקשורים בטבורם זה לזה - ביצוע האזנות סתר לעיתונאים ופגיעה בזכויותיהם החוקתיות; אכיפה בלתי סבירה ומרושלת של צווי איסור פרסום; ונקיטת שיטות הפחדה ואיומים המתאימות למשטרים אפלים".

האגודה כותבת כי "ביצוע האזנות סתר לעיתונאים הפכה לאחרונה לתופעה רווחת, המשתקת את הפעילות העיתונאית במדינה ושמה מקלות בגלגלי הדמוקרטיה... צווי איסור הפרסום נשלחים בצורה כללית למערכות העיתונות והחדשות, זאת מבלי לוודא את הגעתם לבעלי התפקידים הרלבנטיים הנוגעים בדבר (כגון עורכים, כתבים וכו'), ומבלי ליתן הסבר לגורמים הרלבנטיים בדבר היקפם של צווי איסור הפרסום ומשמעותם".

המכתב מגיע לאחר חקירה של 4 מעובדי החדשות המקומיות של רשות השידור, ובהם שני העורכים אבי מוסקל ונועם עוז.

"המשטרה נוקטת שיטות של הפחדה ואיומים כלפי ציבור העיתונאים", נכתב. "מוסקל זומן למתן עדות במשטרה לאחר שחלפו 3 חודשים מהמועד בו עלו החשדות להפרת צו איסור פרסום. במהלך 3 חודשים לא פנתה המשטרה לאף גורם במערכת 'מבט' בדבר החשדות הקיימים, ולא נעשה כל ניסיון להידבר עם גורמים במערכת ועם מנהליה.

"חקירותיהם של מר מוסקל ומר עוז נמשכו כ-6 שעות כל אחת. במהלך החקירה הטיחו החוקרים במר מוסקל האשמות שונות, תוך איומים חוזרים ונשנים כי יש למשטרה היכולות והאמצעים לעקוב אחר פעולותיו ודבריו".

לדברי האגודה, בראשותו של יוסי בר-מוחא, חוקרי המשטרה אף הדגישו והתרברבו בפני מוסקל כי החקירה מתבצעת "למען יראו וייראו".

האגודה דורשת להעביר לשוטרים הנחיות מדויקות לגבי אופן השימוש בהאזנות סתר והוצאת צווי איסור פרסום. "במסגרת הנחיות אלה יש לתת את הדגש על כך שיש להשתמש בפעולות אלה במשורה", נכתב, "זאת מאחר שהפגיעה בחופש העיתונות וחופש הביטוי, כאשר עסקינן בעיתונאים, היא פגיעה קשה, אשר עלולה לפגוע אנושות באושיות המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל".