"לאף קבלן גבר לא היו ביצים למגדלי מגורים בשוק בפ"ת; גינדי קב' רכישה בתחפושת; ענבל אור? נקסט"

קרן בן-דוד וחני הורביץ, יזמיות "מגדלים": "רוני חזקיהו עושה לנו רק טוב" ■ וגם: 5 פרויקטים בר"ג, ת"א ופ"ת - תמונות ומחירי דירות

לעו"ד קרן בן דוד אין אלוהים. היא אומרת מה שהיא חושבת בלי חשבון, בלי עצם בלשון, ישר בפנים, אבל גם כשהיא שותקת קשה לפספס אותה. אשת נדל"ן בת 32 עם עוצמה שגורמת לוויברציות באוויר. "אני לא מתביישת להגיד", היא אומרת חד והחלטי, "שלאף גבר לא היו ביצים להיכנס לפרויקט בשוק בפתח תקוה", ומתכוונת לשני המגדלים שהיא וחני הורביץ, השותפה שלה בחברת קבוצות הרכישה מגדלים, בונות בימים אלה. "במקום לראות את הפיתוח האדיר שעשו שם, במודל שוק הבוקרייה בברצלונה", היא מבהירה את הקשר בין ביצים גדולות, ראייה כלכלית רחבה ומתחרים ממין זכר, "כנראה רעד להם משהו".

חני הורביץ, 33, שיושבת לידה בשמלה שחורה צנועה ועל ראשה פאה מודרנית כהה, מזדעזעת. "אל תגידי ביצים", היא אומרת בשקט. "תגידי אומץ". "לא", מתעקשת בן דוד, "אני אומרת ביצים".

"נניח את רוצה לקנות לילד בן ה-19 שלך דירה. סליחה, זה הגיל שמתחתנים אצל החרדים. אצל החילונים זה יותר מאוחר", אומרת הורביץ. "מה יותר טוב? לקנות דירה בתל אביב, לקחת מיליון שקל משכנתא? או לקנות בפתח תקוה, לקחת משכנתא של 400 אלף שקל ולשלם שליש?"

מגדלי העיר בפתח תיקווה
 מגדלי העיר בפתח תיקווה

מגדלי העיר בפתח תקוה: 246 דירות בשני מגדלים. המחיר ל-4 חדרים: 915 אלף שקל

- אתן בניתן פרויקט בגוש הגדול בתל אביב.

"כי אנחנו מאמינות שאם אתה זוג צעיר עם כסף תקנה בתל אביב ואם לא, תבוא לפתח תקוה. לכל פרויקט יש את התמהיל שלו".

בנין ck בתל אביב
 בנין ck בתל אביב

בנין CK בתל-אביב: מחיר מיני פנטהאוז 4 חדרים ומרפסת: כ-2 מיליון שקל

"נפרוץ גם אם ינסו לדכא אותנו"

על הרקע נקודת הרתיחה שהגיע אליה ענף הנדל"ן בישראל, מעניין לספר ש"מגדלים" מגלגלת מחזור של מיליארד שקל בשנה. זו כנראה הסיבה שהן - וגם יתר קבוצות הרכישה - כל כך מרגיזות את הקבלנים. שלוחצים על הממשלה להגדיל את המיסוי על הקבוצות, כדי להפוך אותן ללא כדאיות.

גם שיווק הנדל"ן הפך סוער הרבה יותר מאז בואן של קבוצות הרכישה. כבר לא מספיק לפרסם מודעות קטנות בעיתונים או להעביר את הפרויקט מפה לאוזן. היום כל מי שיש לו יד בנדל"ן שוכר משרד יחסי ציבור ועושה רעש, וכמה שיותר גדול, כדי למשוך תשומת לב. כמו, למשל, חברת גינדי שבחרה לשווק את הפרויקט החדש שלה דווקא בהיכל התרבות.

"גינדי היא קבוצת רכישה בתחפושת", קובעת בן דוד, שכבר הצליחה להיכנס לעימות מילולי סוער עם מיטל גינדי, בת הדודה של הגינדים מהפרויקט, בכנס פסגת הנדל"ן של גלובס. "אבל הקמפיין הזה עושה טוב לכל הענף, מגביר את התחרות, ותחרות היא מחולל הצמיחה הכי גדול. אם תקחי כמה שנים אחורה, כשקבוצות הרכישה לא היו בשטח ולא היה רעש, מכרו פחות. קבוצות הרכישה עשו בלגן ועוררו ביקוש".

הורביץ: "הלקוח הסופי חכם ויודע לעשות את הבחירות שלו, ועם כל הקמפיין הענק הוא ידע לבחור את המוצר הנכון. אלינו הגיעו אנשים בלי רעש, באלגנטיות, לא הלחצנו אף אחד, ואפילו ההפך, לא הסכמנו שאנשים יקנו במקום. רצינו שילכו הביתה לחשוב ויחזרו בטוחים. זה הכוח הנשי".

- אם אתן לא במשחק הזה, למה ערכתן מכירה פומבית מתוקשרת במתחם VIP מיוחד שהוקם בגני התערוכה, וקראתן ל-500 העשירים בישראל להתמודד על הפנטהאוז בפרויקט רמה טאוור?

בן דוד: "כי זה הפנטהאוז הכי יפה באזור תל אביב. לא, במרכז כולו. שבעה וחצי מטרים גובה, 300 מ"ר מרפסת, אין דבר כזה במגדלים הכי יוקרתיים בארץ. לבנות פרויקט כזה ולא להאדיר אותו, זה לחטוא לדבר".

רמת טאואר ברמת גן
 רמת טאואר ברמת גן

רמה טאוור ברמת גן: מכירה פומבית מוגבלת משתתפים על הפנטהאוז בסכום התחלתי של 12 מיליון שקל

- אתן פוגעות בפרנסה של הקבלנים, אז ברור שהם כועסים.

"שטויות. בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת אמרתי לרוני חזקיהו שגם אם הריבית תעלה, המחירים ימשיכו לעלות. אמרתי וצדקתי. אנחנו נמצאות בשוק כלכלי ואנחנו תלמידות שקדניות של היצע וביקוש, וגם אם ינסו לדכא אותנו, כן נרבה וכן נפרוץ".

- זה אותו הדיון שבו הערת לקבלנים שיפסיקו לנסוע במרצדס 600 על חשבון הציבור. עצבנת אותם.

"הציטוט לא היה מדויק. לא אמרתי שיוותרו על המרצדס, אלא שיסעו בדגם מפואר פחות, ויוותרו על חלק מהרווח היזמי שהם גובים מהלקוחות שלהם. באותה מידה יכולתי לנקוב בסיגרים או בנעליים. האמירה הזאת לא באה סתם. כשנכנסנו לחדר הקבלנים צעקו לעברנו, 'אתם, קבוצות הרכישה, יכולים לקפוץ לנו'".

האמירה הזאת עלתה להן בחיטוט עיתונאי בחייהן הפרטיים: מתברר שבן דוד נוסעת בג'יפ מרצדס, ושתיהן גרות בווילות בסביון. "אנחנו לא סיפור סינדרלה", אומרת בן דוד. "חני דור חמישי לנדל"ן ואני דור שלישי. אנחנו לא באות מכסף חדש".

"הפורטפוליו של סבתא"

סבתה של בן דוד, שמחה לוין ז"ל, הייתה בלבוסטע פקחית כמו הנכדה שלה, קנתה קרקעות באפקה, רעננה וצהלה, ובנתה כמה בניינים בשותפות עם בני הדודים שלה. בעלה עסק בקבלנות של חומרי בניין, עד שהפסיק לעבוד מסיבות בריאותיות והיא פרנסה את הבית. קרן נולדה בפתח תקוה כשהמשפחה כבר הייתה אמידה. אבא שלה הוא הבעלים של "מנופי בן דוד", אחת החברות הוותיקות בארץ להובלות מינוף, ובאופן טבעי ספגה נדל"ן מגיל אפס.

"בימי שישי לסבתא ולי היה מנהג קבוע: במקום לטייל ולבלות, היינו נוסעות יחד לראות מגרשים. גדלתי לתוך העולם הזה. כשהיא נפטרה היא השאירה ירושה גדולה שהיה צריך לנהל, ואני כנראה התאמתי למשימה למרות שהייתי בת 18. במקביל, לא ויתרתי על לימודי משפטים וכלכלה במרכז הבינתחומי ועשיתי התמחות במקרקעין".

אחרי אפיזודת דוגמנות קצרה שהיא רוצה להצניע, נשאבה חזק לתחום הנדל"ן. "אני לא בנאדם של סימני שאלה. הדברים אצלי מאוד ברורים. כשאני לוקחת משהו על עצמי, אני אצליח בו. נקודה. תקרת זכוכית לא קיימת בשבילי. סיימתי את ההתמחות והתחלתי לעבוד עם האחים חג'ג' מקבוצות הרכישה כעורכת דין. ניהלתי למעלה מ-30 קבוצות רכישה. למדתי את רזי התחום, והאמת, אני תלמידה טובה שמשתדלת ללמוד מהכי טובים ולעלות עליהם. אחרי שנה וחצי הפכתי לשותפה של חג'ג בשני פרויקטים".

מגדל המושבה בפתח תקוה: המחיר ל-4 חדרים - 960 אלף שקל

"כל אישה ואישה צריכה להקשיב לעצמה, ולא לתת לאף אחד לערער את ההחלטות שלה. לא נראה לך שהגיע הזמן שהענף הזה יעבור לידי נשים? יש לנו תבונה, חוכמה, שיקול דעת, רגש. הרי מי שקובע אם לקנות את הדירה זו האישה. כשקרן ואני רואות דירה, אני, כאדריכלית בהכשרה, יכולה להבין את צרכי הדיירים. את יודעת כמה תוכניות הפכתי?

"כשאנחנו מקבלות קרקעות מקבלנים הם אומרים לנו, מי אתן שתשנו תוכניות? אנחנו קטנות וצנועות, אבל אכפת לנו שלקונה יהיה חדר משחקים לילדים ומרפסת גדולה לאירוח, פינת אוכל, מטבח גדול, הכול מהניסיון האישי שלנו. אנחנו רואות לטווח ארוך. גברים לא יכולים ללכת וללעוס מסטיק".

- אתן מכלילות באחווה הנשית הזו גם את ענבל אור?

"איזהו המכובד, המכבד את הבריות", נתלית הורביץ בהלכה, ובן דוד אומרת, "נקסט".


חן המושבה בפתח תקוה: המחיר ל-4 חדרים - 940 אלף שקל

חני הורביץ היא כמעט תמונת מראה של קרן בן דוד. אמנם גם היא בת לשושלת נדל"ן מפוארת, אבל מהצד החרדי של המתרס. סבה, ישראל קרטין ז"ל, הקים עסק גדול וקרא לו "ט.קרטין", על שמה של אשתו טובה. "הוא היה סוחר חרוץ שקם, התפלל, הלך למקווה ומשם ישר לעבודה. איש ישר והגון ששילם עבור כל סחורה שלקח, ועבד עם כל החברות הממשלתיות.

"הם גרו ברחובות וגידלו את אמי כבת יחידה. היא יצאה ללמוד במכללה חרדית יוקרתית בלונדון, וכשהגיעה לפרקה הלך אביה לישיבת פוניבז' וביקש עבורה את הבחור הטוב ביותר. היו שם שניים, אבי ועו"ד יעקב וינרוט. רב הישיבה הצביע על אבא.

"אבי הוא נצר למשפחת יהלומנים. לסבי היה גם יקב חוץ מהעסק ליהלומים. הוא נהרג בתאונה כשאחד העובדים נשם את אדי השמרים ביקב, והוא ניסה להציל אותו. כשסבתי התאלמנה היא הפכה להיות המתווכת הראשונה בבורסה ליהלומים".

- לחברה החרדית ולבעלך לא מפריע שאת מסתובבת בעולם חילוני לגמרי?

"לא מעניין את בעלי מה חושבים אחרים, ומה הם אומרים עליו. יש לו את האמת שלו. הוא לומד בבוקר בכולל בסביון, נושא בעול הבית, ברמה שאם קורה שאגיע מאוחר בערב הכול ידפוק כמו שעון, ואחר הצהריים מנהל את העסקאות בארה"ב, פנמה ופילדלפיה, שנשארו בחברת 'פאסיפיק ווסט' שהקמתי ועדיין פועלת בחו"ל".

- למה עברת מבני ברק לסביון?

"זה היה כרוך בהרבה אומץ ותפילה, אבל הרגשתי שאני רוצה את השקט שלי, מקום שאפשר לצמוח בו, מרחב".

- אבל זה יישוב חילוני.

"יש בו שני בתי כנסת, שבעלי מאוד מעורב בהם, והילדים לומדים במוסדות חרדיים ברמת גן. להורים זה היה קשה, ולו רק מהפן שתמיד אחרי קידוש היינו עולים אליהם ועכשיו זה בלתי אפשרי. אבל הם כיבדו את ההחלטה שלנו, ואחרי כמה חודשים אבי אמר שעשינו בשכל".

- העלאת הריבית מטרידה אתכן?

"רוני חזקיהו עושה לנו רק טוב. הוא מבין היטב שיש צוואר בקבוק שצריך לפתוח. הלמ"ס פרסם שכמות הדירות שיש עכשיו בשוק תספיק לשבעת החודשים הקרובים. תמה עונת הווילות. אנשים עוברים למגדלים".