משחק הישראבלוף הגדול

מי שמאמין שמהיום יחשוף משרד הביטחון את מהלכיו הכספיים והתכנוניים - שיקום

הצחקתם אותנו. מי שמאמין שמהיום ואילך ישתף משרד הביטחון פעולה עם האוצר, ויחשוף, על אמת, את מהלכיו הכספיים והתכנוניים - שיקום.

המערכת הכספית של משרד הביטחון הייתה, נשארה ותישאר גוף-על, עצמאי בשטח, נטול פיקוח, מתוחכם ובעיקר מתחכם ומתחמן. גם לא שקוף גם בזבזן. מי שמעז לשאול או לבקר, נתקל מיד בתשובה סותמת פה: "תתחיל להכין את החומר לוועדת החקירה של המלחמה הבאה, אתה תהיה אשם במה שיקרה".

לפיכך נתכנסנו

הדבר המעניין שהתגלה ביום רביעי השבוע במסיבת העיתונאים של שר האוצר, יובל שטייניץ (מעניין איך לא נמאס לו מכל מסיבות העיתונאים הללו. כל שני וחמישי...) - שבה הגיש את תקציב הביטחון ליו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין - זה שגם האוצר השתתף 62 שנים במשחק הישראבלוף הגדול.

משרד הביטחון היה כותב את חוברת התקציב, מעביר לאוצר, האוצר כרך את החוברת במעטפת שלו, והעביר לכנסת ולציבור - כאילו מדובר בעוד תקציב של משרד ממשלתי שכספיו מבוקרים ושקופים.

אז עכשיו, וזו הבשורה הגדולה שלשמה התכנסנו היום, הביטחון שלח לאוצר נתונים, כמובן שאיזה נתונים שהוא רוצה, והאוצר רק ציטט אותם בחוברת התקציב. צעד קטן לשקיפות? אולי זעיר.

דוגמה מהשבועות האחרונים. במארס 2010 התקבלה החלטת ממשלה להקמת גדר בגבול בין ישראל למצרים ב-1.5 מיליארד שקל. חצי מהאוצר, חצי מממשרד הביטחון. משרד הביטחון דרש וקיבל אחריות להקמה. אייל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מונה כראש צוות בינמשרדי למעקב אחר יישום ההחלטה.

והנה, לפני זמן מה כתב גבאי מכתב לשרי הקבינט ואמר כך: א. משרד הביטחון ניצל את תקציבי הגדר לטובת מימון משכורות לעובדי תעש. ב. חרף בקשות חוזרות ונשנות, לא התקבל ממשרד הביטחון דיווח על התקדמות הפרויקט. ג. הביטחון מסרב להציג את השינויים שערך בתוואי הגדר העתידית. ד. נציגיו לא הגיעו לדיון בעניין, בשל הנחיות מפורשות שקיבלו.

עוד כתב גבאי כי כאשר פנה לעזרת מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, הוא נענה בשלילה. שני אמר כי מערכת הביטחון "לא תאשר תוכניות אצל גורם חיצוני לה". כלומר, גם לא ממשלת ישראל.

"לשתף פעולה באופן מלא"

ביום רביעי שעבר כינס נתניהו ישיבת קבינט, והורה לנציגי מערכת הביטחון "לשתף פעולה באופן מלא עם צוות המעקב". כמו כן, באותה ישיבה החליט נתניהו למנות פרויקטור מיוחד לענייני הגדר.

סביר להניח שראש הממשלה, שמכיר היטב את התנהלות משרד הביטחון, רצה להבטיח שליטה משלו על העבודות. אלא שמאז ההחלטה חלף שבוע, והמשרד לא קידם את סוגיית הפרויקטור, ויש החושדים כי משרד הביטחון צינן את התלהבותו של נתניהו.