הפד משיק תוכנית הרחבה כמותית: ירכוש אג"ח בהיקף 600 מיליארד דולר

זאת עד סוף הרבעון השני של 2011 ■ ירכוש כל חודש אג"ח בכ-75 מיליארד דולר ■ עוד מהודעת הפד: צמיחת הכלכלה "מאכזבת" ■ הריבית הנמוכה צפויה להימשך עוד הרבה זמן

הפדרל ריזרב, כצפוי, הכריז היום (ד') על תוכנית הרחבה מוניטארית כמותית. בן ברננקי וחבריו בהנהלת הבנק המרכזי של ארה"ב החליטו על רכישה נוספת של אג"ח לטווחים בינוניים וארוכים בכ-600 מיליארד דולר עד סוף הרבעון השני של 2011. כלומר, רכישות בהיקף של כ-75 מיליארד דולר בחודש.

בנוסף, בהודעה של הפד מהיום נאמר כי הצמיחה הכלכלית ממשיכה להיות חלשה ומאכזבת וכי הריבית הנמוכה, שנותרה ברמה של 0%-0.25%, צפויה להישאר ברמתה הנוכחית לעוד הרבה זמן. "הצמיחה איטית, המעסיקים לא ממהרים להעסיק עובדים חדשים ורמת האינפלציה נמוכה יחסית", נאמר בהודעה.

חברי "הועדה לענייני השוק הפתוח" של הפד הצביעו ברוב של 10 תומכים מול מתנגד 1 על התוכנית החדשה לעידוד הכלכלה.

בעקבות ההודעה נרשמות עליות חדות באג"ח האמריקני לטווח קצר והדולר נחלש. התשואה על אג"ח לשנתיים יורדת מ-0.52% ל-0.35%. מנגד, התשואה על אג"ח ל-10 שנים עולה ב-0.06% ל-2.58%. הדולר נחלש לרמה של 1.41 דולרים לאירו מ-1.406 לפני ההודעה.

סקר כלכלנים מקיף של בלומברג צפה כי הפד יכריז על תוכנית ה"הקלה כמותית" בגובה של 500 מיליארד דולר. רוב הכלכלנים בסקר סבורים שתוכנית הרכישות תיארך כשלושה חודשים עד חצי שנה.

בימים האחרונים פורסמו דווקא נתוני מאקרו חיוביים למדי. היום, למשל, פורסם דו"ח אודות ההזמנות ממפעלים לחודש ספטמבר, שהצביע על עלייה של 2.1% כשכלכלנים ציפו לעלייה של 1.7%, לעומת ירידה של 0.5% בחודש אוגוסט. במקביל, פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים לחודש אוקטובר, שעמד על 54.3%. כלכלנים העריכו שחל גידול קל במדד ל-53.4 נקודות מ-53.2 נקודות בחודש ספטמבר.

לפני כן פורסם סקר ה-ADP למספר המועסקים במגזר הפרטי בחודש אוקטובר. הנתון הצביע על תוספת של 43 אלף משרות באוקטובר, לעומת צפי לעלייה מתונה יותר של 23 אלף משרות, לאחר גריעת 39 אלף משרות בחודש ספטמבר.

הבעיה המרכזית, עם זאת, ממשיכה להיות שיעור האבטלה הגבוה, שעומד באופן רשמי על 9.6% ובאופן לא רשמי הוא כנראה גבוה הרבה יותר. ברננקי וחבריו מנסים להמשיך להוריד את הריבית לטווח ארוך, ועל ידי כך להוזיל את העלויות של המשכנתאות וההלוואות הארוכות לצרכנים האמריקנים, מהלך שעשוי להשאיר בכיסי הצרכנים כמה מאות דולרים נוספים בכל חודש.

לפני כשבועיים פורסם "ספר הבז'" האחרון של הפדרל ריזרב, שהצביע על כך שהכלכלה האמריקנית ממשיכה להתאושש בזכות הפעילות במפעלים, אולם בקצב איטי. על פי ממצאי הסקר הנערך ב-12 מחוזות הפדרל ריזרב, הפעילות הכלכלית "המשיכה להתאושש, אך בקצב איטי" בין ספטמבר לתחילת אוקטובר.