הזמן של קרנות המנוף הולך ואוזל

בחודשים הקרובים יתנהל מרוץ של ממש מצד שתי הקרנות הצעירות

שתי השקעות מעניינות נידונו בשבוע שעבר במשרדי קרנות המנוף: ההשקעה בערוץ 10 מטעם קרן אוריגו, וההשקעה באירונאוטיקס של בראשית ו-KCPS. עסקאות אלה, יחד עם העסקה הקודמת של בראשית בגלעם, או העסקה של אוריגו בהכשרה ביטוח, ממחישות שקרנות המנוף חדלו להסתכל בעיקר על תחום הנדל"ן, והחלו להתרחב להשקעות בתחומים נרחבים.

אם תרצו, זהו עוד מהלך בדרכן של הקרנות הללו להפוך קרנות פרייבט אקוויטי רגילות. לפחות בכל מה שנוגע להתייחסות השוק והחברות הפוטנציאליות אליהן.

קרנות המנוף הוקמו במטרה להנשים ולהחיות את שוק האג"ח הקונצרניות שעצר מלכת בחריקת שיניים בשיאו של המשבר הכלכלי של 2008 ותחילת 2009.

אבל עד שהן הוקמו, החלו ליצר עבודה, ולעבור על עסקאות פוטנציאליות, שוק הקונצרניות שב לתפקד וגם הבנקים החלו לשחרר אשראי.

כתוצאה מכך היה נדמה למשך זמן שהקרנות פונות בעיקר להשקעות בעלות הקשר נדל"ני - סקטור שנפגע חזק מאוד במשבר הכלכלי. אולם כיום, כאמור, כבר מסתמנת תמונה שונה. לא רק שקרנות המנוף מציגות פורטפוליו שהולך ונהיה מגוון (ומטפל גם חברות בקשיים כמו ערוץ 10, למשל), התיק שלהן גם תומך בחברות בצמיחה, בחברות עם אשראי בנקאי בלבד, ובחברות עם נוכחות מחוץ למדינה.

ואולם, שתיים מהקרנות צריכות גם להגביר הילוך ולבצע כמה שיותר עסקאות בזמן מוגבל. זאת משום שתקופת ההשקעה שלהן מוגבלת בהרבה מזו של קרנות פרייבט אקוויטי רגילות, ועליהן להשקיע לפחות 45% מנכסיהן (כ-2 מיליארד שקל) עד מארס הקרוב (בראשית) או מאי הקרוב (אוריגו ו-KCPS).

עד כה השקיעו הקרנות פחות מ-40% מסך הנכסים שהן מנהלות. בעוד שבראשית מתקדמת יותר, וכבר השקיעה או בדרך להשקיע כ-50% מנכסיה, הרי שאוריגו ו-KCPS השקיעו או בדרך להשקיע רק כ-30% מנכסיהן.

לכן, נראה שבחודשים הקרובים יתנהל לו מרוץ של ממש מצד שתי קרנות המנוף הצעירות, שצריכות למצוא השקעות בעוד כ-340 מיליון שקל. זאת, כשבימים אלה הן מוכיחות - יחד עם בראשית - שאין סקטור או חברה שלא קורצים להן.