תעלומה: למה מידת הג'ינס המתאימה לכם שונה מחנות לחנות?

שתי נסייניות, 7 רשתות, 3 מידות שונות לכל אחת - אלה תוצאות סיבוב המדידות של "גלובס" ברשתות האופנה, בניסיון לבדוק איך זה שהג'ינס במידה שביקשתן בקסטרו קטן עליכן בדיזל

איזו לקוחה ישראלית לא מכירה את הסיטואציה: בעוד שבחנות אחת נדרש מאמץ עילאי להעלות על גופך בגד במידה שאמורה להתאים לך, ברשת אחרת את מצליחה להשתחל באלגנטיות מופלאה למידה קטנה יות - ולהרגיש כאילו השלת מעליך קילוגרמים ספורים במעבר שבין חנות לחנות.

האם רשתות האופנה "מפברקות" מידות? האם לא קיים תקן רשמי מחייב, והאם יש דרך לייצר מידה אחידה שתקל על הלקוחות במסעות החיפושים אחר בגד מתאים?

מסתבר שלא. תקן כזה לא קיים, וכפי שעולה מבדיקת "גלובס" - סביר שגם לא יהיה. אפילו כשמדובר בנתוני פתיחה אחידים יחסית - ג'ינס בגזרה דומה, מבד דומה עבור לקוחה זהה - לא תמיד נמצא זהות במידות, ואם בקסטרו תתאים לאותה לקוחה המידה 34, בדיזל תיאלץ לזנק שתי מידות כלפי מעלה.

בהדרכתה של אני פרידמן, יועצת תדמית באופנה ומרצה לאופנה וטקסטיל באקדמיה לעיצוב אופנה, יצאו שתי נסייניות לסבב מדידות ג'ינסים ברשתות שונות בסניפי קניון עזריאלי בתל-אביב.

בבדיקה השתתפו ג'ינס בר (משווקת דגמי ליווי'ס), קסטרו, לי קופר, GAP, H&M, דיזל וזארה. הנסייניות - אחת בת 30 והשנייה בת 50 - לובשות לרוב מידה 36 ו-38-40 (בהתאמה).

ההנחיות למוכרנים היו זהות: חיפשנו ג'ינס בגזרה סטנדרטית ככל שניתן - רגל ישרה, גובה מותן מתון (עד כמה סנטימטרים מתחת לטבור), המכיל עד כ-3% ספנדקס (לייקרה).

התחלנו מהמלצות המוכרים והמשכנו בהתאם לממצאים עד למידה המתאימה. בנוסף למדידה נמדדו 3 פרמטרים: רוחב המותניים, רוחב הירכיים ורוחב ירך/רגל.

זה המקום להזכיר כי מידות הג'ינסים בחברות המתמחות בייצור ושיווק ג'ינסים נקובות במספרים עוקבים - 27, 28, 29 וכן הלאה (שיטת מדידה אמריקנית למכנסי ג'ינס). מידות הג'ינסים בחברות אופנה המייצרות גם ג'ינסים נעות בקפיצות כפולות - 36, 38, 40 וכן הלאה.

"המידות בשוק המקומי עוקבות ודי הומוגניות", מסכמת פרידמן את ממצאי הבדיקה. "בסך-הכול אין הבדלים דרסטיים בין הרשתות". עם זאת, היא מסבירה, הדברים נכונים כשמדובר בג'ינסים; אולם כשעוברים לנישות מוגדרות פחות - הכל יכול להשתנות.

"הבדים, היצרנים, הגזרות, הדוגמאות - לכל אחד מהם יש השפעה על התאמת הבגד לגוף, ומאוד קשה להגדיר מידה אחת אחידה. אפשר לנסות לייצר אחידות רק כשמדובר בדגם בסיסי, וגם אז יכולים להיווצר שינויים כתוצאה מאחוזי הלייקרה, מסוג האריגה ועוד".

אפילו בין שני ג'ינסים באותה גזרה ומידה אבל בצבע שונה יכולים להימצא לפעמים הבדלים בשל ההבדלים בבד, אומרת פרידמן.

אין תקן מחייב - ולא יהיה

נקודת המוצא הבעייתית היא היעדר תקן אחיד לייצור מידות, כזה שיחייב את כולם. למעשה, בלתי אפשרי כנראה לייצר תקן כזה באופן גורף: "בעיקרון קיים תקן", מסביר רון קאהן, המעצב הראשי של רשת האופנה TWENTYFOURSEVEN. "המספרים מייצגים היקף מותן באינצ'ים, ו-28 אמור להיות אותו 28 בכל המידות. אבל כשמדובר בגזרות שונות ובגבהים שונים - כל העניין מתגמש. גם ג'ינסים בתוך אותה חברה משתנים. כל חברה נוטה להתאים את המידות ללקוחה: ללקוחות בוגרים - מעט גדול יותר, בחברות לצעירות נמצא (בעיקר בחו"ל) הרבה יותר חצאי מידות וכן הלאה".

"קיימים אמנם תקנים שונים של מידות", מוסיפה פרידמן, "אך הם אינן אחידים ולרוב גם אינם מחייבים. תלמיד עיצוב אופנה ייחשף לשיטות מדידה שונות, אך הן משתנות מארץ לארץ: אם בגרמניה הנשים נחשבות גדולות, והמידות על-פי שיטת 'מילר' מותאמות להן - מבנה הגוף הקטן של האיטלקיות דורש מספרים שונים לגמרי".

"כל מדינה מוצאת בסופו של דבר את ההתאמות שלה", מסכמת פרידמן, "קשה ליצור משהו משותף כלל-עולמי, וגם הספקים לומדים בדרך-כלל מה להביא לכל קהל".

"השאיפה בגולף, למשל, היא רשתית", מספרת חגית נאור, מנהלת מסחרית ברשת גולף. "אנחנו משתדלים לשמור על יציבות בתוך הרשת. אנחנו לא יכולים לקחת אחריות ולהתגייס ברמה הארצית. אבל צריך לזכור שלא תמיד הקהל יודע ללבוש דברים כמו שמעצבים רוצים: לפעמים בגד מתוכנן להיות רחב יותר, והלקוחות מרגישים נפלא במידה קטנה יותר - אבל זו לא כוונת המשורר".

לדברי נאור, "יש גם הבדלים בין לקוחות בכל ארץ: לא רק מבנה הגוף אחר בארץ ובאירופה, גם ההעדפות שונות - גובה מפשעה, עומק מחשופים. לפעמים אנחנו שומעים תלונות תוך כדי ומתקנים. מה שחשוב מבחינתנו זה שהלקוחה תחזור בכל עונה ותיכנס למידה שהיא מכירה ברשת".

ומה לגבי ה"טריק" השיווקי של "התאמת" מידות ללקוחה והרחבתן כדי שתיכנס למידה נמוכה יותר? פרידמן מאשרת כי הוא אכן קיים: "זה נחשב לגיטימי כשמדובר במידה עד חצי מידה", היא מסבירה. "מעבר לזה, אנשים לא יקחו ברצינות את החברה".

"הלקוחות הישראליות מסיימות את החורף ומאמינות שנשארו בממדים המוכרים", מספרת לנו מעצבת ליין בגדי-ים שמשתמשת בשיטה מניסיונה. "אם הן יגלו אצלך שהמידה שהן צריכות בעצם גדולה יותר, הן לא ממש יהיו מרוצות; אני עצמי מגדילה את המידות במידה-מידה וחצי, כדי לתת להן הרגשה טובה - שלא יתייחסו למספר, אלא למה שמתאים להן על הגוף".

והמסקנה? כל עוד יש פחות או יותר עקביות במידות של כל רשת - הצרכן ימצא את המבוקש בעזרת ניסוי וטעייה.

"לקוחות לא קונות מידה, אלא דגמים", אומר קאהן, "מתחילים ממשהו ומודדים. סטנדרטיזציה לא רלבנטית לאופנה".

דיזל וזארה: גדלנו במידה

בסניפי דיזל וזארה נאלצו הבודקות להכיר בעובדה המצערת: הן גדלו לפחות במידה. כך, את המידות 36 ו-38 החליפו בדיזל ג'ינסים במידות 31 (40-42) ו-29 (38-40), ובזארה - 42 ו-38 בהתאמה.

לזכותו של המוכר בדיזל ייאמר כי מראש הוא ידע "לכוון גבוה" את הנסייניות (שהשתדלו לא לקחת ללב), אולם טעויות נמצאו בתוויות שעל גבי הג'ינסים בהגדרת הגזרות, ולטענת המוכר גם במידות עצמן בחלק מהמקרים.

בזארה, יש לציין, רחוקים מלהתמחות בג'ינס: מספר דגמים שונים פזורים ברחבי החנות, כשהמוכרת שסייעה לנו התקשתה למרות חביבותה להפגין בקיאות בנבכי הגזרות. למרות זאת נמצא לבסוף הדגם הקרוב ביותר לסטנדרט המבוקש, גם אם נרשם מחסור במידות.

תגובות

* דיזל: "דיזל היא חברה אירופאית שעובדת על-פי סטנדרט המידות האירופאיות. החברה מייבאת כ-50 דגמי ג'ינסים בגזרות שונות, לנשים בעלות מבנה גוף שונה. ייתכן אף שנמצא, בתוך המותג, הבדלים במידות בהתאם לגזרות, מגיזרת בוי פרנד משוחררת ועד סקיני צמוד. למעשה המידה היא רק מסגרת כללית כהכוונה למוכר; הצוות המקצועי הוא שאמור להתאים את גזרת הג'ינסים הנכונה בהתאם למידה".

* זארה: "הרשת הספרדית הבינלאומית יוצרת מידות לפי סטנדרט אירופאי אחיד, על-פיו נמדדים כל הפריטים ברשת. יחד עם זאת, ישנן מידות שעשויות להשתנות בהתאם לגזרה של דגמים מסוימים בקולקציה".

ליווי'ס, לי קופר, GAP, H&M: בהתאם לציפיות

ברשתות הג'ינס המתמחות ליווי'ס ולי קופר, וכן ברשתות האופנה המיובאות GAP ו-H&M המציגות מחלקות ג'ינסים נפרדות, מצאנו התאמה לציפיות - והנסייניות השתחלו בדיוק למידות שאליהן ציפו להיכנס: 29 ו-27, ב-3 הרשתות הראשונות ו-38 ו-36 ב-H&M.

ב-H&M, יש לציין, קיימת הפרדה בין ג'ינסים "לנערות" (שם מצאנו את מבוקשנו, על אף גיל הנסייניות) ובין ג'ינסים "לנשים", בגזרות רחבות יותר ובמידות גדולות יותר.

בליווי'ס, אגב, הציגו לאחרונה 3 מבני גוף בסיסיים של גוף האשה שעל-פיהן מותאמות הגזרות. לצורך כך ערכה חברה חיצונית עבור ליווי'ס מחקר בקרב 60 אלף נשים מרחבי העולם וסרקה את מבנה גופן בטכנולוגית תלת-ממד. על-פי החברה, אמורים המוכרנים בחנויות להתאים בקלות יתרה את הגזרות ללקוחות על-פי אבות-הטיפוס - הנסייניות שלנו, בכל אופן, לא נתקלו באזכור הנושא כשרכשו ג'ינס ליווי'ס בסניף ג'ינס בר.

תגובות

* ליווי'ס: "ליווי'ס, כחברת ענק בינלאומית, עומדת בתקני המידות המקובלים בעולם. עם זאת, החברה חרטה על דגלה השנה את הסלוגן: It's not about size, but shape, באמצעותו הובילה את מהפכת הג'ינסים בהתאמה אישית לכל מבנה גוף".

* לי קופר: "המידות נקבעות ברשת על-פי המידות המקובלות באירופה, כאשר במשך השנים שמנו דגש לדרישות הלקוחה הישראלית. אם מדובר ברשתות ישראליות, ברוב המקרים המידות כן תואמות - כמובן עם תזוזות קלות: ישנם הבדלים בין שני ג'ינסים שונים גם אם רשום על שניהם שהרכב הבד הוא 98% כותנה ו-2% לייקרה. כל בד מתנהג אחרת, ואת זה כמובן לוקחים בחשבון במדידות".

* H&M: "הרשת משתמשת באותן מידות ובאותם גדלים בכל 38 השווקים שבהן הרשת פועלת. הגדלים מבוססים על המידות השבדיות. אנחנו לא עובדים עם מידות-שווא, אך המידות יכולות להיות מוצגות על-פי מספרים שונים בהתאם לשיטת המכירה הקיימת בשוק המקומי. לדוגמה, מידה 38 בשבדיה ובגרמניה תהיה מידה 40 בצרפת או מידה 12 בבריטניה - אבל הן כולן באותו גודל ובאותו מבנה. על מנת לידע את הלקוחות בשוני בין המספרים אנחנו עובדים עם טבלאות מידות בחנויות. בכל המחלקות של H&M פועלים עם אותן מידות, וכל הפריטים נמדדים על בובות דיגום, לרבות בגדי ילדים ותינוקות, כך שכלקוח היה מסוגל לרכוש את אותה מידה בכל המחלקות השונות של החנות. הפריט יכול להרגיש שונה על הגוף בהתאם למחלקה ממנה אתה רוכש אותו, בהתאם לגזרה שלו ולדרך שבה הוא 'יושב' על הגוף; כך בגד ממחלקה אחת יכול להרגיש צמוד יותר מאשר בגד ממחלקת הנשים. בנוסף, הגזרות של הבגדים יכולות להשתנות בהתאם לטרנדים המתחלפים".

קסטרו: להרגיש רזה

את מפח-הנפש שנחל בתחילת המסלול דימוין העצמי של צמד הנסייניות, החליף אושר גדול כשמצאו עצמן מורידות עוד ועוד את המידה בג'ינס מתוצרת קסטרו שהעלו על גופן. המוכר אמנם התחיל מגבוה, אבל התוצאה הסופית דיברה בעד עצמה: מידה 36 לצעירת המודדות ו-38 לצעירה פחות.

22
 22

תגובות

* קסטרו: "גזרות הג'ינסים בקסטרו הן פרי פיתוח ייחודי ובלעדי של מעצבי האופנה בסטודיו לעיצוב של קסטרו. הגזרות ומידותיהן פותחו תוך עבודת מחקר מעמיקה ועוצבו על-פי תקנים וסטנדרטים בינלאומיים. כדי להעצים את ההתאמה של הג'ינס לגוף, קיים בדגם SARAHשני אחוז ספנדקס המעניק גמישות לבד ומאפשר ללקוחה לבחור את המראה ואת הסטייל המתאים לה".