מה אומרים המספרים

סטטיסטיקה היא לעיתים נדירות כלי שאפשר להבין ממנו משהו על כדורגל, אבל אחרי תשעה מחזורים בליגת העל, יש כמה דברים שאפשר להסיק על השינויים שחלו אצל "ארבע הגדולות"

בתחילת הדקה ה-88 במשחק המרכזי של ליגת העל שהתקיים השבוע, העלו אנשי הניידת של ערוץ 1 נתון סטטיסטי מרתק על המסך. "נוכחות ברחבה: מכבי חיפה 55, הפועל ת"א 11". מסוג הדברים שמצד אחד יכולים לספר את כל הסיפור של המשחק (בונקר מפואר של האדומים בקרית אליעזר), ומצד שני לא מספרים כלום: דווקא הפועל כבשה פעמיים ביום שני, וחיפה נאלצה להסתפק באפס שערים.

סטטיסטיקות יכולות להטעות מאוד, בעיקר בכדורגל, שהוא הרבה יותר כאוטי מיתר ענפי הכדור. כמה קורטים של מזל יכולים בהרבה מקרים לעשות בשבילך את העבודה הרבה יותר טוב מאחוזי החזקה בכדור, כמות בעיטות לשער או מספר ההכנסות המוצלח של כדורים לתוך הרחבה.

יש מי שהעניין הזה לא מטריד אותו: למשל ג'ון וו. הנרי, הבעלים החדש של ליברפול, שכבר הצהיר כי הוא הולך להנחיל בקבוצה שלו שימוש נרחב בסטטיסטיקות, ולצורך כך אפילו מינה בשבוע שעבר "מנהל ביצועים" למועדון (דמיאן קומולי, לשעבר מנהל ספורטיבי בטוטנהאם, ומי שנחשב לפריק של הסתברויות ומספרים). "כדורגל זה אמנם לא כמו בייסבול מבחינת החשיבות של הסטטיסטיקה", אמר הנרי, שהוא גם הבעלים של קבוצת ה-MLB בוסטון רד-סוקס. "אבל הוא כלי חשוב שאם אפשר להשתמש בו, אז למה לא?".

***

אז למה לא, בעצם? מה אפשר למשל ללמוד אחרי תשעה מחזורים על השינויים שחלו בקבוצות הגדולות בליגת העל שלנו לעומת השנה שעברה? בואו נצלול לסטטיסטיקות.

נתחיל בהפועל ת"א. האלופה, שהסתמכה ב-2009/10 על כדורגל התקפי במיוחד (2.48 שערים למשחק, בקצב של שער כל 36 דקות) ממשיכה להשתמש העונה באותה הטקטיקה: האדומים הם הכובשים המצטיינים בליגה השנה - 20 שערים (גם קרית שמונה כבשה כמות זהה), עם ממוצע כיבוש של שער בכל 40 דקות.

אם מבחינה התקפית הפועל כמעט בכושר של אשתקד, הרי שבהגנה ניתן לאבחן מגמה ברורה של הידרדרות: בעונה הקודמת ספגה הפועל שער כל 122 דקות. השנה, למרות השוער הטוב בליגה, המאזן עומד על ספיגה בכל 67 דקות.

ליאור רפאלוב, מכבי חיפה, ליגת העל / צילום: רויטר
 ליאור רפאלוב, מכבי חיפה, ליגת העל / צילום: רויטר

רפאלוב. חיפה קבוצת חוץ (צילום: שלומי יוסף)

מה קרה למכבי ת"א בפרק זמן של עונה ואיך היא מוצאת את עצמה במקום הראשון? מכבי ייצבה את ההגנה שלה. אם בעונה הקודמת היתה לה את ההגנה החמישית בטיבה בלבד בליגה (ספיגה כל 87 דקות), השנה ההשקעה של גולדהאר בקו הגנה חדש ניכרת די מהר - מכבי מקבלת גול כל 202 דקות (ספגה רק 4 שערים, הכי מעט בליגה). דווקא עם סוללת החלוצים שבה השקיע הר של כסף - קולאוטי, יצחקי, אלירן עטר ורנגלוב - הקבוצה מדורגת רק במקום השישי בליגה מבחינה התקפית עם ממוצע של שער בכל 62 דקות.

ומה קורה עם מכבי חיפה? הדבר הכי מעניין שניתן ללמוד עליה כרגע הוא שמסתמנת איזו מגמה לפיה חיפה מרגישה יותר נוח בחוץ, הרחק מהלחץ של קרית אליעזר - עם 87% הצלחה העונה בחוץ (יותר מכל קבוצה אחרת בליגה), אחרי שסיימה את העונה שעברה עם 81% מחוץ לקרית אליעזר (הכי טוב בליגה). כך שגם בעונה שעברה וגם העונה, חיפה טובה יותר בחוץ מאשר בבית (41% הצלחה העונה בבית לחיפה).

ואי אפשר כמובן לא להתייחס למשבר בבית"ר ירושלים: הקבוצה ספגה כבר אחרי תשעה מחזורים את ההפסד ה-6 שלה. כהשוואה, בעונה שעברה היו לירושלמים בשלב הזה, באחת מהעונות הפחות מוצלחות שלהם בעשור החולף, 3 הפסדים. להפסד ה-6 שלהם הם הגיעו בעונה הקודמת רק במחזור ה-16.