רעידת אדמה אופנתית: רשת לי קופר תיסגר - כל העובדים יפוטרו

החברה, המפעילה 36 סניפים בישראל, לא שרדה את המשבר הכלכלי העולמי שהביא לסגירת סניפים רבים בחו"ל ■ עובדי מחלקת היצוא כבר פוטרו, כל יתר 350 העובדים יפוטרו בקרוב

רעידת אדמה בשוק האופנה: רשת האופנה לי קופר תיסגר בתוך חודשים ספורים, וכל עובדי הרשת - 350 במספר - יפוטרו, כך נודע ל"גלובס".

בשבוע שעבר התכנס דירקטוריון החברה-האם, קונספט שיווק, ובדיון הוחלט על סגירה מסודרת של החברה, ובתוך כך על סגירתה של רשת לי קופר. למעשה הוחלט לסגור את 36 החנויות, למכור את הסחורה, לשלם את כל החובות ולהפסיק את הפעילות.

יו"ר קונספט שיווק, איציק תורג'מן, מסר בתגובה: "אני פועל למכירת הרשת כעסק חי, ובכל מקרה שבו ניאלץ לסגור את הרשת, זו תהיה סגירה מסודרת, תוך כדי שאיפה לעמוד בכל התחייבויות הרשת".

עוד נודע כי בסוף השבוע שעבר כבר הוחל בתהליך הפיטורים, כאשר עובדי מחלקת היצוא של החברה פוטרו.

ההחלטה על הסגירה באה לאחר מספר חודשים שבהם נעשה ניסיון למכור את החברה - ללא הצלחה. מה שהקשה על המכירה הוא המלאי הרב בה, שערכו נאמד ב-20-30 מיליון שקל. החברה לא הזמינה קולקציה לקיץ, ולכן ההערכה היא כי תהליך סגירתה יסתיים לכל המאוחר במארס 2011.

החלטת הדירקטוריון התקבלה חרף התנגדותם של מייסד החברה, גידי גולדפינגר, ואחיו, יאיר גולדפינגר. ההחלטה התאפשרה הודות לזכות הכרעה במקרה של תיקו שיש לשני השותפים האחרים בחברה - דוד עיני, מבעלי UMI, ורו"ח חיים אסייאג.

עם קבלת ההחלטה התפטר מתפקידו מנכ"ל החברה, דרור שילה, שהתנגד לה. אסייאג ועיני הם שמינו את שילה לתפקידו.

ניסיונות הישרדות

גידי גולדפינגר ייסד את קונספט שיווק ב-1995, והחברה הפכה לאחת הרשתות המשמעותיות והמצליחות בשוק האופנה המקומי. פעילותה העיקרית של החברה היתה רשת האופנה לי קופר, שמנתה בשיאה 48 סניפים בישראל ו-77 סניפים בחו"ל.

פרט ללי קופר, קונספט שיווק הפעילה גם את רשת אופנת הגלישה בלו בירד, החזיקה גם בשליטה (60%) בחברת בגדי-הים אקספוז וכן בשליטה (70%) במותג האופנה רוס אובטה.

קונספט שיווק נקלעה למשבר לאחר שפעילותה הבינלאומית, ובעיקר פעילותה במזרח אירופה, ספגה מכה כואבת בעקבות המשבר הכלכלי העולמי.

בראיון שהעניק ל"גלובס" גידי גולדפינגר בתחילת 2010, הוא הסביר כי "במהלך 2009 המותג לי קופר ספג מכות בגלל חוסר היכולת שלנו לתמוך בו. כל המשאבים הופנו להישרדות, ולא לפעילויות של קידום המותג. הפעילות שלנו במזרח אירופה קרסה. השווקים נכנסו למשבר, הקהל הפסיק לצרוך, והפעילות שהניבה מיליוני אירו של רווחים, התחילה להסב מיליוני אירו של הפסדים והשפיעה על כל פעילות הקבוצה, גם בארץ. המשבר במזרח אירופה תפס אותנו עם 77 חנויות ב-6 מדינות, כשכמעט ביום אחד, בטווח מאוד מהיר, נעצרה הפעילות, נעצר תזרים המזומנים, כי הפסקנו לקבל כספים שהיו מגיעים לנו - וזה הכניס גם אותנו בארץ למגננה".

המשבר הכלכלי אילץ את החברה לסגור בתוך זמן קצר יחסית 45 מתוך 77 החנויות שהפעילה בחו"ל. החברה סגרה כליל את הפעילות בהונגריה, קפריסין וסרביה, וכן סגרה 28 מתוך 45 החנויות שהפעילה ברומניה.

פיצוץ באוגוסט

המשבר הקרין על פעילות החברה בארץ, וב-2009 סגרה החברה 10 חנויות הפסדיות של לי קופר, בד-בבד עם פתיחתן של 4 חדשות. כמו כן סגרה החברה את תת-הרשת בלו בירד יאנג, שמנתה 10 סניפים.

את 2009 חתמה החברה עם ירידה של 20% במכירות ל-250 מיליון שקל, כאשר עיקר הירידה נגרמה בשל המשבר במזרח אירופה.

במארס 2010, בעקבות הקשיים הכספיים שאליהם נקלעה החברה, נכנסו כשותפים דוד עיני, חיים אסאייג ויאיר גולדפינגר, אחיו של גידי ומייסד מיראבליס, שהחזיקו יחד 60% מהחברה. עם כניסתם החל להתגלע סכסוך בין השותפים על רקע מחלוקות ניהוליות ומחלוקות בדבר הדרך להמשך פעילות החברה.

המחלוקות בין השותפים הגיעו לשיאן באוגוסט, אז פיטר הדירקטוריון את גידי גולדפינגר, מייסד החברה, שלא משמש מאז בשום תפקיד ביצועי ומכהן כחבר דירקטוריון בלבד. ל"גלובס" נודע כי גולדפינגר מצוי בעימות משפטי עם שותפיו, עיני ואסאייג, על רקע פיטוריו וכן על רקע מהלכי החברה. על רקע זה מתנהלת באחרונה בין הצדדים חלופת מכתבים מעורכי דין.

בחודשים האחרונים התרוקנה קונספט שיווק מחלק מנכסיה. החברה מכרה את אחזקותיה ברוס אובטה, ובעת האחרונה מכרה את רשת בלו בירד לקבוצת גולף תמורת 12 מיליון שקל. יצוין כי גידי גולדפינגר התנגד נמרצות למכירת בלו בירד.

בחודשים האחרונים רושמת לי קופר עלייה במכירות, וקצב מכירותיה הנוכחי נאמד ב-110 מיליון שקל בשנה. החל בקיץ 2010 מציעה הרשת מבצע ג'ינסים 1+1 ב-400 שקל, וכן 50% הנחה על פריט שני ברשת ממגוון האופנה הנוסף ברשת. בין יוני לאוקטובר השנה רשמה הרשת גידול של 25% במכירות בהשוואה לאשתקד, ואף החלה להיות רווחית.

גידי גולדפינגר מסר בתגובה: "ההחלטה לא אחראית, לא רציונלית, לא נכונה ומנוגדת לביצועי המותג. אני מקווה שיימצא מוצא בסיטואציה, וגורם משוק האופנה יבין איזו הזדמנות יש כאן להגדיל את מכירותיו בלמעלה מ-100 מיליון שקל".