האביר נתניהו ומלחמתו במאכערים

אם הוא רציני בעניין מחירי הנדל"ן הגואים, עליו ללכת קודם כל למינהל ולשנות שם כמה נהלים

תסריט האימים שהתגבש בימים האחרונים במוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא שחבר/ת כנסת כלשהו יגיש הצעה דחופה לסדר היום, יעלה על הדוכן ויטיח בו:

"אדוני ראש הממשלה, אתה אישית נלחם כאריה על מנת לזרז בנייה בשטחי יהודה ושומרון, אתה מגייס את כל יכולות התחמון שלך, אתה הולך רחוק עד כדי סיכון היחסים עם ארה"ב.

את כל זה אתה עושה למען כמה מאות אנשים שמוכנים לקחת את הסיכון ולגור בשטחים, שם ממילא נתת להם קרקע בחינם. כל הכבוד לך על דאגתך הכנה למתנחלים. אבל מה בדיוק עשית בשביל מאות אלפי המיואשים ממחירי הדירות בתוך הקו הירוק?".

הצעדים לתמרוץ שחרור קרקעות פרטיות ובונוסים לקבלנים על זירוז הבנייה, עליהם הכריז נתניהו אתמול במסיבת העיתונאים "הדרמטית", עם יובל שטייניץ לימינו ואריאל אטיאס לשמאלו, הם צעדים קטנים, בכיוון הנכון, כמו כל הצעדים הקטנים המוצעים מכיוון הביקוש.

התייצבות אישית

אבל המסר של מסיבת העיתונאים איננו דווקא בצעדים אלה. המסר הוא ההתייצבות האישית של נתניהו בחזית בעיית מחירי הדירות. הוא ולא מנכ"ל משרדו, אייל גבאי. מעכשיו והלאה נתניהו הוא הכתובת ולא יוכל להתחמק.

הדבר הראשון והחשוב שמוטל עליו לעשות באופן אישי הוא יישום הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. זו אותה הרפורמה שהוא הצליח להעביר בכנסת באוגוסט 2009. הרפורמה במינהל היא צעד אמיתי לשיפור השיווק של קרקע לציבור, אמנם לטווח הבינוני-ארוך ולא לטווח המיידי, שאותו אוהבים ראשי ממשלה.

הרפורמה תקועה כי לא גמרו את המו"מ עם 200 העובדים שצריכים לפרוש. העובדים קיבלו הבטחה להסדרי פרישה זהים להסדרי הפרישה של עובדי רשות השידור. אלה הסכמים נדיבים וצריך רק לחתום. מצד שני, עוד לא התחיל אפילו מו"מ ראשוני על תנאי העבודה ברשות מקרקעי ישראל החדשה, שתחליף את המינהל.

מספיק עם המאכערים

אם נתניהו רציני בעניין הרפורמה והוא רוצה להתייצב בחזית המאבק במחירי הנדל"ן, עליו לוודא באופן אישי את סיום המו"מ עם עובדי המינהל תוך ימים, כדי שבאמת יפסיקו שם להתעסק עם מאכערים על תוספת חדר ויקדישו את כל מאמציהם לשיווק קרקע.

השיפור בשיווקי הקרקע של המינהל בשנה זו התרחש למרות המו"מ הנמרח וההסתבכות עם העובדים, כך שיישום הרפורמה עשוי באמת להניב תוצאות הרבה יותר טובות בתחום שיווק הקרקעות - והרי לך, אדוני ראש הממשלה, אם כבר לקחת את זה אישית, צעד משמעותי מכיוון ההיצע.