ושהזוגות הצעירים יתפוצצו: המדינה תחלק מיליארדי שקלים לבני הפלשמורה כדי שיוכלו לקנות דירות

8,000 העולים יקבלו סל קליטה של כ-70 אלף שקל למשפחה ו-600-900 אלף שקל מענק לרכישת דירה לכל בית אב ■ העלאתם תעלה למדינה מיליארדי שקלים, על אף שחוק השבות אינו מכיר בהם ■ "הרב עובדיה יוסף פסק כי מדובר ביהודים שחובה להעלותם"

ביום ראשון השבוע אישרה הממשלה העלאה נוספת של בני הפלשמורה לישראל, "מטעמים דתיים והומניטריים". בהינף אצבע, ובלי שאלות מיותרות, אישרו השרים העברת מיליארדי שקלים (הסכום מוערך ב-4 מיליארד שקל) לקליטתם בארץ של 8,000 תושבי מחנה המעבר בגונדר, שכלל אינם יהודים. אפילו חוק השבות לא מכיר בהם, הגורמים המקצועיים במשרדי האוצר והקליטה היו נגד ההחלטה, אבל השרים? ודאי שכן. נגד ילדי עובדים זרים ואתיופים מי יעז לצאת?

בעוד ממשלת ישראל אינה מצליחה להתמודד עם קליטתם של יהודי אתיופיה שעלו לישראל לפני 20 שנה ובקושי מוצאת לכך תקציבים, בעידודו של שר הפנים, אלי ישי, יגיעו לארץ בשנים הקרובות עוד כמה אלפים נוספים. לדברי גורמים באוצר, פרט לסל קליטה, ששוויו כ-70 אלף שקל למשפחה, מקבל כל בית אב גם מענק לרכישת דירה בסכומים שנעים בין 600 אלף שקל ל-900 אלף שקל.

עם הגעתם ארצה של בני הפלשמורה, שוכרת המדינה עבורם בתי מלון שמשמשים גם כמרכזי קליטה, ושם שוהים העולים בין שנתיים לחמש שנים. העלות? עוד כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה. בנוסף, במשרדי החינוך, הרווחה, הקליטה והתמ"ת מועבר תקציב של כ-100 מיליון שקל לנושא בכל משרד, לשירותי חינוך, תעסוקה וחברה.

ועוד לא דיברנו על רווחה. לנוכח קריסת מחלקות הרווחה ברשויות המקומיות, שמטפלות ב-100% מהאוכלוסייה האתיופית, מפעיל משרד הקליטה כ-20 מוקדים בערים המרכזיות, בעלות של 700 אלף שקל למוקד, המספק שירותים לבני הקהילה. אותם מרכזים מתמודדים עם פערי תרבויות קשים, עם עבודת אלילים, פשיעה וקשיי הסתגלות לחיים המודרניים. רק מסיכום ביניים של הנתונים עד כה הגענו לכמה מיליארדי שקלים, בלי להזכיר את הזכאות למלגות לבני העדה: כל סטודנט שמגיע לגיל אוניברסיטה מקבל מלגה לתואר ראשון ושני בסדר גודל של כ-70 אלף שקל.

איפה ישוכנו עולי הפלשמורה? ראשי הערים מתנגדים באופן נחרץ לקלוט את האתיופים בתחומם בגלל העומסים הגדולים ממילא על רשויות הרווחה, השיכון והחינוך, שלא לדבר על האבטלה, מקרי הרצח והפשיעה.

עיתוי אישור ההחלטה בממשלה מעורר תהיות. בש"ס דוחים על הסף כל קשר בין ההחלטה להימנע בהצבעה על ההקפאה לאישור תוכניתו של ישי להעלאת הפלשמורה. הדיונים לאישור התוכנית התנהלו זה שלושה חודשים בין ישי למשרדי הקליטה ומשרד ראש הממשלה, ובש"ס, שם נלחמו לאורך כל התהליך על קידום ההחלטה בנושא, טוענים כי הוא הבשיל במקביל להתחייבותו של נתניהו להקפאה נוספת באופן מקרי.

לדברי דובר ש"ס, "הרב עובדיה יוסף פסק לפני 25 שנה שמדובר ביהודים שחובה להעלותם ארצה ממניעים ערכיים. סגירת המחנות והעלאת הפלשמורה הן לא משהו שישי יכול להתהדר בו כהישג עבור איזה מגזר. לא מדובר בקופון, אלא רק ביישום פסק הלכה של הרב".

ממשרד רה"מ נמסר כי "בשנתיים האחרונות עלו מאתיופיה מעל 2000 איש בכל שנה, ועל כן התקציב להחלטה זו כבר נמצא בבסיס התקציב והתוכניות הרב-שנתיות של המשרדים. בנוסף, כדי למנוע יצירת חסמים בתחום הקליטה והמשכנתאות, מינתה הממשלה ועדה בראשות מנכ"ל משרד האוצר שתדון בהיבטים התקציביים שיעלו".