לנדאו: "הוקפאו עבודות הפיתוח ב'תמר' "

פנה הבוקר לראש הממשלה וקרא להתערבותו המיידית בפיתרון "משבר פיתוח משק הגז בארץ" ■ "דרושה התערבותך כדי שהדיון הציבורי יהיה אחראי, שקול ונעדר פופוליזם"

‎‎שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, קרא היום (א') לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב בדחיפות במשבר פיתוח משק הגז בישראל ולהציע רשת ביטחון לשותפות בפרויקט תמר לצורך עזרה במימון פיתוחו של הפרויקט. במכתבו מגלה לראשונה לנדאו כי עבודות הפיתוח במאגר הוקפאו לחלוטין מאז פורסמה טיוטת ההמלצות של הוועדה וזאת בשל אי הוודאות באשר למדיניות התמלוגים המלווה את הפרוייקט בשלב זה.

‏מאז פרסום מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי מתריע לנדאו מפני החשש לעיכובים בפיתוח מאגר הגז בתמר, שאמור להתחיל בהזרמת גז טבעי לישראל בשנת 2013. היזמים המעורבים בפרויקט, שהיקפו 3 מיליארד דולר, הזהירו כי הבנקים הזרים המלווים אותו עלולים לבקש לפתוח את הסכמי המימון, לאור השינוי המהותי בתנאים הפיסקליים שעליהם ממליצה הוועדה, שכוללים בין היתר הטלת מס בגובה עד 60%.

‏במכתב ששיגר היום לנתניהו, כתב לנדאו כי "הקמת ועדת ששינסקי ערב סגירה פיננסית לפיתוח פרויקט תמר, עוררה אי ודאות גדולה במשק הגז והאנרגיה של מדינת ישראל. כתוצאה מכך, מתעכב פיתוח שדה הגז למעלה משישה חודשים ומאז פרסום טיוטת הוועדה הוא הוקפא כליל".

‏לנדאו מוסיף במכתבו כי "כל עיכוב נוסף בפיתוח השדה עלול לסכן את אספקת אחד ממקורות האנרגיה הראשיים של מדינת ישראל ולפגוע באופן ממשי בביטחון האנרגטי של המדינה. אני קורא לך להתערב אישית ובאורח מיידי כדי שממשלת ישראל תעמיד ללא שיהוי רשות ביטחון לפיתוח שדה הגז תמר".

בתוך כך, פורסם מוקדם יותר היום כי משקיעי השותפויות המרכזיות בקידוחי הגז והנפט בישראל (רציו, דלק קידוחים, אבנר וישראמקו) ‏‎‎‏ תובעים סכום אדיר של 10 מיליארד שקל מהמדינה. לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה היום (א') תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית בסך 10 מיליארד שקל, נגד המדינה, בטענה כי מאות אלפי אנשים, שבחרו להשקיע באופן ישיר, או עקיף, ברכישת והחזקת מניות של חברות העוסקות בחיפוש גז ונפט, על בסיס המצב המשפטי הקודם, נפגעו ועומדים להיפגע עוד בשל שינוי מדיניות המדינה בכל הנוגע לתמלוגי חברות הגז.

יש לציין כי עד כה לא דיווחה אף אחת מהשותפות בקידוח "תמר" לבורסה על הקפאת הליכי הפיתוח באתר.