משקיעי רציו, דלק ק', אבנר וישראמקו תובעים 10 מיליארד שקל

‎‎לביהמ"ש הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד המדינה, בטענה כי העלאת התמלוגים עקב המלצות ששינסקי תפגע במשקיעים הקטנים שרכשו את מניות הגז והנפט על בסיס המצב המשפטי הקודם

בעקבות המלצות הביניים של ועדת ששינסקי מתעוררים משקיעי הנפט והגז הקטנים ונלחמים על זכויותיהם. לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה היום (א') תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית בסך 10 מיליארד שקל, נגד המדינה, בטענה כי מאות אלפי אנשים, שבחרו להשקיע באופן ישיר או עקיף במניות של חברות העוסקות בחיפוש גז ונפט, על בסיס המצב המשפטי הקודם, נפגעו ועומדים להיפגע עוד בשל שינוי מדיניות המדינה בכל הנוגע לתמלוגי חברות הגז - כך נודע ל"גלובס".

‏באמצעות עו"ד יוחי גבע טוענת התובעת הייצוגית, אורלי בן-עמי, כי היא מייצגת ציבור גדול של משקיעים, שמחזיק למעלה מ-70% מההחזקות של החברות שעוסקות בחיפושי הגז (דלק קידוחים , רציו , אבנר , וישראמקו ), אשר לאחר שנים ארוכות ועקרות של השקעת כספים רבים ברכישת המניות, באופן ישיר ו/או באמצעות אחזקה של קרן זו או אחרת, זכה סוף כל סוף לרווחה באמצעות מציאת כמויות עצומות של גז טבעי, ואשר עתיד היה ליהנות מהרווחים שבמכירת הגז.

לדברי התובעת, החישובים הכלכליים של הציבור שהשקיע כספו במניות הגז לקחו בחשבון, טרם ההשקעה, את שיעור התמלוגים ו/או שיעור המס שעל החברות היה להעביר למדינה בגין מכירת גז, כפי שהופיע בתשקיף של החברות.

‏‏"הציבור הסתמך באופן מוחלט על החישובים דלעיל עת הוא צופה רווחיו, ובחירתו להשקיע באפיקי הגז והנפט נעשתה במודע ובהסתמכות על המצב הקיים, קרי מערכת ההסכמים שבין השותפויות לבין המדינה, החקיקה בתחום ומערכת המיסוי הנהוגה והקבועה באותה עת ממש", טוענת התובעת.

‎‎‏"לחץ פוליטי כבד"

‏ואולם, נטען בתביעה, לאחר שבתחילת 2010 הודיעו דלק קידוחים ורציו על כך שמצאו גז בכמות מסחרית במספר אתרים, החלה הממשלה להרהר בשנית במשמעות מציאת הגז ובמשמעות מערכת ההסכמים שיש לה עם השותפויות. ואז, נטען, למרות ההסכמים הקודמים ובשל לחץ פוליטי כבד מונתה ועדת ששינסקי - וזו פרסמה באחרונה דו"ח ביניים, שממליץ כי שיעור הרווחיות של המדינה יעלה מ-12.5% ל-66%, והמשמעות היא הפחתת הרווחיות למשקיעי הגז מ-87.5% ל-33%.

‏בתביעה נטען כי הציבור הפסיד מיליארדי שקלים בעקבות נפילת מניות הגז לאחר פרסום מסקנות הביניים, וצפוי להפסיד מיליארדים רבים נוספים בגין יישום מסקנות ועדת ששינסקי.

לדברי התובעת הייצוגית, בהתנהלותה ביחס למניות הגז פעלה המדינה ברשלנות כלפי המשקיעים, ואימוץ המסקנות יהיה בבחינת הפרה צפויה של המוסכם בין המדינה למשקיעים הפרטיים.

‏"זוהי תביעתו של נחום מחיפה, רבקה מחדרה ואלי מבאר-שבע. זוהי תביעתם של האנשים שהשקיעו את מיטב החסכונות שלהם בבורסה לניירות ערך, במניות החברות ו/או הגופים המשפטיים העוסקים בחיפוש גז או נפט, עת מניות אלה היו למניות העם, כשם שמניות טבע נקראו בעבר 'מניית העם'", נכתב בתביעה. ‏‎‎‏