דירות זולות בת"א? הוועדה המחוזית קוברת דיור בר-השגה

זאת בהתאם לחשיפת "גלובס" מלפני כחודשיים ובניגוד גמור להבטחות עיריית ת"א לדיור בר-השגה ■ חולדאי: "נמשיך לקדם דיור בר-השגה"

אם הזוגות הצעירים חשבו שיקבלו מענה במוסדות התכנון למצוקת מציאת דירות במחירים סבירים, היום מוכיחה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב רשמית שלא אצלה יימצאו התשובות. כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודשיים, בדיון שנערך היום בוועדה המחוזית התברר כי המדיניות של הוועדה היא לא לדון בתוכניות לדיור בר השגה.

כזכור, בספטמבר נחשף ב"גלובס" שבדיון שערכה אז הוועדה המחוזית התבקשו נציגי הוועדות המקומיות והעיריות במחוז תל אביב להפסיק להגיש תוכניות לדיור בר השגה. זאת בניגוד למגמה שאפיינה בשנה האחרונה את החלטות הוועדה המחוזית, בראשות גילה אורון, לאשר להפקדה תוכניות עם אלמנטים של דירות בהישג יד. ההערכות היו אז שעמדתה החדשה של הוועדה המחוזית תקשה על העיריות השונות במחוז לקדם תוכניות של דיור בר השגה. באותה העת ציינו במשרד הפנים כי "שמכיוון שהנושא טרם נקבע בחקיקה, ניתן לחייב בניית דיור בר השגה רק באמצעות הסכמה בין היזם לרשויות".

היום קיבלה עמדתה של הוועדה המחוזית תוקף בדיון נוסף בנושא, במסגרתו הוצגה חוות דעת משפטית של היועץ המשפטי לממשלה, שקובעת כי אין תשתית חוקית לאישור תכניות דיור בר השגה ועל כן הועדה המחוזית לא מוסמכת לאשר תכניות הכוללות הקצאת דיור בר השגה.

בעיריית תל אביב מסרו בעקבות הצהרות אלה כי "משמעות ההחלטה היא שעד שממשלת ישראל לא תיזום וכנסת ישראל לא תחוקק חוק מתאים, לא תוכל עיריית תל אביב לאשר תכניות לפרויקטים הכוללים דיור בר השגה".

עוד ציינו בעירייה כי "כבר מספר שנים מובילה עיריית תל אביב את נושא הדיור בר השגה במדינת ישראל והיא הראשונה שביצעה עבודה מקיפה ומקצועית בנושא, המשמשת כיום כבסיס לדיון במשרדי הממשלה. העירייה עוסקת כיום ביישום והטמעת עקרונות העבודה בתוכניות העירוניות. במסגרת זו מקדמת העירייה שילוב של דיור בר השגה בתוכניות בניין עיר המאושרות בוועדה המקומית לתכנון ובניה וכן באמצעים נוספים כמו פרויקטים בקרקעות עירוניות (כגון פרויקט גליפולי ביד אליהו, שוק העלייה וגני שפירא) ועוד.

‏"לצערנו, וכפי שהתברר היום, היוזמות העירוניות נתקלות בבירוקרטיה של משרדי הממשלה - משרד הפנים והוועדה המחוזית שטוענים כי אין בידם כלים חוקיים לאשר תוכניות הכוללות דיור בר השגה. גם ממשלת ישראל והכנסת לא העבירו עד היום חקיקה מתאימה בנושא".

לדברי ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, "למרות הבירוקרטיה אנחנו נמשיך לבצע ולקדם דיור בר השגה. אני קורא לממשלת ישראל לאפשר לנו לממש את התוכניות העירוניות. לא מספיק לכנס מסיבות עיתונאים (הכוונה למסיבת העיתונאים שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר - מ.מ) אלא יש צורך לחוקק חוקים מתאימים שיתנו מענה אמיתי למצוקה הקיימת בשטח".