היום שלפני הירידות

הררי הכסף הזול שמדפיסים ברחבי העולם רק הופכים את התיקון שיגיע לבסוף לכואב יותר

קחו לכם אונקיית זהב, הביטו בה. עכשיו הכו בה עד שתהיה דקה דקה. הביטו בה. אולי היא נראת יותר מרשים, אבל שווה אותה דבר, והרבה פחות שימושית.

זה מצב הכלכלה העולמית.

עוד כמה שעות, בחמש בערב זמן ישראל, יתפרסם נתון התחלות הבנייה בארה"ב. כפי שהבטחתי לפני שלושה חודשים, אני ממשיך לעקוב מקרוב אחרי השוק הראלי דרך משקפת הנדל"ן בארה"ב. השווקים הפיננסים עולים ללא הפסקה, השיאים נשברים וכולם שמחים. אבל ליבת האבטלה בארה"ב ואירופה נותרת גדולה ומעיקה על הכלכלה, וכתוצאה מכך ניתן לראות שגם שוק הנדל"ן לא מתרומם, ויש אומרים שהמגמה השלילית נמשכת.

אז למה בעצם השווקים עולים?

1. ציפיות המשקיעים שהגרוע ביותר מאחורינו.

2. כסף זול שמדפיסים מסביב לעולם ללא הפסקה כתוצאה ממלחמת המטבעות ושזורם לבורסה - אגב כך יוצר אינפלציה שעדיין לא מורגשת בשוק הראלי בגלל חוסר הביקושים.

3. כסף זול שמדפיסים מסביב לעולם...

4. עוד כסף זול שמדפיסים מסביב לעולם...

ראו את מדד התחלות הבנייה מאז 2006. ממעוף הציפור ברור שעדיין אין שיפור:

טל עבדה
 טל עבדה

נעמיק לתוך הנתונים, ונראה בגם ב 12 החודשים האחרונים קשה לומר שניתן לראות שיפור משמעותי. למעשה אם בלב המשבר של לפני שנה, ברבעון האחרון של 2009, סבב המדד סביב 400 אלף התחלות בנייה בחודש, מספר שאז נחשב עגום מאוד, לעומת מליון התחלות בנייה לפני כמה שנים. ברבעון האחרון של 2010 המדד מגרד מלמטה את רמת ה 300 אלף.

טל עבדה
 טל עבדה

גם מדד מכירות הבתים הקיימים בארה"ב, שפורסם אתמול אכזב שוב וירד מתחת ל 4.50 על עבר 4.43 מיליון, ירידה של 2.2%. משמע גם שוק הנדל"ן יד שנייה בארה"ב לא ממש מתאושש.

אם נעמיק עוד יותר לתוך הנתונים נוכל לראות שהמדד שפורסם ב 12 החודשים האחרונים לא היה מדוייק. בפועל בכל 12 החודשים האחרונים, בוצע "תיקון מחודש" של המדד חודש לאחר מכן, כאשר נתונים נוספים נאספו.

בשלושה מארבעת החודשים האחרונים, הנתון שונה לרעה לאחר חודש (משולש קטן).

משמע, כשהתמונה המלאה נחקרת המצב עוד פחות טוב.

טל עבדה
 טל עבדה

המצב הקיים שבו הכלכלה הראלית והשווקים הפיננסים צועדים לכיוונים מנוגדים לא יכול להתקיים לאורך זמן.

במשך שנה, ניתן לבנות על ציפיות, אבל לאחר שנה, כשרואים שהשווקים הראלים לא צועדים אחרי שוק ההון, הציפיות ישתנו. לכן, אם בתחילת 2010 העליות נבעו בעיקר מציפיות, היום הכבר לא ניתן להתעלם מהדישדוש הראלי.

נראה שהפימפום הבלתי פוסק על שטרות מודפסים מגיע לשוק ההון ומנפח אותו, משאיר את השוק הראלי גלמוד. אם ביולי המתנתי לשינוי שיגיע ויאותת על הצטרפות של השווקים הראליים למגמה החיובית. היום אני טוען שהתגובה, גם אם תגיע, תהיה מאוחרת. הפער בין הראלי לפיננסי גדול מידי, והמצב מגדיל את ההסתברות לתיקון בשווקים הפיננסים.

היום ב 17:00 נגלה לבנה חדשה בשוק הראלי של ארה"ב, הציפיות נעות סביב 310 אלף התחלות בנייה חדשות. נתון נמוך מזה אמור תאורטית להחליש את הדולר, ולהוריד את המדדים בארה"ב. בפועל, כמות הכסף הטרי שזורם מהבנקים המרכזיים לשווקים בכל יום צפוי להמשיך ולתמוך בעליות בטווח הקצר. בכך הוא יגדיל את הפער בין הראלי לפיננסי וכתוצאה מכך יחמיר את עומק התיקון, כשיגיע.

אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ למסחר במט"ח לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.