האוצר: לא נציע חלופות לייקור אגרת רשות השידור

זאת לאחר החלטת ועדת הכלכלה שלא להעלות את האגרה ככלי למימון הרפורמה ■ לאוצר אין כוונה למצוא חלופה ל-280 מיליוני השקלים מכספי האגרה שאמורים היו לממן את הרפורמה

במשרד האוצר לא נערכים לחלופת מימון לרפורמה ברשות השידור. גורמים באוצר אישרו ל"גלובס" כי אין במשרד כוונה למצוא חלופה ל-280 מיליוני השקלים מכספי האגרה שאמורים היו לממן את הרפורמה.

זאת לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), החליטה לעצור השבוע את החוק המבקש להעלות את האגרה בשנתיים הקרובות.

האוצר כבר הביע את כוונתו להשקיע כ-350 מיליון שקל נוספים בעצמו ברפורמה ברשות. סכום זה יתחלק בין מענק והלוואה.

ל"גלובס" נודע כי במשרד הקפיאו את העבודה על תוכנית מימון לרפורמה, כל עוד אין בהירות באשר לחוק החדש לרשות השידור. מדובר בחוק שאמור להחליף את מליאת רשות השידור במועצה מצומצמת ולנתק במידת האפשר את הרשות מהדרג הפוליטי.

הציבור ישלם 700-800 מיליון שקל

כפי הנראה, כעת חוק זה אינו מתקדם, ולא נראה כי יאושר. באוצר רואים בחוק נדבך אקוטי בקיומה של רשות השידור, וההערכות שם הן כי אם לא יאושר החוק - לא יהיה טעם ברפורמה.

כעת, ל"גלובס" נודע כי באוצר ממתינים לקידום חוק זה ולהתקדמות השיחות על הרפורמה בין ההסתדרות, הוועדים והנהלת רשות השידור, כדי להמשיך ולבחון דרכים חלופיות למימון הרפורמה.

באם לא יימצא פתרון ל-280 מיליוני השקלים המדוברים, עשויה הרפורמה לא להתקיים כלל. זאת לאור העובדה כי הרפורמה צפויה לעלות לציבור, בין אם מכספי המס שלו או ובין אם מכספי האגרה, כ-700-800 מיליון שקל.

באוצר שואפים להקטין עד כמה שאפשר את מעורבותם במימון הרפורמה, ומסתמן כי המענק שמוכנים שם לתת למהלך לא יעלה על 100 מיליון שקל. ההלוואה שתינתן, כפי שפורסם כאן בראשונה, אמורה להתפרס על-פני 16 שנה.

במכתב ששלח יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כתב זקן כי "ההסכמים והרפורמה כולה יישארו על הנייר בלבד אם לא יימצאו המקורות הכספיים למימונם. השבוע התבשרנו בצער כי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, מתנגד לאשר את העלאת האגרה, נדבך חשוב בתוכנית העסקית של הרשות לשנים הקרובות. זה המקום להזכיר כי הפחתת האגרה לפני כ-6 שנים היתה מהמחוללים העיקריים של המשבר ברשות".

ממשרד האוצר נמסר כי "מטרת האגרה היא לממן את הרפורמה, ואנחנו מקווים שהיא אכן תבוצע".

אקוניס מסר כי "מי שתפקידו למצוא חלופות זה משרד האוצר. אם הוא הולך להטיל את זה על הציבור, הוא ימצא התנגדות חריפה מאוד שלי ושל כל ועדת הכלכלה. הכנסת חושבת שצריך לממן את הרפורמה, אבל לא על-ידי הציבור. זה בלתי מתקבל על הדעת. בסוף יגידו שכל רפורמה תמומן על-ידי הציבור. מי שצריך למצוא את הפתרון זה האוצר יחד עם רשות השידור, שיכולים להביא את הסכום על-ידי העמקה של גביית האגרה, למשל במגזר הערבי. אפשר למצוא חלופות. הניסיון של האוצר לברוח הוא פתרון שלא יעבור בכנסת".