תגובות ל"לוויתן": "לנצל גל העליות לממש ישראמקו"

(עדכון) - כך אומר גיל בשן מ-IBI ■ ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים: "להערכתנו, יש להתייחס לפוטנציאל הנפט בלוויתן כאפסייד אפשרי אך לא לתמחרו"

כמעט שנתיים לאחר הדיווח על סימני גז בתגלית "תמר" הכריזו היום (ב') השותפויות ב"לוויתן" על מציאת סימני גז טבעי דומים בעומק של 5,100 מטרים. ההודעה באה לאחר שלפנות בוקר חדר קידוח "לוויתן 1" את המבנה שבו כלואים, על-פי האומדנים, כ-16 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי, כמות הגדולה כמעט כפליים מזו שב"תמר".

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, מציין בתגובה כי סימני גז בלוויתן הן חדשות מצוינות למדינה וליזמים. כמו כן, עבור המשקיעים מדובר בחדשות טובות, שכן מידע זה מגולם בחלקו במניות אך לא במלואו. בנוסף, גז ב"לוויתן" מוכיח ש"תמר" איננה אירוע חד-פעמי ותומך בסיכוי לתגליות משמעותיות נוספות ברישיונות הסמוכים.

להערכתנו, אומר זר, סקרי 3D שנערכו ברישיונות אלון, רות, חנה, דוד וערן יציגו בקרוב יחדיו תוצאות טובות, אולם הם עדיין לא מתומחרות. "לאור המידע החדש אנו בוחנים את מחירי היעד".

מאידך, "יש לזכור כי עדיין מדובר במניות בסיכון גבוה וכי טווח התרחישים נותר רחב. בשלב זה עדיין נותרו השאלות המרכזיות הבאות: עדכון גודל מאגר לוויתן - אומדן היקף מאגר לוויתן עשוי להשתנות לאחר בדיקות וקידוחים נוספים. שטח לוויתן גדול פי כ-3.3 משטח תמר אך לוויתן שטוח ביחס לתמר. נזכיר כי בתמר 1 עובי שכבות החול נטו שמכילות גז טבעי נאמד בכ-140 מטר. בנוסף, בתמר שיעור הנקבוביות גבוה ועומד על 25%. הבדיקות שיבוצעו בקידוח לוויתן 1 יבחנו בעיקר את עובי שכבות הגז ושיעור הנקבוביות ביחס לנתונים במודל של נובל. אומדן גודל המאגר עשוי לגדול לאחר קידוח נוסף".

לגבי הסיכוי למציאת נפט אומר זר כי הסיכוי נמוך. "מציאת הגז אינה משנה את הסיכוי למציאת נפט בשכבות התחתונות. להערכתנו, יש להתייחס לפוטנציאל הנפט בלוויתן כאפסייד אפשרי אך לא לתמחרו".

המודל העסקי ליצוא הגז מלוויתן עדיין בבדיקות, כאשר טווח התרחישים רחב. בנוסף, לאור המח"מ הארוך של הפרויקט ישנה רגישות רבה לשיעור ההיוון המגלם כיום אי ודאות גבוהה. עובדה זו מסבירה את הפער הרב בין צפי הרווחים המצטברים לבין השווי הנוכחי.

לגבי מידת ישום המלצות ששינסקי מעריך זר כי בסופו של דבר ההמלצות תתקבלנה חלקית כך שנתח הממשלה (GT) בתמר ובלוויתן יעלה לכ-50%.

בשורה התחתונה אומר זר כי הסיכון במניות הללו עדיין גבוה. הודות לרישיונות הנוספים יש עדיפות להשקעה באבנר ודלק קידוחים לעומת רציו . מחיר היעד של זר לאבנר עומד כרגע על 3 שקלים, דלק קידוחים על 16.6 שקל ורציו על 55 אגורות.

גיל בשן: דלק קידוחים מתומחרת יקר באופן משמעותי מאבנר

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של IBI, מציין כי "כולם ידעו שיש גז, כולם פעלו כאילו יש גז, המניות כבר מתמחרות את הגז, ועכשיו רק יצא הדיווח הרשמי. בארה"ב סימנים ראשונים זה לא סיבה להוציא דיווח לבורסה אך בארץ עם כל הפסטיבל מסביב אי אפשר היה להשאיר מידע כזה בלי לדווח".

בימים הקרובים תערוך החברה בדיקות נוספות, הכוללות ביצוע לוגים חשמליים שייקחו מספר ימים נוספים וייתנו תמונה מדויקת יותר לגבי הכמויות במאגר איכות הגז והכלכליות של המאגר. בשן מציין כי מאוד יתכן שישנה כמות יותר גדולה מההערכות שפורסמו עד כה, זה תלוי באופי המאגר, שיעור הנקבוביות אופן זרימת הגז ועוד. בתמר, למשל, עודכנו הרזרבות מ-3 TCF ל-8TCF. "חשוב לציין כי עלולות להיות גם הפתעות לרעה כמו איכות גז ירודה, חלוקה של המאגר למקטעים שיצריכו עלויות פיתוח גבוהות יותר, יחס נקבוביות נמוך יותר ועוד, אבל בו לא נקלקל את החגיגה".

לגבי המניות וכדאיות ההשקעה אומר בשן כי המניות מתמחרות היטב תגלית גז מסחרית בהיקפים עליהם דובר, האפסייד היחיד במניות הוא במידה וקידוחי האקספלורציה בחודשים הקרובים יעידו גם על נפט בשכבות קדומות יותר. ב-IBI ממליצים למשקיעים לרכב על העליות שיבואו מהדיווח, מהניסיון של החודשים האחרונים כל עוד יש חלום המניות עולות, "מחירי המניות נכון להיום מלאים. בעליות חדות מומלץ לממש הסיכוי לנפט הוא הרבה יותר נמוך, וגם אם יש נפט הסיכוי שהמאגר יהיה כלכלי נמוך יותר מאשר בגז".

סיכון נוסף הוא כמובן המלצות ועדת ששינסקי. בשן מעריך כי מרגע שיש תגליות גז נוספות התמריץ של המדינה והלגיטימיות של החלת המסקנות עולה. השוק בשלב זה מתעלם לחלוטין מסוגיית המיסוי שבכוחה לפגוע משמעותית בתזרים המזומנים הפנוי למשקיעים.

בשורה התחתונה אומר בשן כי כמובן שאלו חדשות טובות, אפילו טובות מאוד לשותפויות, אלא שהן היו ברירת המחדל וממש לא מפתיעות אף אחד. עדיין קשה מאוד להעריך את שוויון הכלכלי ההוגן של המניות, אולם בהינתן אותם התנאים ניתן לומר כי דלק קידוחים מתומחרת יקר באופן משמעותי מאבנר ולכן בעליות חדות מומלץ לממש דבר ראשון את דלק קידוחים. מניית רציו מתמחרת אפס סיכונים. דלק אנרגיה ודלק קבוצה מתומחרות במחיר שפוי ולכן הן האחזקה המומלצת מבחינתנו. כל שאר המניות שעולות, כמו ישראמקו, פשוט רוכבות על הגל ולכן כדאי לנצל עליות ולממש".

דן הלמן: הגילוי ישפיע על שוק המניות

"מציאת האינדיקציות לגז בשכבת החולות מגיל טרייצר-אוליגומיוקן בלוויתן מגדילה משמעותית את ההסתברות להכרזה על תגלית מסחרית בלוויתן". כך אומר דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות על רקע הפרסומים לפני הצהריים. לדבריו, לאור התגליות במים העמוקים במזרח הים התיכון בתמר, דלית ובמצרים ולאור ממצאי הגז בחולות לוויתן ההסתברות להכרזה על לוויתן כתגלית גבוהה משמעותית מ- 50%. יחד עם זאת, הלמן אומר כי רק בעוד כשבועיים ניתן יהיה להכריז האם אכן מדובר בתגלית מסחרית. לדבריו, "להכרזה על לוויתן כתגלית ישנה משמעות חיובית רחבה על כלל המשק המקומי ואנו מעריכים כי הדבר יבוא לידי ביטוי בשוק המניות המקומי".

לדברי הלמן, גילוי הגז בחולות לוויתן אינו נוגע רק למבנה זה אלא צפוי להשפיע מהותית על מבנים סמוכים: "לרוב" אומר הלמן, "מאגרי גז או נפט הינם חלק ממבנה גיאולוגי רחב ולכן המצאות תגלית אחת באזור מגדילה משמעותית את ההסתברות לתגליות נוספות באותו אזור גיאולוגי". יחד עם זאת, לדברי הלמן, חשוב להדגיש כי הכרזה על תגלית נוספת במים העמוקים אין בה כדי להעיד דבר על אזורים אחרים של חיפושי גז ונפט לא במים הרדודים ובוודאי שלא ביבשה.