ההיסטוריה חוזרת: דלק קידוחים, אבנר ורציו מכריזות על חולות המכילים גז טבעי

הקידוח הגיע לשכבת המטרה הראשונה ■ החברות: "בשלב זה מדובר באינדיקציות ראשוניות בלבד וטרם ניתן לקבוע גודלו, איכויותיו וכלכליותו של מאגר הגז" ■ המסחר ביה"ש יחודש ב-11:42 ■ אתמול נחשף ב"גלובס" כי מנכ"ל נובל אנרג'י מגיע לביקור פתע בישראל

ההיסטוריה חוזרת: כמעט שנתיים לאחר הדיווח על סימני גז בתגלית "תמר" מכריזות היום (ב') השותפות ב"לוויתן" על מציאת סימני גז טבעי דומים בעומק של 5,100 מטרים. ההודעה באה לאחר שלפנות בוקר חדר קידוח "לוויתן 1" את המבנה שבו כלואים, על-פי האומדנים, כ-16 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי, כמות הגדולה כמעט כפליים מזו שב"תמר".

השותפות בקידוח לוויתן, דלק קידוחים (22.67%), אבנר (22.67%) ורציו (15%) הודיעו הבוקר לבורסה כי חברת נובל אנרג'י מדיטרניאן, מפעילת קידוח לוויתן 1 (39.66%) הודיעה להם כי הקידוח חדר למטרה העיקרית, פרוספקט הגז הטבעי בלויתן (NG-10).

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס
 קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס

צילום: אלבטרוס, צילומי אוויר

"טרם ניתן לקבוע את גודלו, איכויותיו וכלכליותו של מאגר הגז"

"מניתוח ראשוני של המידע שהתקבל במהלך הקידוח, נראה כי המטרה העיקרית כוללת חולות המכילים גז טבעי", נאמר בהודעה. בהמשך הדגישו השותפים כי "בשלב זה מדובר באינדיקציות ראשוניות בלבד וטרם ניתן לקבוע את גודלו, איכויותיו וכלכליותו של מאגר הגז - ובמילים אחרות, קיומו של מאגר גז אינו מוטל בספק. בימים הקרובים תימשך הקדיחה בתוך המטרה העיקרית תוך ביצוע בדיקות שונות בקידוח, לרבות בדיקות חשמליות (לוגים). לאחר סיום ביצועם של הלוגים, אשר עשויים להימשך כשבועיים, תימסר הודעה מעדכנת. לאחר פרסום הדיווח המסחר, בניירות הערך של החברות ייפתח ב-11:42.

קידוח האקספלורציה "לוויתן" הגיע לשכבת המטרה הראשונה. הקידוח באתר בו שותפות נובל אנרג'י האמריקנית, אבנר ודלק קידוחים המשתייכות לקבוצת דלק, ורציו , הגיע לפנות בוקר לעומק של 5,100 ול"גלובס" נודע כי התגלו בה כאמור סימני גז.

מנכ"ל רציו יגאל לנדאו אמר הבוקר כי בשלב זה יש להמתין לסיום הבדיקות. "לא הופתענו מהאינדיקציה החיובית שענתה על ציפיותינו ממאגר לוויתן. נמתין בסבלנות לשלבים הבאים של הקידוח ולניתוח הממצאים על ידי חברת נובל אנרג'י. זוהי הזדמנות נוספת להביע הערכה והוקרה לנובל אנרג'י, החברה הזרה היחידה שהסכימה להיות שותפה לחיפושי נפט וגז בהיקפים נרחבים בישראל. פרוייקט הקידוח בלב ים הוא מהמסובכים בעולם, וללא המקצוענות, הידע, המסירות והמחוייבות שמגלים אנשי נובל אנרג'י לא היה סיכוי לבצע את הקידוח החשוב הזה".

שר האוצר שטייניץ "מברך על כל תגלית גז בשדה 'לוויתן' או בכל מקום אחר - תגליות טבע של מדינת ישראל, ואני מדגיש שהם של מדינת ישראל, מבורך. אנו מברכים גם את היזמים. זה רק מחזק את הצורח להשלים את עבודת הוועדה שמיניתי ולהניע מערכת מס לפי התקנים והנורמות הבינלאומיות. יותר גז ומשאבי טבע מחזק כמובן את הצורך לנהל את הדבר הזה בדרך הנכונה, לרבות מערכת מס טובה ליזמים וגם לאזרחים. אני מציע בכל זאת שנראה קודם כל שבאמת יש תגליות משמעותיות".

השלב הבא - נפט

נזכיר, כי קידוח האקספלורציה "לוויתן" החל ב-18 באוקטובר, ולפי תוצאות הסקר התלת-מימדי, בשלב הראשון היה קיים סיכוי של 50% למציאת גז טבעי בהיקף של 453 מיליארד מ"ק.

בשלב הבא, הקידוח מכוון למטרה השנייה, המכילה אולי נפט - וזאת יתברר רק בתחילת 2011. בשכבה השניה, בעומק 5,800 מטר, קיים סיכוי של 17% למציאת 3 מיליארד חביות נפט. אם אכן יתגלה נפט, צפויות להיות לכך השלכות דרמטיות שאינן נופלות מאלו של תגלית "תמר".

עפ"י אומדני נובל אנרג'י, קיים סיכוי לא גבוה להימצאות נפט בכמויות גדולות מאוד מתחת לשכבת הגז ב"לוויתן". המטרה הזו נמצאת בשכבת קרקע שעדיין אינה מוכרת לקודחים ועדיין לא ברור אם הלחצים בעומק יחייבו להחליף אסדת קידוח.

השלב הבא, בשכבה השלישית בעומק 7,200 מטר, קיים סיכוי של 8% למציאת 1.2 מיליארד חביות נפט. נכון להיום עדיין לא ברור אם הקידוח יימשך ויגיע למטרה השלישית - ההחלטה תתקבל רק אחרי שיגיעו למטרה השנייה.

נזכיר, כי אתמול נחשף ב"גלובס" כי מנכ"ל נובל אנרג'י צ'רלס דייוידסון מגיעלביקור פתע בן יומיים בישראל. לפי הערכות דווידסון צפוי להפגש במהלך הביקור עם שרי האוצר והתשתיות ונגיד בנק ישראל וייתכן כי יופיע בהליך השימוע הציבורי של וועדת ששינסקי. על-פי שמועות שנפוצו בשוק ההון, יש קשר בין עיתוי הביקור לבין פרסומם הצפוי של הממצאים הראשוניים מקידוח "לוויתן", ואולם לא ניתן לכך כל אישור רשמי.