"גלובס" מסמן את האתרים הבולטים בתחום הדילים היומיים בישראל

טרנד אתרי הדילים היומיים תופס תאוצה, ואחרי תקופה של גישושים גם השחקנים הגדולים באינטרנט הישראלי נכנסים לתחום ■ מיהם השחקנים הבולטים בישראל, ומה צפוי בעתיד?

טרנד אתרי הדילים היומיים תופס תאוצה, ואחרי תקופה של גישושים גם השחקנים הגדולים באינטרנט הישראלי נכנסים לתחום. כולם רואים לנגד עיניהם את המודל של גרופון האמריקנית, שמועמדת לרכישה במיליארדי דולרים. מיהם השחקנים הבולטים בישראל, ומה צפוי בתחום בעתיד?

החלוץ: גרופר (Grouper)

בעלי העסקים אמרו ליזמים שהמודל "לא יעבוד", אבל עם 100 אלף משתמשים רשומים, גרופר הוא אחד השחקנים החזקים בשוק

גרופר הוא האתר הראשון שקם בתחום אתרי הרכישות הקבוצתיות, ובכך הוא סימן את הגעתו של טרנד הרכישות החברתיות לישראל. מאחורי גרופר עומדים 3 יזמים - דותן סתיו ושניים נוספים שמעדיפים להישאר בעילום-שם.

"עשינו הכול לבד", נזכר סתיו. "כיתתנו רגליים בקרב העסקים הקטנים, וכולם אמרו לנו שזה לא יעבוד ושאין לנו סיכוי למכור קופונים בישראל".

אולם, היזמים לא נכנעו והאמינו שאם בארה"ב זה כבר עובד מאוד חזק, אין כל סיבה שבישראל אתר דומה לא יצליח. "לא התקפלנו, ואני בהחלט חושב שפתחנו פה שוק ועשינו מהפכה", הוא אומר.

בכל יום מציע גרופר הטבה אחת מרכזית, שמקבלת את רוב הפוקוס באתר. "משהו בסגנון של 'בעל הבית השתגע'", אומר סתיו. לצד העסקה המרכזית יש עסקאות נוספות שמופיעות בצד העמוד, ושהתוקף שלהן עדיין פעיל.

כל ההטבות הן לוקאליות, לרוב של בתי עסק קטנים, וקשורות לעולם תרבות הפנאי, כגון הנחות בשיעורים של 50%-90% למסעדות מובחרות, לקורסי העשרה או לטיפול ספא. חלקן מוגבלות ל-24 שעות, וחלקן למספר ימים.

גרופר, בדומה לכל אתרי הרכישות החברתיות, גובה מבית העסק עמלה על כל רכישה שמתבצעת דרכו, ששיעורה יכול להיות 20%-50%.

סביב כל עסקה שמוצעת מתנהל גם דיון של הגולשים, שבו ניתן לשאול שאלות הנוגעות להטבה ולקבל מענה מהיר. זאת, לצד שירות לקוחות אנושי שמפעיל האתר.

גרופר מציע כעת רק הטבות בתל-אביב, אולם סתיו מבטיח כי "נרחיב את הפעילות בקרוב גם לאזורים נוספים".

סתיו חושף ל"גלובס" כי "כל האתרים הגדולים פנו אלינו והביעו התעניינות בנו, ואף היו כמה הצעות רכישה על השולחן, אבל ההצעות לא היו מספיק אטרקטיביות".

מאז התהפך הגלגל - האתרים הגדולים נכנסו לתחום, לצד עשרות אתרים קטנים שקמו, אבל סתיו אומר כי "התחרות מחדדת אותנו. זה ללא ספק מפחיד להתחרות בגופים עם גב גדול, אבל אנחנו עדיין מאמינים שיש לנו את היכולת להביא לגולש את העסקה הכי טובה בשוק".

לגרופר יש קבוצה גם בפייסבוק, עם כ-11 אלף גולשים, וחשבון בטוויטר, אחריו עוקבים כ-100 איש. "אנחנו נחשפים בחודש לכ-400 אלף גולשים שונים", אומר סתיו. אבל לדבריו, כמות המשתמשים הרשומים היא לא הכי חשובה: "מה שיותר חשוב זה יחס ההמרה - כמה מהמשתמשים שנחשפו להטבה, רכשו אותה בפועל, ויחס ההמרה שלנו הוא טוב. חוץ מזה, 99% מבעלי העסקים שעבדו אתנו חוזרים אלינו, וזו הוכחה שזה עובד".

* כתובת: www.grouper.co.il

* כמה זמן באוויר: כ-9 חודשים

* משתמשים רשומים במייל (הערכות): 100 אלף איש

* אזור גיאוגרפי: הטבות מקומיות בתל-אביב

* בידול: פיצ'ר "חבר מביא חבר" - 10 שקל על כל רוכש פעיל שמשתמש הביא לאתר

* מה כבר פספסתם: הנחה של 70% על שובר בשווי 40 שקל למסעדת ריבר אקספרס (נרכשו 7,200 שוברים)

היוקרתי: יממה (Yemama)

סקרים העלו כי יותר ממחצית מהגולשים הן נשים. מכאן הדרך קצרה לכוונה של האתר להתמקד בעיקר בהצעות אקסקלוסיביות

Yemama הושק לפני כ-5 חודשים, אולם הרעיון להקמתו דגר אצל היזמים עוד הרבה לפני כן. "עקבתי הרבה מאוד זמן אחרי גרופון בארה"ב, עוד בזמן שהוא היה אתר קטן", מספר ג'ורדון ארסמוס, שהקים ביחד עם רמי חג'ג' את "יממה". "ראיתי שהם מתחילים להציע דילים טובים ושהם נמצאים במומנטום טוב, והחלטתי לייבא את האתר לישראל".

"יממה" מציע דיל מרכזי אחד ביום, שתקף ל-24 שעות בלבד או 72 שעות בסופי שבוע, ועסקאות קטנות יותר, שמופיעות בצד האתר ותקפות לזמן ארוך יותר.

האתר פעיל בתל-אביב, אבל התחיל גם להציע דילים בחיפה והצפון. בעתיד הקרוב יתחיל האתר להציע הטבות מקומיות גם בירושלים.

ארסמוס סבור כי מדובר במודל שמתאים לצרכן הישראלי כמו כפפה ליד: "הקהל הישראלי נמשך לרכישות במחירים נמוכים, ומצפה לנקודת ההתמקחות בתהליך הרכישה שלו".

לדבריו, גם המיתון סייע לטרנד הזה לצבור תאוצה, "אבל גם אנחנו הופתענו לטובה משיעורי הצמיחה שאנחנו חווים", הוא אומר.

מספר המשתמשים הרשומים ל"יממה" עומד על כ-70 אלף איש, כאשר "יממה" הוא אחד משני האתרים שמספר המשתמשים שלהם גבוה מספיק בשביל להימדד על-ידי גוגל טרנדס.

לפי כלי זה, ב"יממה" מבקרים מדי יום כ-3,000 גולשים שונים, בהשוואה ל-5,000 איש שמבקרים מידי יום בגרופר. בעמוד המותג בפייסבוק יש כ-11 אלף אוהדים, ואחרי החשבון בטוויטר עוקבים 65 איש.

לגבי התחרות בשוק, ארסמוס אומר כי "יש עוד כ-20 פלטפורמות מתחרות, וזה כמובן מפחיד. יש גם את הצד של הצרכנים - אם כל האתרים יציעו הנחות של 50%, הצרכן הישראלי מהר מאוד יגיד: 'אוקי, מה עוד אתה מציע?' מי שישרוד הם אלה שישמרו על הערך של המותג המפרסם ועל הרלוונטיות לגולש, ובזה בדיוק אנחנו מתמקדים".

כך, "ביממה" מקפידים לעשות סקרים במטרה להבין את קהל המשתמשים שלהם. אלה לימדו כי כ-55% מהמשתמשים הם נשים, בגילאי 25-34 ובמצב סוציו-אקונומי גבוה.

"האינפורמציה הזו מאוד חשובה, כי היא מאפשרת לי להציע למשתמשים רק הטבות שעשויות לעניין אותם. הכוונה שלנו היא להתמקד בעיקר בהצעות אקסקלוסיביות, וכעת אנחנו נמצאים בסבב גיוס גדול", הוא חושף.

את האתר פיתחה חברת האינטרנט קוצ'י, וארסמוס מסביר כי "לבתי העסק חשוב מאוד לשמור על הפן המיתוגי שלהם, גם כאשר הם מציעים הנחות משמעותיות בפלטפורמה כזו, ולכן השקענו הרבה בעיצוב. אנחנו שואפים לייצר מערכת יחסים ארוכת-טווח עם בית העסק".

לדבריו, היקף המכירות של האתר מסתכם בכ-2.5 מיליון שקל, ובאתר נמכרו כבר מעל ל-30 אלף הטבות יומיות.

* כתובת: www.yemama.co.il

* כמה זמן באוויר: כ-5 חודשים

* משתמשים רשומים במייל (הערכות): 70 אלף איש

* אזור גיאוגרפי: הטבות מקומיות בתל-אביב, ובחיפה והצפון

* בידול: הטבות אקסקלוסיביות בלבד

* מה כבר פספסתם: הנחה של 68% על לילה בסוויטה יוקרתית בשווי של 1,100 שקל (נרכשו 970 שוברים)

הנישתי: גוזרים קופון (Gozrim)

התחרות הגדולה בין האתרים דחפה את יזמי "גוזרים קופון" לבידול בתחום האמהות ואירועי ההורים והילדים

"גוזרים קופון" עלה לאוויר באפריל השנה, כיוזמה של רן ארליך ובוריס דינקביץ'. השניים מגיעים מתעשיית ההיי-טק המקומית, והם הכירו באירוע "סטארט-אפ וויקנד", במסגרתו נפגשים יזמים לסוף שבוע אינטנסיבי במטרה לעלות על רעיון חדשני ולהציגו בפני שאר המשתמשים. השניים גלגלו כל מיני רעיונות, ובסופו של דבר נולד הרעיון שמאחורי "גוזרים קופון".

"מההתחלה החלטנו להקים אתר מכירות שפונה לפלח השוק של הורים וילדים", מספר ארליך. למרות זאת, האתר ניסה בתקופה מסוימת להתרחב לקטגוריות נוספות, אבל "ראינו את כמות האתרים העצומה שקמה בתחום והבנו שאנחנו צריכים בידול בתחום".

ההצעות המוצעות באתר הן בהתאם: הנחות להצגות ילדים, הטבות לרכישת כסא תינוקות ומוצרי טיפול לאימהות. "המטרה היא לקלוע כמה שיותר לקהל היעד שלנו".

הטבה חדשה מתפרסמת באתר אחת ליומיים-שלושה, ולרוב היא תקפה ל-48 שעות. "טווח הזמן הזה יותר מתאים לאופי של המוצרים שאנחנו מוכרים - הורים נוטים לבדוק ולהשוות לפני שהם קונים מוצר לילד", אומר ארליך.

עם זאת, ההטבות לא מצריכות מספר חברים מינימלי לרכישת המוצר. "הרעיון של מינימום משתתפים הוא גימיק שיווקי בלבד - אין דילים באתרים הללו שלא יוצאים לפועל", הוא טוען.

ההטבות המוצעות באתר לא מוגבלות למקום גיאוגרפי מסוים, ומחיר העסקה כולל בתוכו גם את עלות המשלוח, במידה ומדובר במוצר פיזי. לדברי ארליך, "פלטפורמה כלל-ארצית מתאימה יותר לקהל היעד שלנו, אבל לפעמים אנחנו מציעים גם הטבה לוקלית".

ארליך מוסיף כי "בהחלט מדובר בשוק שהולך ונעשה צפוף יותר, וכיום מרבית האתרים מציעים אותו דבר - בעיקר מסעדות וספא באזור תל-אביב. זה כמובן יפה, אבל יש עוד הרבה מאוד קהלי יעד מצד אחד, ובתי עסק שרוצים להגיע אליהם ואין להם איך מהצד השני. יש הרבה נישות חזקות - ואני מאמין שאנחנו בחרנו אחת מהן".

"גוזרים קופון" גם משתפת פעולה עם אתרי תוכן הפועלים בתחום, כגון הבלוג 2bMommy, במטרה להגיע לחשיפה גדולה יותר. "אלה אתרי תוכן שתומכים בנו ומסייעים לנו בשיווק, ואילו אנחנו מציעים הטבות רלוונטיות לקהל הגולשים שלהם", מסביר ארליך.

מספר המשתמשים שנרשמו לאתר עומד על כ-10 אלף איש, ולדברי ארליך, מדי יום נחשפים עשרות אלפי גולשים להטבות של "גוזרים קופון".

ברגע פרסום הכתבה הופיעו למשל באתר הצעות לרכישת הספר "למה תינוקות בוכים" וערכה להכנת נרות חנוכה עם הילדים של נרות קאסל.

* כתובת: www.gozrim.co.il

* כמה זמן באוויר: 7 חודשים

* משתמשים רשומים במייל (הערכות): כ-10,000 איש

* אזור גיאוגרפי: הטבות כלל-ארציות

* בידול: הטבות לנישה מובחנת (הורים, אמהות וילדים)

* מה כבר פספסתם: 55% הנחה על לוח שנה משפחתי בשווי של 83 שקל (נרכשו 150 יחידות)

המגוון: בא לי גם (Baligam)

ההצלחה של ההצעות בתל-אביב ובשרון סימנה את הכניסה הצפויה לאזורים נוספים בארץ

Baligam ("בא לי גם") הושק ביולי השנה, ומאחוריו עומדים 3 חברים: טל לב, ליאור הנדלר ואוהד רשף. "הכרנו בניו-יורק, ואנחנו חברים הרבה שנים", מספרת לב, שחזרה כבר מזמן לישראל. אולם, שני חבריה חזרו לא מזמן מניו-יורק עם הרעיון להקים אתר ישראלי הפועל בתחום הרכישות הקבוצתיות.

בכל יום מתפרסמת באתר הצעה אחת מרכזית לכל אחד משני האזורים בהם פועל האתר: תל-אביב והשרון, אשר מוגבלת ל-24 שעות בלבד, למעט בסופי השבוע (אז ההגבלה היא ל-72 שעות).

ב"בא לי גם" ניתן למצוא הטבות לטיפול ספא או שובר למסעדות, אבל גם הנחות משמעותיות ברכישת מוצרים, כגון מכונת אספרסו יוקרתית או מצלמה איכותית.

"מי שמנוי אצלנו, רואה את ההבדל בממשק המשתמש, אבל בעיקר באיכות ובמגוון של ההטבות", טוענת לב. "אנחנו לא מציעים רק טיפולי ספא או הנחה במסעדות - אפשר למצוא אצלנו כרטיסים להופעות, קורס גלישת גלים וקורס בישול יוקרתי. מדובר בהגדרה רחבה של עולם הלייף סטייל".

לדבריה, "בכל קטגוריה בחרנו לעבוד עם המותגים הטובים ביותר והמובילים. אנחנו מכירים באופן אישי כל בית עסק - לא היינו מוכרים משהו באתר שאנחנו לא יכולים להמליץ עליו". לצד ההטבה מתפרסם בכל יום גם פוסט, עם סיפור סביב המוצר.

טווח הגילאים הממוצע ב"בא לי גם" עומד על 25-45, אבל לב מספרת כי "יש גם קהל לא קטן של מבוגרים, שעבורם מדובר ברכישה ראשונה באינטרנט. לכן, היה לנו חשוב שהממשק של האתר יהיה פשוט".

לב מעריכה כי "בא לי גם" מגיע לחשיפה יומית של כ-100 משתמשים - 60 אלף גולשים שהזינו את כתובת המייל שלהם, וכ-40 אלף נוספים שמגיעים מערוצי השיווק בפייסבוק (כ-3,700 אוהדים) וטוויטר (82 עוקבים).

לדבריה, "בנינו את המודל בתל-אביב והשרון, וזה הצליח מאוד - לאחרונה התחלנו בירושלים, נתרחב לאזורים נוספים בארץ ונשיק גם אפליקציה סלולרית".

* כתובת: www.baligam.co.il

* כמה זמן באוויר: 4 וחצי חודשים

* משתמשים רשומים במייל (הערכות): 60 אלף איש

* אזור גיאוגרפי: הטבות מקומיות בת"א, בשרון ובי-ם

* בידול: ניתן לשלם באמצעות PayPal

* מה כבר פספסתם: הנחה של 50% על שובר בשווי 200 שקל לסניף "קסטרו" ברמת-אביב (נרכשו 500 שוברים)

הממותג: Buy2

העוצמה של קשת ונטקס צפויה לעשות את שלה, והאתר כבר גייס בזמן קצר כ-150 אלף משתמשים

טרנד אתרי הרכישות לא נסתר גם מעיניהם של גופי המדיה הגדולים, והראשונה שנכנסה לתחום היא זכיינית ערוץ 2 קשת, שהשיקה ביחד עם נטקס את אתר Buy2. לפי ההסכם בין הצדדים, קשת, שמפעילה את Mako, מחזיקה ב-60% מהאתר, ו-40% הנותרים הם בידי החברה הבת נטקס ניו-מדיה, שבה קשת מחזיקה 25% מהבעלות.

Buy2 עלה לאוויר לפני כחודש, והוא מציע בכל יום דיל חדש - חלקם תקפים ל-24 שעות, וחלקם ממשיכים לרוץ באתר גם לאחר מכן.

בניגוד לאתרים האחרים, Buy2 לא התחיל את דרכו כפלטפורמה לוקאלית. "האסטרטגיה מהיום הראשון היתה להפעיל שירות כלל-ארצי", אומר אפי דהן, מנכ"ל נטקס ניו-מדיה (נטקס ישראל).

לדברי דהן, היתרונות של Buy2, שמקודם גם בעמוד הבית של Mako, הם רבים. "יש לנו יכולת להגיע למאסה הרבה יותר גדולה של משתמשים, עם פוטנציאל של כמיליון גולשים שונים ביום. בסופו של יום, כמות המשתמשים היא זו שתקבע, שכן רק כך ניתן להשיג מהמפרסמים את הדילים הטובים ביותר".

לפי הערכות, ל-Buy2 נרשמו כ-150 אלף גולשים בזמן קצר מאוד יחסית, הודות למאגר המשתמשים הרשומים של Mako וכן הודות לקידום האתר בפלטפורמות השונות ובאמצעות פייסבוק (כ-12 אלף אוהדים) וטוויטר (37 עוקבים). בימים האחרונים עלה לאוויר קמפיין טלוויזיה לקידום האתר החדש.

מלבד הגב השיווקי, בתוכניות של קשת מפרסמים כל המותגים הגדולים במשק, ולכן יש להניח כי אלה יקבלו ביטוי גם באתר החדש.

"גם לנו וגם לקשת יש מערכת קשרים ענפה עם כל המפרסמים ובתי העסק הגדולים בשוק", מסביר אביב רפואה, מנכ"ל נטקס. "אין ספק שזה יעזור לנו להשיג דילים טובים יותר עבור הגולשים שלנו, ויאפשר לנו להתממשק לרשתות גדולות כלל ארציות, ולא רק לבתי עסק מקומיים".

האתר Buy2 מתבסס על טכנולוגיה אמריקנית, ודהן מסביר כי "זה בסיס טכנולוגי איתן שיסייע לנו להטמיע עוד פיצ'רים חדשניים מחו"ל".

בקרוב תושק גם אפליקציית iPhone, ודהן מצהיר כי "המטרה היא להפוך לשחקן המוביל בתחום".

* כתובת: www.buy2.co.il

* כמה זמן באוויר: חודש

* משתמשים רשומים במייל (הערכות): 150 אלף איש

* אזור גיאוגרפי: הטבות כלל-ארציות

* בידול: ניתן לבקש משאלה לשובר ספציפי, והאתר ינסה להשיג את הדיל

* מה כבר פספסתם: הנחה של 61% על כרטיס לסרט קולנוע בסינמה סיטי בשווי של 38 שקל (נמכרו 3,000 שוברים)

איך עובד המודל של אתרי הדילים?

* מזינים את כתובת המייל האישית באתר.

* בכל יום מקבלים במייל את העסקה היומית - מוצר או שירות בהנחה של עשרות אחוזים ולפרק זמן מוגבל.

* גולשים שמעוניינים ממלאים פרטים אישיים ופרטי כרטיס אשראי.

* העסקה יוצאת לפועל רק אם יש מספר רוכשים מינימלי המוגדר באתר.

* אם אין מספר מינימלי של רוכשים, המשתמש אינו מחויב.