ה-MBA יורד ליגה

המשבר הכלכלי השפיע לא רק על העסקים אלא גם על לימודי תואר שני למינהל עסקים

אחד התארים האקדמיים המבוקשים יותר הוא ה-MBA - תואר שני במינהל עסקים. אך בשנים האחרונות, ובמיוחד לאחר הפגיעות שחווים צרכנים ועסקים ממופעי מיתון קשים כמו זה האחרון, מתפרסמות הערכות של גורמים שונים, שמאשימות בין השאר גם את תוכניות הלימודים בתחום זה על שאינן מספקות לבוגריהן את הכלים הדרושים ואת הערכים המוסריים הראויים כדי להתמודד עם עולמנו המשתנה.

ואכן כיום, כאשר ארה"ב מלקקת את פצעי המיתון והיקפי האבטלה שבה מסרבים להצטמצם, חשים בוגרי MBA רבים, ששילמו עשרות אלפי דולרים כשכר לימוד, את המשמעות המרה של נחיתה קשה בשוק הנראה כמו נגטיב של העתיד המבטיח שנשקף דרך המשקפיים הוורודים בעת שנרשמו ללימודים.

ואכן, בשנת 2008, בשיא המיתון שפקד את העולם, כאשר ראשי התאגידים בחנו כיצד להתמודד עם המצב שנוצר, יצאו סטודנטים לתואר MBA בהצעה גורפת לשינוי תוכנית הלימודים והתאמתה לצפוי לבוגריה כאשר ייקחו את ההגה לידיהם.

מחקר שנערך בקרב סטודנטים ל-MBA על-ידי המכון ללימודי עסקים באספן, קולורדו, תחת הכותרת: "מנהיגים חדשים, תפיסות חדשות", מצא כי רוב הסטודנטים שנכללו במחקר כלל אינם משוכנעים כי הלימודים מכינים אותם לאתגרים העתידיים. רוב רובם של הסטודנטים, 90%, אמרו כי התמקדות של המנהלים בטווח הקצר במקום בטווח הארוך היא שגרמה במידה רבה למשבר הנוכחי.

רק 24% מהמשתתפים במחקר אמרו כי תוכניות הלימודים הנוכחיות יסייעו להם לקבל החלטות עסקיות נכונות, בעוד שהרוב היו סבורים כי על בתי-הספר למינהל עסקים להציג בפניהם מודלים עסקיים אחרים, בעיקר כאלה המיועדים לטווח הארוך. המחקר מראה עוד כי שירותי הבריאות, רמתה של מערכת החינוך הציבורי, ומקורות אנרגיה אלטרנטיביים, הם נושאים חברתיים שכל מנכ"ל של חברה או תאגיד עסקי צריך להתמודד איתם כחלק בלתי נפרד מהשגת היעדים העסקיים. הסטודנטים טענו כי תוכניות הלימוד ל-MBA כמעט שאינן מתמודדות עם נושאים אלה. הסקר נערך בחודשים האחרונים של שנת 2008, והשתתפו בו 1,850 סטודנטים ל-MBA, המייצגים כ-80% מכל בתי-הספר לעסקים בארה"ב.

לא מצליחים למצוא עבודה

בחודש אפריל השנה פורסמה תוכנית להחלפת הדיקנים של שני בתי-הספר למינהל עסקים (MBA) המובילים בארה"ב - באוניברסיטה של שיקגו ובאוניברסיטת הרווארד. המשבר הכלכלי עמעם את ההילה שריחפה תמיד מעל שני בתי-ספר אלה, כאשר בהרווארד, לראשונה מזה עשרות שנים, פוטרו 16 מרצים, ואילו 13.5% מהבוגרים של אוניברסיטת שיקגו, שהיתה מדורגת כמספר אחת בלימודי ה-MBA, לא הצליחו למצוא עבודה במשך 3 חודשים לאחר סיום לימודיהם (פי 5 לעומת שנים קודמות!).

לאחרונה מתרבות היוזמות המיועדות לסייע לסטודנטים לאפשר להם לקחת את גורלם המקצועי בידיהם, ולנחות בשוק התעסוקה לאחר סיום לימודיהם כשהם כבר מנהלים עסקים רווחיים שהקימו עוד בתקופת הלימודים. גם התקשורת העסקית נרתמה לעניין, ולאחרונה פורסם על סדרה דוקומנטרית חדשה המופקת על-ידי המגזין "ביזנס וויק/בלומברג", שתציג חברות סטארט-אפ חדשות מכל רחבי העולם ותתמקד בעיקר באלה שהוקמו על-ידי סטודנטים ל-MBA וסטודנטים למינהל עסקים לתואר ראשון שפיתחו את הרעיונות שלהם והשיקו את היוזמות העסקיות שלהם בעוד הם נמצאים במהלך הלימודים.

אחת היוזמות החדשות היא של שתי סטודנטיות באוניברסיטה של ניו-יורק, שהקימו סטארט-אפ המוכר באמצעות קיוסקים אלקטרוניים נעלי נשים שטוחות בתוך שקית בד. בשנה שעברה ייבאו השתיים 70 אלף זוגות נעליים שטוחות מסין, שנמכרו לצרכניות במחירים הנעים בין 10 ל-25 דולר לזוג. הביקוש הרב לנעליים אלה, מבוסס על הנוהג לפיו נשים מעדיפות לנעול במשרד נעליים בעלות עקב גבוה, שאינן נוחות להליכה ברחוב ולריצה במדרגות הרכבת התחתית.

מיני MBA

בשנים האחרונות השיקו מוסדות אקדמיים שונים קורסים קצרים לניהול עסקים, שקיבלו את השם "מיני MBA". אוניברסיטת ראטגרס שבניו-ג'רזי מציעה עתה תוכנית מיני MBA מואצת במגמת שיווק במדיה חברתית, כאשר רוב המרצים הם מומחים בתחום מהאתר ClickZ. התוכנית הייחודית, אשר במונחים ישראליים ניתן להגדירה כקורס העשרה אקדמי, מיועדת למנהלים ולבעלי מקצוע בתחומי השיווק, הפרסום והמיתוג. בוגרי התוכנית יקבלו 3 נקודות קרדיט לקראת תואר מלא במינהל עסקים (MBA).

הסיבה העיקרית לפתיחת התוכנית היא תוצאות של מחקרים, המראים כי 10 המקצועות המבוקשים ביותר כיום בתחום המדיה החברתית כלל לא היו קיימים בשנת 2004, מאחר שהמדיה החברתית במתכונת המוכרת לנו כיום פשוט לא היתה קיימת אז (רק להזכיר לכולנו, כי פייסבוק נוסדה בשנת 2004, אתר YouTube בשנת 2005 וטוויטר בשנת 2006).

6 השנים שעברו מאז ושינו את עולמנו לבלי היכר, הן בסך-הכול תקופה שבהיסטוריה של ההתפתחויות הטכנולוגיות נתפסה כפרק זמן קצרצר שכמעט ולא התרחשו בו שינויים כלשהם, אך כיום יתקשה הדור הצעיר להבין כיצד בני הדור ה"מבוגר", שהיו לפני 6 שנים בני-עשרה, הצליחו לנהל את חייהם ללא המדיה החברתית.

כל הסטודנטים שנרשמו לקורס הראשון באוניברסיטת ראטגרס, שיתחיל בחודש דצמבר הקרוב, קיבלו מכשירי iPad, שבהם הותקנו אפליקציות ייעודיות לתוכנית. שכר הלימוד לתוכנית זו הוא 5,000 דולר, והוא מייצג עבור הבוגרים את התקווה להשתלבות בשוק העבודה, למרות שבשלב זה של חייהם אין להם עדיין תואר MBA מלא.

אוניברסיטת סיינט תומס שבמינסוטה מציעה עתה תוכנית מיני MBA, שנמשכת שבוע ימים בלבד, והיא מיועדת לשפר את סיכוייהם של מובטלים בעלי רקע אקדמי מתאים למצוא עבודה בתחום ההכשרה החדשה. שכר הלימוד לשבוע המרוכז הוא 2,495 דולר, הניתן כמענק על-ידי תוכנית לשיפור אופציות התעסוקה של מדינת מינסוטה. הקורס המרוכז מתמקד בעיקר במשחקי סימולציה עסקיים ובהצגת אירועים (Case Studies) מלווה בהרצאות ובהדרכה של טובי המרצים מתוכנית ה-MBA של האוניברסיטה.

תוכניות מיני MBA נפתחות עתה על-ידי מספר רב של מוסדות אקדמיים, כאשר שכר הלימוד בהן נע בממוצע בין 2,000 ל-4,000 דולר והן מיועדות בעיקר למנהלים בדרגי ביניים, שלחלק גדול מהם אין אמנם רקע של לימודי MBA, אך הם מאמינים כי הקורסים המרוכזים ישפרו את היכולות שלהם להשתלב שוב בשוק העבודה המחפש את המועמדים המעודכנים ביותר.

תוכניות לימוד מיני MBA פותחו כבר לפני מספר שנים על-ידי חברות הייעוץ הגדולות כמו מקינזי ו-Booz Allen Hamilton, במטרה לשפר את רמת הידע של עובדים חדשים בעלי תואר ראשון שהתקבלו לעבודה. אך כניסתם של בתי-ספר למינהל עסקים לתחום זה היא מכיוון שהם רואים בכך גם מרכז רווח משמעותי, שכן סבב תלמידי הקורסים השנתי יכול להיות גבוה למדי.

יתרון נוסף הנתפס בעיני המועמדים לקורסים אלה הוא שיפור ושדרוג הנטוורקינג שלהם באמצעות מפגש עם עמיתים ללימודים, מרצים ומנהלים אורחים, המציגים תובנות שונות בתחום העסקים. ההערכה היא כי קורסים אלה ימשיכו לפעול גם כאשר יחול שיפור בכלכלה האמריקנית, שכן הם מעניקים למנהלים ולעובדים בדרגי הביניים את העדכונים הדרושים להם במציאות המשתנה בתכיפות גדולה.

מיון לפי הרמה האתית?

בתי-הספר למינהל עסקים מותקפים לאחרונה על-ידי גורמים שונים, המאשימים את תוכניות הלימודים שלהם בייצור מנהלים שתרומתם השלילית למשבר הכלכלי היתה משמעותית. יש גם כאלה שנתנו פירוש חדש לתואר MBA - "תואר שני באפוקליפסה עסקית", Masters of Business Apocalypse. אין ספק כי אחד הלקחים החשובים מהמשבר הכלכלי שהעולם המערבי עדיין שרוי בו, הוא כי הרמה הירודה של מוסר ואתיקה של מנהלים רבים, שהביאה רבים מהם להתנהגות חסרת אחריות, היתה הגורם העיקרי להתפרצות המשבר. חוסר אחריות והיעדר מצפון אזרחי ציבורי היו המאפיינים הבולטים של אותם מנהלים, אשר תאוות בצע לשמה הפכה עבורם לערך העליון והמקודש שהנחה את מעשיהם, או יותר נכון את מחדליהם, במשך תקופה ארוכה.

השאלה המתבקשת היא האם תהליך הסינון של המועמדים ללימודי MBA כולל גם אבחון אופיים הבסיסי של המועמדים, כדי לאתר את חסרי המוסר והמצפון שבהם. אך ייתכן שגם אם ישולבו שיטות סינון כאלה, יתברר כי גם הטובים והערכיים מאבדים את ראשם ואת ערכי המוסר שלהם כאשר הם נחשפים לאפשרות ולהזדמנות לעשות לביתם, ולבתי ילדיהם, נכדיהם וצאצאיהם לדורי דורות.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com