יהדות התורה דורשת: 140 אלף שקל מענק בעיקר לרוכשי דירות חרדים בפריפריה

מחזירים את קצבת הבטחת ההכנסה לחרדים דרך שוק הדירות? ■ היוזמה: רוכשי דירות בפריפריה יקבלו החזר של 800 שקל בחודש על משכנתאות של 140 אלף שקל ל-20 שנה ■ משרד השיכון גם מקדם בניית 20-30 אלף דירות לחרדים, בהן יממן עד שליש ממחירי הדירות

בעוד המשבר הקואליציוני בנושא חוק האברכים רחוק מפתרון, הולך ומתגבש משבר נוסף, הפעם סביב איום יהדות התורה שלא לתמוך בתקציב אם לא יינתנו הטבות בדיור שישרתו בעיקר משפחות חרדיות.

המפלגות החרדיות דורשות שהמדינה תממן החזרי משכנתא בהיקף של עד 800 שקל לחודש לרוכשי דירות בפריפריה. בדיון בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנערך אתמול (ד') במליאת הכנסת, הזהיר יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, כי אם לא תיענה הדרישה "תהיה לכם בעיה של דיור קואליציוני".

מדובר ביוזמה של משרד הבינוי והשיכון לפיה רוכשי דירות בפריפריה יוכלו לקחת משכנתא בשווי 140 אלף שקל למשך 20 שנה ואת ההחזר בסך 800 שקל לחודש תשלם המדינה במקומם. למעשה, בחלוקה לשנים וחודשים, מדובר במענק נקי לרוכשי דירות אלו. הצעת משרד הבינוי והשיכון מגובה בשתי הצעות חוק שהגישו הסיעות הדתיות: אחת של יהדות התורה והשנייה של ש"ס.

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, הבהיר השבוע בדיון בוועדת הכספים כי הוא פועל לקידום החוקים האלו. "מצוקת הדיור חוצת מפלגות. משרד השיכון פועל לקדם שורת חוקים בעניין אלא שלש"ס יש ייצוג של 2 שרים בלבד בוועדת שרים לחקיקה לעומת 11 לליכוד. אני מקווה שממשלת הליכוד תשכיל לאשר אותן", אמר אטיאס.

במקביל מקדם משרד הבינוי והשיכון בניית ערים ושכונות לחרדים בפריפריה בהיקף של 20 עד 30 אלף דירות. בין היתר מדובר בתוכנית ל-8,000 דירות לחרדים בהר יונה בנצרת עילית, יותר מעשרת אלפים דירות בבית שמש, ערים חרדיות חדשות חריש בוואדי ערי וכסיף בנגב, כ-3,000 דירות בנתיבות ועוד. מחירי הדירות בישובים האלה יהיו פחות מחצי מיליון שקלים. המשמעות היא שהמדינה תממן בין רבע לשליש ממחיר הדירה בערים החרדיות החדשות.

"מחזירים הקצבאות דרך הדירות"

בנאומו במליאה דרש מוזס מהממשלה לתמוך באחת מהצעות החוק: זו שלו, או זו של ש"ס. השבוע פורסם כי משרד האוצר נכנע והסכים להגדיל את השקעתו בפיתוח השכונה החרדית בהר יונה מ-200 מיליון שקל ל-300 מיליון, אולם מוזס הבהיר שלא יסתפק בתוספת הזו של 100 מיליון שקל.

דבריו של מוזס מגובים בהתנהלותו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שעצר השבוע דיון בנושא הדיור בוועדת הכספים בעקבות הסערה שפרצה במהלכו. גפני הכריז כי "נושא מצוקת הדיור היא קטסטרופה אמיתית ועשויה להוביל למשבר קואליציוני. אין זמן לדבר, חייבים לעשות צעדים משמעותיים ומיידיים לפיתרון. לא נאשר את תקציב המדינה לפני שנקיים דיון נוסף בנושא הדיור בנוכחות שר האוצר ושר השיכון", הצהיר בוועדה.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב: "מוזס ואטיאס פשוט מחזירים את קצבאות הבטחת ההכנסה לאברכים דרך הדירות, וזאת בשווי של 140 אלף שקל למשפחה. זה עוד מוקש שמניחות המפלגות החרדיות כדי לחבל במאמץ הלאומי להוצאת האברכים לשוק העבודה".

רגב דורש "לקשור בין כל סיוע לדיור לבין מיצוי כושר השתכרות על פי קריטריונים, המבדילים בין מי שאינו יכול להשתכר לבין מי שמרצונו נמנע מיציאה לעבודה ומעדיף ליפול לנטל על הקופה הציבורית. השאלה, לדבריו, "היא עד מתי נתניהו יסבול את העובדה ששותפיו מהמפלגות החרדיות עושים הכל כדי להרוס את כלכלת המדינה, ועד מתי יהיה הציבור מוכן להשלים עם כך".