מי יקנה? הממשלה החליטה פה אחד להפריט את נמל אילת

ועדת שרים לענייני הפרטה החליטה להפריט את הנמל הדרומי באמצעות מכירת כל אחזקות המדינה בחברה ■ "לגרום לפיתוח מואץ של הפעילות הנמלית והלוגיסטית בעיר אילת וסביבתה"

ועדת שרים לענייני הפרטה בראשות שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, החליטה היום להפריט את חברת נמל אילת בע"מ באמצעות מכירת כל אחזקות המדינה בחברה.

שר האוצר אמר כי "הפרטת חברת נמל אילת מהווה נדבך מרכזי בהפרטת הנמלים, ביישום הרפורמה בנמלים משנת 2005 ועידוד התחרות בענף הנמלים. נמל אילת הינו נמל אסטרטגי המהווה שער דרומי של מדינת ישראל ופיתוחו יביא לשגשוג הדרום והעיר אילת בפרט".

מנהל רשות החברות הממשלתיות, רו"ח דורון כהן, הוסיף כי "מטרת הפרטת חברת נמל אילת היא לגרום לפיתוח מואץ של הפעילות הנמלית והלוגיסטית בעיר אילת וסביבתה על ידי גורם פרטי שיש לו את היכולות לכך והוא מתמחה בהפעלת טרמינלים".

על-פי ההחלטה תמכור המדינה 100% ממניות חברת נמל אילת בע"מ בדרך של מכירה פרטית, למשקיע או לקבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל, בהתאם להסכמי הרפורמה אשר נחתמו בשנת 2005. בנוסף, הוחלט כי במסגרת בחירת הרוכש, רשות החברות תשקול ותתחשב, בין היתר, בניסיונו של המשתתף בהליך המכירה בהפעלת טרמינלים נמליים בחו"ל.

הוחלט, כי בהתאם לחוק רשות הספנות, שר התחבורה, בהסכמת שר האוצר יאריך את כתב ההסמכה של החברה לתקופה של 15 שנים ממועד מכירת מניות החברה לרוכש, עם אופציה להארכה נוספת של 10 שנים.

כמו-כן, ועדת השרים לענייני הפרטה החליטה להסמיך את רשות החברות הממשלתיות לבצע את כל הפעולות הנדרשות לביצוע ההפרטה. הוחלט כי רשות החברות הממשלתיות תהיה רשאית, לפי שיקול דעתה, להורות לחברת הנמל לבצע או להימנע מביצוע של כל פעולה או התקשרות, אשר לדעת הרשות נחוצה לצורך ביצוע החלטה.

הועדה הסמיכה את רשות החברות לפעול על פי שיקול דעתה, בהתאם לנסיבות ובהסכמת משרד התחבורה, על מנת לבחון את הפרטת החברה במודל אחר כחלופה למכירת מניות החברה, זאת בכפוף לחוק רשות הספנות. ולהביא הצעת החלטה מתאימה בפני ועדת השרים לפי סעיף 59ב לחוק.

נמל אילת משנע כ- 6% מהיקף הסחר הימי בישראל, כאשר המטען העיקרי ששונע בשנה האחרונה היה ייבוא של כ- 140,000 כלי רכב המהווים כ- 65% מהיקף הפעילות בנמל, וייצוא פוספטים של כ- 2.4 מיליון טון. סך ההכנסות בשנת 2009 עמד על כ- 100 מיליון שקל, מתוכן רווח נקי של כ- 20 מיליון שקל. בנמל מועסקים כ-130 עובדים.