המכרז לערוץ הערבי: גם רשת נכנסת לתמונה

זכיינית ערוץ 2 תתמודד במסגרת קבוצה שכוללת את חברת ענני תקשורת וראש ארגון מוסאווה, ג'עפר פרח ■ מולם תתמודד קבוצה שמורכבת מערוץ 9, רדיו א-שאמס ואתר Panet

זכיינית ערוץ 2 רשת תתמודד במכרז לערוץ טלוויזיה ערבי ייעודי. בעוד יומיים תגיש רשת את מסמכי המכרז למועצת הכבלים והלוויין, בקבוצה הכוללת גם את ענני תקשורת בראשותו של אודי מירון וקבוצת אל-בוסטאני "כל אל-ערב" של מוסא חסדייה. בסך-הכול צפויות לגשת למכרז שתי קבוצות לפחות.

ל"גלובס" נודע כי עוד חבר בקבוצה של רשת וענני תקשורת הוא ראש ארגון מוסאווה, ג'עפר פרח. הפעיל החברתי לוקח חלק בחברה באמצעות חברת "ביסאן ייעוץ" בראשותו.

"היה לי תפקיד חשוב במכרז", אמר פרח ל"גלובס", "עברתי בשנתיים האחרונות בכל קבוצות התקשורת כדי שהמכרז לא ייפסל, ואני שמח שיהיו לפחות שתי קבוצות".

לדבריו, "הבדיקות מראות שזה כדאי כלכלית, ואנחנו מתכוונים לבצע השקעה משמעותית בהפקות מקומיות. היום, בניגוד למכרז הקודם שנערך, יש בבירור יותר כסף בשוק, ולכן גם אנשי עסקים ערבים לוקחים חלק במכרז, ואני שמח שהוא יוצא".

עוד חברים בקבוצה - חברת רנד בראשותו של זיאד עומר, אשר תחזיק 25%, כמו חברת אל-בוסטאני של חסדייה. חברות אחרות, שיחזיקו 10% כל אחת (כמו רשת), הן "ניו סאונד אינטראקטיב" העוסקת בשיווק תוכן בסלולר, וחברת "לב הגליל", העוסקת בתחום החינוך ומחזיקה במכללת סכנין.

בסך-הכול צפויות שתי קבוצות מרכזיות לקחת חלק במכרז, שמועד הגשת המסמכים אליו הוא ביום רביעי הקרוב.

הקבוצה השנייה מורכבת מערוץ 9 דובר הרוסית, בראשותו של ליאוניד בלחמן, אשר דבר השתתפותו במכרז פורסם לראשונה ב"גלובס", ורדיו א-שאמס בראשותו של סוהיל כראם וקבוצת פנורמה בראשותו של בסאם ג'אבר, אשר גם מפעילה את אתר האינטרנט Panet הנפוץ בקרב ערביי ישראל. גם חבר הכנסת לשעבר דדי צוקר קשור בקבוצה.

בעבור רשת, השתתפות במכרז מהווה חלק מהפעילות האסטרטגית של הזכיינית להתבססות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית. מהלך שעמיתתה לערוץ 2, קשת, החלה לבצע לפני שנים עם ערוץ 24, ערוץ ביפ וערוץ "האח הגדול" (20).

רשת משתפת בימים אלה פעולה עם ערוץ 9, כאשר היא משדרת בו תוכנית לוויין לתוכנית "רוקדים עם כוכבים". כמו כן, שמה של החברה נקשר בערוץ הים-תיכוני של חברת ניהול פלוס ואבי גואטה, שבקשה להעלותו מונחת על שולחן מועצת הכבלים והלוויין.

עם בעלויות צולבות

בשנת 2004 זכתה קבוצת ענני תקשורת במכרז להקמת ערוץ ערבי, שערכה אז מועצת הכבלים והלוויין. הקבוצה הודיעה מיד לאחר זכייתה כי לא תיקח את הרישיון, משום שמחישובים מחודשים שערכה אז, אין היגיון כלכלי בערוץ שכזה.

כעת, על מנת שיצליח להתקיים הערוץ, העניקה מועצת הכבלים והלוויין הקלות מרחיקות לכת למפעילי הערוץ בשנים הראשונות. בין היתר היא מאפשרת לראשונה בשוק התקשורת הישראלי בעלויות צולבות, כך שגם בעלי תחנות רדיו, משרדי פרסום או עיתונים, יכולים להתמודד במכרז.

ברשת סירבו להתייחס לידיעה.