נתניהו הוא מי שצריך להתפטר

ביבי מתפקד רע מאד בין אסונות - בזמן הזה הוא לא עושה דבר כדי למנוע אסון דומה נוסף

לפני שעורפים את ראשו של אלי ישי, כדאי לבדוק אם זה הראש הנכון לעריפה. ישי הוא אמנם השר האחראי באופן ישיר על שירותי הכיבוי, אבל בשום אופן לא היחיד, וגם לא העיקרי. בואו נבדוק קודם את אחריותו ותפקודו של הממונה על ישי, ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מיד לאחר שפרצה השריפה בכרמל דיווחה התקשורת כי "בנימין נתניהו אמר שגל השריפות הנוכחי הוא מכה ברמה הבינלאומית, והוסיף כי יש צורך למצוא פתרון מהיר לחיזוק ולתגבור מערך הכבאות". זוכרים, נכון? - ובכן לא, אתם לא זוכרים.

מה שאתם זוכרים זה שראש הממשלה אמר את הדברים בשבוע האחרון. מה שאתם לא זוכרים זה שאת הדברים האלה בדיוק אמר נתניהו גם לפני כ-12 שנה, באוקטובר 1998. גם אני לא זכרתי עד שקראתי על כך היום ב"ידיעות אחרונות".

אני לוקח חזרה את שבחי נתניהו

מסתבר כי גם אז, לפני 12 שנים, היתה שריפת ענק בצפון, גם אז הכותרות היו "מכת אש". גם אז, כמו היום, ראש הממשלה היה נתניהו, וגם אז הוא הזעיק מטוסי כיבוי ממדינות באירופה. במילים אחרות: נתניהו כבר היה בסיפור הזה בכהונתו הראשונה כראש הממשלה.

אתמול שיבחתי אותו בעניין הזמנת המטוסים, תרשו לי לקחת את השבחים בחזרה. עכשיו אתם ואני יודעים שנתניהו "זכה" בעבר לחזרה כללית לקראת ההצגה העיקרית שנערכה בימים אלה. אם תבדקו תמצאו שבאסון הנוכחי הוא דיקלם את אותם המשפטים והמילים מלפני 12 שנה, ושיחזר את הזמנת המטוסים. וגם חזר על אותן ההבטחות.

לא מתפקד בתקופת בין האסונות

נתניהו מתגאה, באמצעות עוזריו ואשתו, בתפקודו העכשווי. למען האמת, גם אז הוא תיפקד בסדר. כי הוא בהחלט טוב בדברים האלה, בנסיעות לאזור האסון, בלחיצת ידי נפגעים, בחיבוק ילדים, בהצטלמות עם הכבאים - ובעיקר בדיבורים והבטחות לעתיד טוב יותר. ה

בעיה היא בין האסונות, תקופה בה נתניהו מתפקד רע מאוד, בעצם לא עושה דבר כדי למנוע אסון דומה נוסף. אחרי האסון הקודם, היה אפשר לרכוש מטוסים? לחזק את מערכת הכיבוי? זו אמנם לא מלאכה אטרקטיבית, כמו ביקורים מצולמים אצל הפצועים, ואולי כאן הבעיה.

"הפתרון המהיר" של נתניהו

נתניהו אמר אז שיש למצוא פתרון מהיר, אבל למי בדיוק התכוון? מי היה צריך למצוא את הפתרון? עצרת האו"ם? הליגה הערבית? או ממשלת ישראל? כדי לחדד: נתניהו הצהיר באסון הקודם כי "יש למצוא את הפתרון המהיר", והוא לא עשה זאת. כאשר נבחר שוב לראשות הממשלה היתה לו הזדמנות נוספת ליישם "פתרון מהיר". שוב הוא לא עשה זאת.

אין ספק כי עוצמת האסון מחייבת הטלה וקבלה של אחריות. אין ספק כי האחראים לא יעשו זאת מרצונם. לכן, בהחלט יש צורך במאבק ציבורי, ביציאה לרחובות ובכניסה למשרדי הממשלה ולמסדרונות הכנסת. אבל המאבק צריך להיות נגד מי שבאמת אחראי, נגד מי שהיה ראש הממשלה בשריפה הקודמת. כי לו תיפקד נתניהו כראוי לאחר האסון הקודם, היה נמנע האסון האחרון.