תשכחו ממפעיל וירטואלי

חלמאות של אנשי המשרד, שניצלו את העובדה שלכחלון לקח חצי שנה עד שנכנס לעניינים

אינפלציה של שמועות מתלווה למו"מ המתנהל בין החברות הסלולריות לבין בעלי רישיונות ה-MVNO, מתוך מטרה לאחז עיניים על כך שאו-טו-טו אנחנו רואים את התחרות בשוק הסלולר מתרחבת באמצעות המפעילים הווירטואליים. קדחת.

הסיכוי שיצמח כאן מפעיל וירטואלי אפקטיבי, לא אחד כזה שכל ייעודו הוא להיות וירטואלי, אלא מפעיל כזה שיוביל להורדת מחירים בשוק הסלולרי בישראל, היא במקרה הטוב אשליה, ובמקרה הרע עבודה בעיניים.

אבל שר התקשורת משה כחלון הולך שולל אחרי המפעילים הווירטואליים, ומאמין שהם דבר חשוב שיכול להוביל לשינוי פני השוק הסלולרי. לכן, משרד התקשורת שם את יהבו על עסקי אוויר, וביזבז שנה וחצי בדיוני סרק על מכרז להכנסת מפעיל סלולרי עם תשתיות עצמאיות.

פשוט חלמאות של חלק מהאנשים במשרד, שניצלו את העובדה שלכחלון לקח חצי שנה עד שנכנס לעניינים, ואז כבר היה מאוחר מדי לתקן והוא נאלץ להמשיך ולהתעסק ב-MVNO במקום לתת גז על המכרז למפעיל נוסף. מילא.

מחיר כפול

כמה הערות על השגיאות בתפיסה שהוביל המשרד: היום ברור דבר אחד - והוא שהעובדה שהמשרד לא קבע את מחיר השימוש (על כל היבטיו: תחזוקה, דמי חיבור וכו') ובמקום זאת העניק חצי שנה למו"מ בין השחקנים החדשים למפעילים, די הרסה את העסק.

בחצי השנה האחרונה כולם שיחקו ב'נדמה לי', כי התברר שהפערים במחירים שכל צד רואה לנגד עיניו גדולים מאד. אם משרד התקשורת יכול לקבוע את מחירי ההעברה על גבי רשתות בזק והוט, למה לא לקבוע את מחירי ההעברה בסלולר?

טעות נפוצה היא לחשוב שדמי השימוש שישלמו המפעילים החדשים נעים סביב 7-8 אגורות לדקה, כלומר, זהים לתעריפי הקישוריות שנקבעו רק לאחרונה. חלק מבעלי הרישיונות סברו שזה המחיר לדקה, כפול מספר הדקות שישווקו, וכי הם ישלמו עוד קצת על תחזוקה ובזה נגמר הסיפור. האמת היא שהמחיר הבסיסי הוא כפול.

כי בעל הרישיון יצטרך לשלם קישורית כפולה עבור יצירת שיחה מהרשת שלו למפעיל המארח, וממנו למספר המנוי ברשת שאליה עוברת השיחה. וזה בלי תוספות שונות ומשונות שהמפעילים דורשים. במחיר בסיס של 15-16 אגורות לדקה, בתוספת אפקטיבית של עוד כמה אגורות לדמי תחזוקה וחיבור וכו', הסיכוי להרוויח ממיזם כזה שואף לאפס, ועוד לא דיברנו על שיווק, פרסום, שירות לקוחות וכו'.

משווקים של חברות הסלולר

השגיאה החמורה יותר בכך שהמשרד לא קבע מחיר היא שלכל בעל רישיון יש תוכנית עסקית שונה. כלומר, יכול להיות שאם אחד המפעילים קובע מחיר, הוא לא יתאים לבעל רישיון אחר. לדוגמה: אם רמי לוי יסגור על מחיר של, נניח, 20 אגורות לדקה, כלל לא בטוח שהמחיר הזה יתאים לחברת איתוראן או כל אחד אחר.

חלק מבעלי הרישיונות רוצים להקים תשתית מינימלית ולהשקיע יותר כסף מאשר רמי לוי, שרוצה להיות סיטונאי בלבד. מה יעשה אז המשרד, יקבע לכל בעל רישיון את המחיר שלו? בקיצור, סוף לתסריט ידוע מראש. לא יהיה מנוס מקביעת מחיר אגרסיבית על ידי המשרד, כדי לנסות ולתקן משהו, אחרת כל ה-MVNO יהפכו להיות משווקים של החברות הסלולריות, ולא לילד הזה פיללנו.