בלגן בבתיהמ"ש: מערכת המחשב קרסה, מהנדסים הוזעקו מארה"ב

התקלה החמורה ב"נט המשפט" השביתה את המערכת כליל וגרמה לשרשרת תגובות נזעמות מצד שופטים ■ מנהל בתי המשפט, משה גל: "אכן ימים קשים עוברים על המערכת"

תקלה חמורה ביותר במערכת המחשוב של בתי המשפט, "נט המשפט", השביתה את המערכת כליל החל משעות הבוקר היום (ד') - כך נודע ל"גלובס".

התקלה החמורה גרמה לשרשרת תגובות נזעמות מצד שופטים, שהועברו ברשת המייל הפנימית של השופטים, לדרישה של נציגות השופטים מהנהלת בתי המשפט להודיע לציבור כי העיכובים הנגרמים בדיונים ובפסקי דין אינם באשמת השופטים אלא בגלל התקלות במערכת המחשב, וכן להזעקת מהנדסי מיקרוסופט העולמית על-ידי הנהלת בתי המשפט במטרה להתגבר על התקלה.

בעקבות התקלה והתגובות הנזעמות של שופטים, שהתרעמו על כך שהם סופגים תלונות ממתדיינים ומעורכי דין, פנתה יו"ר נציגות השופטים, ורדה אלשיך, למנהל בתי המשפט, משה גל, במייל שהופץ לכלל השופטים.

"השופטים מגלים סבלנות אדירה מאז עלתה התוכנה לאוויר", כתבה אלשיך, "אין יום שעובר ללא תקלות או הודעות על האטות. אלא שכל ההאשמות נופלות על השופטים והמזכירות, הצריכים לעמוד בפרץ מול ציבור המתדיינים באולם. נשמעים קולות מקרב השופטים, ובהן הצעות קיצוניות, שאולי אינן ראויות לשופטים, אך גם השופטים הם בני אדם".

אלשיך הציעה כי הנהלת בתי המשפט תפרסם הודעה, המגבה את השופטים והמודיעה על הקשיים במערכת הממוחשבת, וכן שלאור התקלות ינוכו ימים אלה מפרקי הזמן הנמדדים לשופטים למתן פסקי דינם. "זה המעט שיכול להיעשות למען השופטים", סיימה אלשיך.

השופט יוסף שפירא מבית המשפט המחוזי בירושלים, המתמודד גם הוא על ראשות נציגות השופטים, כתב כי הוא מחזק את ידיה של אלשיך, ודיווח כי הנושא יועלה לדיון בישיבת הנציגות הראשונה לאחר הבחירות לראשות הנציגות.

השופט שלמה לבנוני מחיפה כתב כי "מתחילת הדרך אני חוזר ומתריע, ואולם המערכת בשלה".

השופט עודד מאור מתל-אביב כתב כי "בתקופה האחרונה אנו עדים להודעות רבות מדי בדבר איטיות במערכת, בעיות בדוקומנטום ועוד כהנה וכהנה, באחת מההודעות אפילו היה מי שהאשים באיטיות את מזג-האוויר הסוער. אני מציע לשלוח הודעות רק כאשר המערכת כן עובדת. האיטיות הבלתי נסבלת של המערכת וגחמותיה השונות גורמת לנו לעומס בלתי סביר. טוב היה לולא נבחנה המערכת תוך כדי הליכה".

עוד נודע ל"גלובס" כי באחד הדיונים שהתקיימו הבוקר בבתי המשפט, הכתיב השופט בפתח הדיון לפרוטוקול: "מערכת המיחשוב קרסה מאז שעות הבוקר, ונכון לרגע זה לא ניתן להסתייע בה. למען האמת, אין בפניי כל תכתובת עדכנית באשר לדיון היום. לצערי אני מביע בכל לב את התנצלותי בפני הנאשמים ובאי-כוחם על השחתת זמנם ועל עוגמת-הנפש וגם על עינוי הדין".

בעקבות התקלה במערכת נט המשפט שיגר היום מנהל בתי המשפט, משה גל, הודעה מיוחדת לשופטים. "אכן ימים קשים עוברים על המערכת בכלל ובכל הנוגע למערכת נט המשפט בפרט", כתב גל. "בשבועות האחרונים בוצעה עבודת תשתית נרחבת בבסיס המערכת שהקשתה משמעותית את העבודה באמצעותה. כרגע מדובר בתקלה נקודתית המטופלת בדחיפות המתחייבת בנסיבות העניין, על-ידי אנשי המקצוע הבכירים ביותר של הספקים וחברת מיקרוסופט העולמית. אנו מקווים שהתקלות שאתם חווים יבואו על פתרונן בקרוב, ויחד עם עדכון הגירסה הקרוב, הכולל שינויים ושיפורים שביקשתם לכלול בתוכנה, ניתן יהיה במהרה לחזור לתפקוד רגיל. נבקש כי תתאזרו בעוד קצת סבלנות עד לפתרון התקלה".