מס הרכישה יעלה עד 7%; פטור ממס שבח

בדירות להשקעה יעמוד על 5% לדירות עד מ' ש', 6% עד 3 מ' ו-7% על למעלה מכך ■ המטרה: להאיץ במשקיעי הנדל"ן למכור דירות באופן מיידי ■ אטיאס: "15 אלף דירות חדשות עשויות להיכנס לשוק" ■ שטייניץ: "נסיט את ההיצע מדירות להשקעה לדירות לזוגות צעירים"

שר האוצר יובל שטייניץ ושר השיכון אריאל אטיאס הכריזו הבוקר (ה') על צעד דרמטי חדש במטרה לקרר את המחירים בשוק הנדל"ן במטרה להביא לירידת מחירים ולהנגיש דירות לזוגות צעירים, כפי שהגדירו זאת השרים הבוקר במסיבת עיתונאים בתל אביב.

במרכז ההחלטה עליה הוכרז הבוקר, הודיע משרד האוצר על העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה - במקביל למתן פטור ממס שבח למשך שנתיים במכירת דירות להשקעה (משמע, הפטור יינתגן במכירת דירה שניה ומעלה - ע.ב.י). הצעדים צפויים להיות מובאים לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הקרוב, או לכל המאוחר ביום ראשון הבא.

"מי שמוכר דירה שנייה צריך להמתין 4 שנים לפני שיוכל למכור את הדירה ללא מס שבח; הצעד של האוצר כעת יפטור את המשקיעים ממס שבח בשנתיים הקרובות למי שימכור את דירתו השנייה או השלישית", הסביר שטייניץ את הצעד עליו הוחלט.

"החבילה הזו, יחד עם 2 החבילות שהצגנו בחצי השנה האחרונה וביחד עם צעדים נוספים שבנק ישראל יציג בשוק המשכנתאות וביחד עם מכרזי הקרקעות של מינהל מקרקעי ישראל - יביאו לאפקטיביות", אמר שטייניץ. "זה לא מיידי אך הצעדים הללו הם מהירים וייקחו עוד שבועות עד חודשים עד שנראה את התוצאות בשטח", סיכם שר האוצר.

"לא פוגעים בשכבות החלשות"

אטיאס, שנשא דברים אחרי שטייניץ, הוסיף כי "הפעולה שאתם רואים כאן - מתן תמריצים למי שאסף דירות להשקעה - המטרה שלה היא שמשקיעי הנדל"ן ימכרו את הדירות. 15 אלף דירות עשויות להיכנס לשוק. המטרה היא להגדיל את היצע הדירות הקיימות ולא את הקרקעות החדשות". לדבריו, "אנחנו לא חונקים את הביקושים האמיתיים אלא מכוונים לאלה שיש להם כבר דירה ורוצים 'לעשות סיבוב' ולקנות דירה להשקעה. אז שיחכו שנתיים. אנחנו לא פוגעים כאן בשכבות החלשות".

את המספרים המדויקים הציג מנהל רשות המסים נסרדישי. לדבריו, בדירה יחידה היום מס הרכישה עומד על 3.5% עד מיליון שקל ומעבר למיליון שקל המס הוא 5%. בדירה שנייה, מס הרכישה הוא 3.5% מהשקל הראשון ומ-3 מיליון שקל ומעלה המס עולה ל-5%. בשנתיים הקרובות, מס הרכישה על דירה שנייה ומעלה יהיה 5% מהשקל הראשון; לדירה בעלות 1-3 מיליון שקל המס יהיה 6% ומעל 3 מיליון שקל המס יעמוד על 7%.

כמו כן, בשנים 2011-2012, יאפשר האוצר למכור עוד 2 דירות נוספות ללא תשלום מס שבח, העומד בד"כ על 20%.

צעד נוסף בו ינקוט האוצר נועד לשם השבת קרקע חקלאית; כיום ישנם כ-12 אלף יח"ד זמינות לבנייה על קרקע חקלאית, מחציתם באזורי הביקוש. על אף הזמינות של הפרויקטים, לא ניתן לקדמם עקב התנגדות החקלאים להשיב את הקרקע למינהל מקרקעי ישראל. על מנת לתמרץ את החקלאים למכור את הקרקעות, קבעה מועצת ממ"י כי כל חקלאי שישיב את הקרקע למינהל יקבל בשנים 2011-2012 פיצוי של 19-46.2 אלף שקל לדונם. בנוסף, יוכל החקלאי לרכוש 20% מהקרקע במחיר מלא בפטור ממכרז במרכז הארץ, ו-25% מהקרקע באזורי עדיפות לאומית. ההחלטה כבר נכנסה לתוקף מאתמול.

"צעדים מדודים"

כאשר נשאל אטיאס מדוע הפטור ממס שבח ניתן רק לשנתיים, הוא ענה: "לא כל מה שביקשנו קיבלנו", ורמז בכך שהאוצר התנגד למתן הפטור מעבר לשנתיים. שטייניץ הסביר כי מדובר במהלך שבמרכזו "צעדים מדודים וזמניים".

בתשובה לשאלת גלובס באשר לעלייה המתונה של מס הרכישה (בניגוד להונג קונג שם עלה מס הרכישה באופן דרמטי - ע.ב.י) ובכמה היא מסוגלת באמת להוריד את מחירי הדירות, ענה שטייניץ: "לא עשינו את זה באופן קיצוני. נכון שבהונג קונג נקטו בצעד הרבה יותר דרמטי אבל אנחנו לא העלינו את המס לשמיים מכמה סיבות; בין השאר בגלל שאנו מציגים חבילה שלישית של צעדים ולא כמו בהונג קונג ששם הציגו חבילה אחת. זה טיפול הרבה יותר כולל ממה שהיה בהונג קונג". שר האוצר הוסיף והעריך כי הכנסות המדינה ממסים לא צפויות להיפגע כתוצאה מהצעדים הללו. "הצעדים מאזנים זה את זה", אמר שטייניץ.

שטייניץ אופטימי: "יש שינוי מגמה במחירים"

"יש במדינת ישראל מצוקה בתחום הדיור, גם מבחינת ההיצע וגם מבחינת עליית המחירים ואלה שני צדדים של אותה מטבע. המצוקה הזו נוצרה בעיקרה בגלל 5 שנים של בנייה ברמה מאוד נמוכה ביחס לנדרש וגם בגלל הברכה של היציאה המהירה מהמשבר", אמר שטייניץ בפתח מסיבת העיתונאים, בה משתתפים גם שר השיכון והבינוי אריאל אטיאס, מנהל רשות המיסים יהודה נסרדישי והממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן.

המילה "מצוקה" חזרה מספר פעמים בדברי הפתיחה של שטייניץ. לדבריו, "אנו רואים בחודשים האחרונים בנתוני האוצר התמתנות וריסון של עליית המחירים ואפילו ירידה קלה. נתוני הלמ"ס שפורסמו אתמול העידו על עלייה של 0.4% במחירי הדירות באוקטובר והם מתיישרים עם נתוני האוצר. אנו נמצאים במגמה של ריסון ובלימת עליית המחירים. נפגשנו אתמול עם נגיד בנק ישראל והנגיד אמר שגם בבנק ישראל רואים לראשונה ריסון ובלימה של המחירים".

כזכור, מזה למעלה משנה שיווק משרד השיכון קרקעות ליותר מ-27 אלף יח"ד במאמץ להציף את השוק בקרקעות ולהוזיל את המחירים. שטייניץ שיבח את אטיאס ואמר: "בתחילת 2010 הטילו ספק באשר לצעדים שהובילו משרדי השיכון והאוצר. במבחן התוצאה, היום - בסוף 2010 - רואים בבירור גידול בהתחלות השנייה וגידול משמעותי מאוד בהשקעה בבנייה למגורים. זה בזכות המאמצים הבלתי נלאים של שר השיכון אטיאס והיום אנו רואים תפנית משמעותית. היום, בסוף 2010, אנו רואים שינוי מגמה מובהק".

שטייניץ הוסיף כי "מטרת הצעדים שנציג היום היא להסיט את ההיצע מדירות להשקעה לדירות לזוגות צעירים לתקופה מוגבלת של שנתיים, לנוכח המצוקה". האוצר החליט על שני צעדים. ראשית, להעלות למשך השנתיים הקרובות את מס הרכישה למי שקונה דירה להשקעה, כדי לספק תמריץ למשקיעי הנדל"ן להמתין עוד שנתיים.

תקציר הפרקים הקודמים: הפחתת מס השבח

בדיוק חודש עבר מאז הודיעה הממשלה על שורה של צעדים שנועדו להגביר את היצע הדירות בטווח הקצר ולהוזיל את מחירי הדירות. כזכור, ב-15 בנובמבר הודיעה הממשלה על 3 צעדים מיידיים לטיפול בבועת הנדל"ן: הפחתה לשנה של מס שבח על קרקעות לתקופת זמן מוגבלת, על מנת לעודד את מכירתם ורכישתם של חלק מה-1.9 מיליון דונם של קרקעות בבעלות פרטית. שבועיים לאחר מכן אמר רה"מ בנימין נתניהו כי צעדים נוספים יפורסמו "מדי כמה שבועות".

הודעת האוצר הגיעה אמש שעות ספורות לאחר פרסום נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהעידו על עלייה של 0.4% במחירי הדירות בחודש אוקטובר. זאת, בניגוד מוחלט לנתוני משרד האוצר לאותו חודש, לפיהם ירדו מחירי הדירות באוקטובר ב-1.5%.

הלמ"ס, נזכיר, מתבססת על סקר ארעי של דירות בבעלות בעוד שהאוצר מתבסס על נתוני רשות המסים של מכירת דירות חדשות. נציין כי בבנק ישראל מייחסים משקל רב לנתוני הלמ"ס בבואם לקבל החלטות מוניטאריות, כולל החלטות הנוגעות להקשחות תנאי המשכנתאות. בנק ישראל יקבל את החלטת הריבית הקרובה ב-26 במאי.

לפי נתוני הלמ"ס, מדד מחירי הדירות עלה ב-0.4% ל-274.2 נקודות. מדובר בעלייה המתונה ביותר מאז חודש יולי, וזאת לאחר שבאוגוסט עלו המחירים ב-1.9% וביולי הם זינקו ב-3%.

מחירי הדירות בישראל משלימים בכך עלייה של 14.3% מתחילת השנה ו-18.2% ב-12 החודשים האחרונים. מתחילת גל העליות הגדול שהחל במאי 2007, זינקו מחירי הדירות בלא פחות מ-54.6%.

פישר: "אין בועה בנדל"ן"

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אמר בראיון ל"גלובס", שפורסם השבוע, כי אין בועה בשוק הנדל"ן וכי רק אם מחירי הדירות ימשיכו לעלות בשיעור של 20% ויותר בשנה וחצי הקרובה, השוק יימצא במצב של בועה. נזכיר כי באוקטובר אשתקד התראיין פישר לכלי התקשורת לרגל החגים ואמר כי אין בועה בשוק הנדל"ן וכי רק אם המחירים ימשיכו לעלות בשנה הקרובה בקצב מהיר, אזי תתפתח בועה.

כאמור, נתוני הלמ"ס מראים על חודש 22 ברציפות של עלייה במחירי הדירות, שכן החודש האחרון בו נרשמה ירידה במחירי הדירות היה בדצמבר 2008, אז הם ירדו ב-0.3% בלבד.