למי כדאי למות ב-2010

מס העיזבון האמריקני עשוי לחול על כל אזרח ישראלי, אף שאינו אזרח או תושב ארה"ב

יותר מ-300,000 ישראלים הגרים כאן מחזיקים גם באזרחות אמריקנית, והם כפופים שלא ברצונם למיסוי בשתי המדינות, בישראל ובארצות-הברית. אחת הבעיות המטרידות בהקשר זה היא מס העיזבון החל במקרה פטירה.

בישראל אין מס עיזבון, אך בארצות-הברית יש, ובעלי אזרחות כפולה עשויים להתחייב במס האמריקני. כפי שאסביר להלן, מס העיזבון האמריקני עשוי לחול גם על ישראלים שאינם אזרחי או תושבי ארצות-הברית.

ההסכם של אובמה עם הרפובליקנים

מס העיזבון האמריקני, המכונה גם "מס המוות", עשוי להגיע ל-55% למי שיש לו הכנסות של מעל מיליון דולר. אלא שבחקיקה האמריקנית נקבע כי מס עיזבון לא יחול בשנת 2010. מס העיזבון אמור להתחדש בשנת 2011.

ברק אובמה, בלחץ הרפובליקנים, הסכים לאחרונה להקלה במס הירושה כך שהוא לא יחול על 5 מיליון הדולר הראשונים, ושיעורו המרבי יהיה 35%. לאור העובדה כי מס העיזבון יתחדש בשנת 2011, יהיה כדאי לאזרחי ארצות-הברית למות כבר בשנת 2010 - ולהימנע ממס העיזבון.

למות ב-2010 הוא תכנון מס אולטימטיבי, ומספר בעלי הון כבר הספיקו לנצל את חלון ההזדמנויות הזה, כמו ג'ורג' סטיינברנר (הבעלים של קבוצת היאנקי'ס) ואייל הנדל"ן וולטר שורנשטיין.

הניסיון העולמי מלמד כי שיעור התמותה של עשירים מבוגרים עולה בשנים בהם חל פטור ממס עיזבון. כך היה בשבדיה, אשר ביטלה את מס העיזבון בשנת 2005, ובאוסטרליה בשנת 1979.

מס עיזבון חל גם על מי שאינו אזרח אמריקני

למעשה, מס העיזבון האמריקני עשוי לחול על כל אזרח ישראלי, אף שאינו אזרח או תושב ארצות-הברית, שיש לו נכסים בארצות-הברית בשווי של יותר מ-60 אלף דולר. הכוונה היא לנכסים כמו נדל"ן בארצות-הברית, קרנות נאמנות וניירות ערך של חברות אמריקניות, ועוד.

בשנים האחרונות, ובמיוחד לאור המשבר הכלכלי בארצות-הברית, ישראלים רבים נוהרים לשם ורוכשים נכסי נדל"ן במחירי מציאה. רבים עורכים תכנון מס ביחס להכנסות מהנכס, אך לעיתים שוכחים להתייחס גם לאפשרות שיוטל מס עיזבון על הנכס.

רשות המסים בארצות-הברית יכולה גם להגיע לבנקים הנמצאים במדינות אחרות ולהקפיא את החשבון של הנישום עד לתשלום המס. כך לדוגמה, אם ישראלי מחזיק חשבון בנק בלונדון, ובאמצעות חשבון זה הוא מנהל תיק השקעות המורכב ממניות ואג"ח של חברות אמריקניות, הרי שאם הוא ימות - הבנק בלונדון יקפיא את חשבונו עד לתשלום מס העיזבון.

תכנון מס עבור ישראלים המשקיעים בארצות-הברית

ביחס לנכסים מסוימים שברשות תושבי ישראל שאינם אזרחים או תושבי ארצות-הברית, ניתן למנוע את החשיפה למס העיזבון האמריקמי באמצעות תכנון מס באחת מהדרכים המפורטות להלן:

  • אחזקה של הנכסים החשופים למס עיזבון באמצעות חברה זרה שהתאגדה מחוץ לארצות-הברית. במקרה כזה בעל המניות אינו מחזיק בנכס אמריקני אלא במניות של חברה זרה, ולפיכך מס העיזבון לא אמור לחול במקרה כזה.
  • שימוש בחברה ישראלית מיוחדת המכונה "חברה משפחתית", הנחשבת כחברה שקופה מבחינת הדין הישראלי. גם כאן האחזקה היא של מניות בחברה זרה. אפשרות זאת אף מעניקה יתרון בדיני המס הישראלים.
  • אחזקת הנכסים באמצעות נאמנות עשויה אף היא למנוע את תחול מס העיזבון האמריקני. הנאמנות גורמת לניתוק בין הנכס למשקיע, וכך המשקיע אינו מחזיק בנכס בארצות-הברית, ובדרך זאת נמנעים מתחולת מס העיזבון.

הכותב, ד"ר במיסוי בינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בתחום המיסוי. ד"ר נוב עורך את אתר האינטרנט הישראלי לתכנוני מס בינלאומיים, הכולל מאמרים וחדשות מיסוי בינלאומי (IsraelTaxLaw.com). ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net