"נפשם אומנותם": 45% מבעלי הפטור הנפשי הם חרדים

"ידיעות אחרונות": הצעירים החרדים בוחרים באופציית זו כיוון שהיא מאפשרת לא ללמוד בישיבה ■ ולהוציא את הפטור? "זו לא בעיה, פשוט עשיתי לקב"ן הצגות", מספר צעיר חרדי

תורתם אומנותם? מסתבר שגם נפשם אומנותם. עיתון "ידיעות אחרונות" חושף הבוקר (ב') כי צעירים חרדים אינן מסתפקים בפטור שמאשר להם להשתמט משירות בגין "תורתם אומנותם ומוציאים גם פטורים נפשיים בשיעור הגבוה פי חמישה מהאוכלוסייה החילונית.

נתוני לשכת הגיוס שנחשפו מראים כי כ-45% מבעלי הפטור הנפשי הם חרדים. זאת, בעוש שחלקם בשנתון הוא בסך הכל 14%. הסיבה לכך, שרבים מעדיפים את הפטור הזה, היא שפרופיל 21 לא מחייב אותם לשבת וללמוד בישיבה. המשמעות היא שמספר החרדים שמשתמטים משירות גדול הרבה יותר ממה שהיה נהוג לחשוב עד כה.

"תוך שעה השגתי פטור מלא"

צעירים חרדים מספרים כי הם אינם מתקשים להשיג את הפטור הנפשי המיוחל. "במשך שעה ישבתי מול הקב"ן ועשיתי את עצמי משוגע. רעדתי, גמגמתי קצת והזלתי ריר", מספר מ' בן ה-24. "אומנם בשלב זה עוד הייתי בחור ישיבה, אבל רציתי לשמור את האפשרות לעזוב את הישיבה בעתיד בלי להתגייס", הוא מסביר.

"כנראה שבבני ברק ובירושלים לא סובלים מיותר בעיות נפשיות מאשר ברעננה", אמר האלוף במיל' אלעזר שטרן, מי שמד בראש אגף כוח האדם. "מבחינתי זו סוג של רמאות שההנהגה החרדית מודעת לה ובוחרת שלא להוקיע", הוא הוסיף.

"הנתונים הם לא פחות ממדהימים, ומנפצים את הסטיגמה הקיימת ביחס לשיעור ההשתמטות על רקע נפשי באוכלוסייה החילונית", אמר ח"כ יוחנן פלסר מקדימה. "שיעור ההתנדבות בקרב האוכלוסייה החרדית עוד נמוך יותר ממה שהיה ידוע עד כה", סיכם פלסנר.