מהם ה"מוקשים" במבצעי התיירות של חברות האשראי?

חברות האשראי מציעות ללקוחותיהן מבצעים המכריזים על דילים אטרקטיביים לחו"ל - אולם בדיקת "גלובס" מגלה: פעמים רבות הדילים אוזלים במהירות או שאינם אטרקטיביים מספיק

מי לא מכיר את חוברות הדיוור הישיר המצורפות לחשבון האשראי החודשי? אותן חוברות שעל-פי התחייבות חברות האשראי מציעות את "ההטבות הכי מפנקות" או "מבצעים מיוחדים בהתאמה אישית". לצד שלל מבצעים המעודדים שימוש בכוכבים ובנקודות, מציעות החוברות לאחרונה עוד ועוד דילים בנסיעות לחו"ל, אשר אמורים להציע מחירים בלעדיים וחסרי תחרות בדרך למטוס. בפועל, מסתבר, המציאות מעט שונה.

"חיפשנו לאן לטוס בחורף, בעיקר כשגילינו שהשנה הסילבסטר יוצא בסוף השבוע, ואז ראיתי בחוברת של לאומי קארד את הדילים", מספרת ליאת מתל-אביב. "בחוברת, שהגיעה כבר בתחילת החודש, פורסם דיל של 6 לילות במילאנו תמורת 685 דולר לאדם כולל טיסות, והתלהבנו מזה. ברגע שהתקשרתי לטלפון שמופיע שם כמספר להזמנות, אמרה לי הסוכנת שהמבצע הזה כבר לא קיים ושהיה מספר מאוד קטן במלאי - והציעה לקנות חבילה דומה במחיר גבוה יותר או לצאת לרומא במחיר דומה, שהיא יעד שלא רצינו".

בדיקת "גלובס" מעלה כי לא מדובר במקרה: עמוד הדילים שעליו מדברת ליאת כולל מספר סוגיות צרכניות מדאיגות. תחת הכותרת "יוצאים לחופשה מפנקת עם לאומי קארד" מוצעות ללקוחות חופשת סילבסטר, חופשת סקי, טיולים מאורגנים וחופשה בישראל - אך מבט חטוף באותיות הקטנות מגלה כי בלאומי קארד כלל לא מתחייבים כי הדילים יהיו זמינים ללקוחות.

עבור כל אחד מהספקים מתחייבת החברה ל"מינימום 5 חבילות במלאי" - מספר די נמוך ביחס לדיוור ישיר המוצא את דרכו לבתיהם של עשרות אלפי לקוחות ומפורסם גם באתר האינטרנט של החברה אליו נחשפים רבים מדי יום.

"המחוקק ביקש למנוע את התופעה של פרסום מבצעים אטרקטיביים, אשר בפועל נועד רק כדי למשוך את הצרכן לפנות לנותן השירות מבלי שהיה לו סיכוי אמיתי ליהנות מהמבצע - ולכן קובע חוק הגנת הצרכן כי על החברה להחזיק במלאי סביר מהמוצר המפורסם", מסבירה עו"ד סלעית קולר מהמחלקה המשפטית במועצה הישראלית לצרכנות. הבעיה, לדבריה, היא שלא נקבעה כמות ספציפית בחוק.

"בפרסום של מבצע אטרקטיבי, המגיע לעשרות אלפי צרכנים, בו מתחייב העוסק למלאי של 5-10 חבילות מינימום בלבד - קיים חשש כי רק מעט מאוד צרכנים יוכלו ליהנות מהמבצע, עובדה המעלה את החשש כי הפרסום יגרום לצרכנים להתקשר לחינם", אומרת קולר ומוסיפה: "על אף שפרסום כזה עומד בדרישת הדין, קיים חשש שיש בו משום ניצול פירצה בחוק בכדי לסכל את כוונת המחוקק".

"גלובס" והמועצה לצרכנות יצרו קשר עם כמה מהספקים המוזכרים במודעה של לאומי קארד. הסתבר כי המלאי המוגבל אכן יוצר מצב בו הדיל המשווק לא זמין ללקוחות כבר בשלב מוקדם של החודש, לעיתים אף לפני שהופצה החוברת לבתי הלקוחות.

בחברת "מונה טורס", שבה ביקשה ליאת להזמין את החופשה עם בעלה, טענו למשל כי "הדיל הזה נגמר כבר מזמן". לשאלתנו מדוע עדיין מוצע הדיל בחוברת ואף באתר האינטרנט אמר נציג השירות: "אין לי מושג למה זה עדיין מפורסם, כבר הרבה זמן שאין מקומות במחיר הזה".

לא חוקי?

נציין כי גם במועד כתיבת שורות אלה, 8 ימים לפחות לאחר שאזלו המקומות במסגרת המבצע על-פי מוקד השירות, עדיין מופיע המבצע בהבלטה במטרה לגרום ללקוחות להתקשר.

מעבר למניפולציה הנעשית על הלקוחות, מסתבר כי מדובר בפעילות לא חוקית ממש: "להבדיל מחוברת היוצאת אחת לתקופה ומאחר שיש להכינה מראש ייתכן שהיא תהיה לא רלוונטית זמן קצר לאחר הפרסום - אתר אינטרנט ניתן לעדכן בקלות רבה, על-פי המצב בפועל. לפיכך נדרשים העוסקים להפסיק מיד כל פרסום בעניין המבצע כשנגמר המלאי", מסבירים במועצה לצרכנות.

ראש הרשות לסחר הוגן והממונה על הגנת הצרכן, עו"ד תמר פינקוס, הוציאה הנחיה מחייבת בקיץ האחרון לכל חברות התיירות, בה הן נדרשות לעדכן את אתר האינטרנט שלהן באופן מיידי על-פי החוק, ולהסיר כל פרסום למבצע מיד כאשר אזלו הפריטים המוצעים לציבור. במקרה זה, כאמור, לא נעשה כך.

תגובת לאומי קארד: "לאומי קארד דואגת לפעול באופן מלא לפי הוראות החוק. החברה מציעה ללקוחות ליהנות ממבצעים מיוחדים בארץ ובחו"ל דרך חברות תיירות שונות, אשר באחריותן לעדכן את החברה על סיום המלאי. לאור פניית העיתון, לאומי קארד תפעל מול בתי העסק הרלוונטיים לחדד את הנקודה ולשמור על עדכניות הנתונים. לגבי מספר החבילות המוצעות במבצע, ראוי לציין כי החברה פועלת על-פי החוק להגנת הצרכן, לפיו נדרשת הצגת הכמות המינימלית למבצע, כלומר המספר המוצג אינו משקף בהכרח את סך החבילות/מוצרים המוצעים בכל מבצע ומבצע".

לא כדאי?

אבל לא כל הדילים לא זמינים - מבדיקת "גלובס" עולה כי כמה מהדילים המפורסמים באתר האינטרנט של החברה ובמודעה עדיין זמינים. השאלה היא עד כמה הם גם אטרקטיביים.

כך, למשל, מזמינה לאומי קארד את לקוחותיה ליהנות מחופשת סקי בצרפת באמצעות סוכנות "עולמות". הדיל, הכולל 7 לילות בדירה לארבעה באתר הסקי ואל תורנס בצרפת, כולל טיסה, רכב, דירה וסקי פס, מוצע במחיר מיוחד ללקוחות החברה תמורת 960 דולר לאדם.

גלישה לאתר החברה במועד כתיבת שורות אלה מגלה דיל דומה מוצע שם, שלא במסגרת המבצע של לאומי קארד, תמורת 700 אירו, שהם על-פי שער החליפין הנוכחי 920 דולר - כאמור, ללא כל תלות באמצעי התשלום וללא חברות בכל מועדון שהוא.

בעיות דומות ניתן למצוא גם בדילים המוצעים ללקוחות ישראכרט באתר ההטבות החדש של החברה. בין הדילים הנמצאים באתר ההטבות ניתן למצוא למשל חבילה "אטרקטיבית" של טיסה לברצלונה, אירוח במלון 4 כוכבים ל-4 לילות וכניסה למשחק הכדורגל בין ברצלונה ואתלטיקו בילבאו. המחיר המוצע ללקוחות ישראכרט - 790 אירו באמצעות סוכנות "מונה טורס", כשהמחיר המלא לפי ישראכרט הוא 815 אירו.

בפועל, ביקור זריז באתר "מונה טורס" מגלה כי אותו הדיל ממש, עם אותם התנאים, מוצע שם כיום במחיר נמוך מזה המוצע ללקוחות ישראכרט - 740 אירו בלבד (ראו טבלה).

מרבית המבצעים האחרים שאיתרנו באתר ההטבות של ישראכרט הציעו הנחות מסוימות ללקוחות החברה, אך אלה היו בשיעור נמוך יחסית: בין היתר ניתן למנות טיסות עם ישראייר לרומא תמורת 285 דולר (לעומת 300 דולר לציבור הרחב), או דיל של סקי באוסטריה תמורת 1,050 אירו לעומת 1,100 אירו באתר הספק ללא המבצע של חברת האשראי.

הפתרון: עירנות והשוואה

מילת המפתח במקרה זה היא השוואה. במועצה לצרכנות מסבירים כי השיווק הישיר בחשבונות האשראי מהווה במה נוספת שמספקות חברות האשראי לספקים, המשלמים על הפרסום. לפיכך, "אין הכרח שהמחירים המוצעים לצרכנים בחוברות אלה נמוכים יותר מהמחירים לכלל הציבור, ועל הצרכן מוטלת החובה לעשות סקר שוק ולבדוק את כדאיות העסקה".

לכן, בטרם ההזמנה על-פי אחד המבצעים בחוברות האשראי - מומלץ לבחון את המחיר העדכני המוצע באתר הספק עצמו לציבור הרחב, לבחון את רמות המחיר בקרב מספר מתחרים מובילים באותו הענף ועבור אותו היעד ולבדוק באתרי השוואת מחירים.

11
 11