מהפכת הרייטינג: מינואר תימדד בישראל גם צפייה נדחית

מערכת מדידת הרייטינג החדשה תמדוד את הממירים המקליטים, ה-VOD וערוצי ה-HD ■ מנכ"לית הוועדה למדרוג, ד"ר בן-חי-שגב: "החל מינואר נמדוד 'אובר נייט' - הצפייה אמש"

החל ב-1 בינואר תכנס ישראל לרשימה מצומצמת של מדינות בהן נמדדת הצפייה בטלוויזיה אשר אינה נערכת בזמן שידור התוכנית. כלומר, מדובר במדידה של צפייה נדחית המתאפשרת באפשרות הקלטה בממירים מיוחדים של חברות הכבלים והלוויין (yes MAX ו-HOT מג'יק), בשירות ה-VOD ובממירי DTT מסוימים.

את האופן שבו תבוא לידי ביטוי המדידה החדשה הציגה היום (ב') מנכ"ל הוועדה הישראלית למדרוג, ד"ר יפעת בן-חי-שגב.

"יש לזה לטעמי השלכות ארוכות-טווח", אומרת בן-חי-שגב ל"גלובס", "הטכנולוגיה בסוף תעצב את התוכן, כל מדיום חדש שנכנס מביא לשינוי משמעותי גם בתוכן, וזה מה שלדעתי יקרה כאן. אני חושבת שיש לזה השפעות מאוד משמעותיות".

מערכת המדידה החדשה Enhanced Audio Matching (EAM) מבוססת על טכנולוגיה של דגימת קול והשוואתה למקור ייחוס בן 60 ערוצים, באופן שמאפשר לבדל תכנים אשר משודרים בחי ותכנים המשודרים באמצעים של צפייה נדחית. המערכת מודדת עד 7 ימים של צפייה נדחית לאחר מועד השידור המקורי. המערכת החדשה מפענחת גם שידור ב-HD.

על-פי נתונים שהציגה בן-חי-שגב, בשיתוף עם חברת TNS טלגאל מקבוצת Kantar Media המנהלת את הליך המדידה בראשותו של איתן כסיף, טבלת הרייטינג כבר לא תישאר כפי שהיא, וגם יחסי הכוחות בין הגופים בשוק עשויים להשתנות.

על-פי נתוני חודש נובמבר האחרון, התוכנית המוקלטת ביותר בישראל היא "היפה והחנון" של ערוץ 10. לאורך השבוע שאחרי הצפייה מתווספים לתוכנית לא פחות מ-6.4%. בין 10 התוכניות המובילות את טבלת התוכניות הנצפות ניתן לראות במקום השני את "מאסטר שף" של זכיינית ערוץ 2 קשת.

ניתן לראות בבירור כי התוכניות המוקלטות ביותר הן תוכניות הבידור, האירוח והריאליטי - לעומת תוכניות ספורט או חדשות, בעלות ממד אקטואלי אותו אנשים רוצים לראות בזמן אמת.

"רק חשוב על הרווח הצפוי לגופי השידור כשאתה רואה יתרון מובהק לז'אנרים מסוימים", אומרת ד"ר בן-חי-שגב, "אני מעריכה שהפרוגרמינג יושפע מזה. מה שהיום גופי שידור נורא נלחמים לשים בפריים-טיים - אולי הם יוכלו לשים את זה בפרה-פריים, כי הסדר הזה מאבד מהיציבות שלו. כל המדיום הטלוויזיוני בנוי על מה שמכונה 'פלו' (הזרימה) - המעבר מתוכנית לתוכנית ומתוכנית לפרסומות. זה משנה את כל הזרימה הזו. היא הופכת בלתי נשלטת, כי מהר מאוד נזהה דפוסים חדשים שיחליפו את הדפוסים החדשים".

על-פי הנתונים, עיקר הצפייה הדחויה בתוכנית שהקלטנו מתרחשת ב-3 הימים הראשונים. כאשר רבע מכלל הצפייה הנדחית היא באותו ערב ממש - 24%.

"צריך להתרגל למושג חדש", אומרת בן-חי-שגב, "אובר נייט: הצפייה אמש. היום אפשר לדעת בדיוק כמה צפו אתמול - אין יותר רייטינג. בבוקר יתקבלו נתונים ממועד השידור של התוכנית ועד 02:00 לפנות בוקר".

החל מ-1.1.2011 דוחות הוועדה למדרוג לא יכללו רק נתוני צפייה חיה, אלא גם את נתוני הצפייה שהתרחשה בין זמן השידור המקורי ועד 02:00 לפנות בוקר. כך למשל, אם שיעורי הצפייה החיה בתוכנית מסוימת עמדו על 20%, ובין זמן השידור המקורי של התוכנית ועד 02:00 לפנות בוקר באותו לילה צפו בה 3% באמצעי צפייה נדחית - הרייטינג של התוכנית שיפורסם למחרת יעמוד על 23% ויכונה, כאמור, OVERNIGHT.

בפריים-טיים התוספת לרייטינג של הצפייה הנדחית היא של כ-4%.

צפייה
 צפייה