ישראלים שנתקעו באירופה כי טיסתם בוטלה: לא קיבלנו פיצוי

לילות קרים בלי מלון, שעות במטוס סגור וימים בלי המזוודות - דיווחי הישראלים שנתקעו באירופה מגלים את חוסר האונים וחוסר ההיערכות של חברות התעופה לסופת השלגים

שוק התעופה באירופה עדיין לא התאושש ממשבר הר הגעש האיסלנדי ששיתק את שדות התעופה למשך ימים ארוכים לפני מספר חודשים - והשבוע, דווקא בשיא עונת הנסיעות בימים שלפני חג המולד, זה קורה שוב: סופת השלגים של הימים האחרונים שיתקה לחלוטין את שדות התעופה באירופה, הביאה לביטולן של אלפי טיסות מאז יום שישי והותירה אינספור נוסעים להעביר את חופשת החג בטרמינלים - ממתינים בחוסר ודאות להפשרת השלגים, לרוב ללא המזוודות וללא יכולת להתנייד החוצה מהשדות.

בין הנוסעים נמצאים גם לא מעט ישראלים, שחשקו בחופשת חורף ונאלצו להישאר באירופה הרבה מעבר למצופה. "בהתחלה דווקא חשבנו שהשלג הוא תוספת נחמדה לחופשה", סיפרה אמש (ג') ל"גלובס" מיטל אלון-אוליניק, עורכת "חדשות הבידור" של HOT, שנסעה ללונדון עם בעלה.

פעמיים נאלצו השניים לנסוע לשדה התעופה וחזרה, רק כדי להגיע לארץ באיחור של 48 שעות אחרי לחץ רב. "החשד שלנו התחיל יום לפני הטיסה. שמענו שבריטיש אירייוויס ביטלה את הטיסה, אבל באל-על נאמר לנו שהטיסה יוצאת כרגיל", היא מספרת.

השניים נסעו לשדה ברכבת ההית'רו אקספרס, "שפילסה את דרכה בשלג בקושי בזמן שכל הרכבות התחתיות סגורות - אקספרס זה בוודאי לא היה", רק כדי להגיע כעבור מספר שעות לשדה ולשמוע מפקידי המכס שכל הטיסות בוטלו. "רק אחרי שיצאנו מהשדה הגיעה פתאום הודעה מאל-על: 'מצטערים, הטיסה מבוטלת'".

המשך הטירונות התעופתית של מיטל ובעלה כלל חזרה איטית למלון יחד עם עשרות אלפי נוסעים נוספים שטיסותיהם בוטלו. בלילה הובטח להם כי הטיסה תצא בבוקר, אך לפנות בוקר הם קיבלו עדכון נוסף כי הטיסה שוב בוטלה.

"העדכון הבא הגיע רק אחרי יום, ואז נגררנו לשדה, למרות שבתחנות הרכבת הבהירו כי הטרמינלים סגורים ומי שאין לו כרטיס עם מושב ביד לא יורשה להיכנס - היינו צריכים להתווכח עם אינספור מאבטחים ולפלס את הדרך כדי להגיע לשער, להיות מעוכבים שם פעם נוספת ולהמריא ארצה באיחור של יומיים".

השניים, כמו יתר הנוסעים, לא זכו לשום פיצוי בגין הלילות הנוספים שנאלצו לממן במחיר גבוה במלון, הארוחות וכן הוצאות הנסיעה הגבוהות. "מצבנו עוד היה יחסית טוב - אנשים נתקעו שם בתוך שקיות וארגזים בשדה במשך ימים בלי מלון ובלי כל פתרון".

גם מחלקה ראשונה לא עוזרת

ולא רק בלונדון: ר', נוסע במחלקת היוקרה של לופטהנזה מפרנקפורט, הצליח לנחות בארץ לאחר מסע תלאות, אך הוא עדיין מחכה למזוודות. הוא גילה גם כי השלג מטשטש גם את הגבולות בין המחלקות: "היינו בתוך המטוס 4 שעות, כשאפילו אוכל ושתייה לא יכלו להגיש לנו. גררו את המטוס לתוך ערימת שלג, רק כדי לספר לנו שזה גרם לבעיות טכניות, ולבסוף הורידו אותנו מהמטוס ודחו אותנו לטיסה יותר מיממה מאוחר יותר", סיפר אמש ל"גלובס".

ר' מספר על דוחק נוראי שגרם לדיילות הגרמניות לצעוק על הנוסעים ולאיים להזמין שירותי אבטחה. "אתה רק יכול לתאר לעצמך אילו זיכרונות עלו לאנשים ומה היה להם להגיד על זה", הוא אומר.

הוא ובת זוגו אמנם "זכו" לקבל לינה בפרנקפורט בעת שהמתינו לשיבוץ לטיסה חדשה, אך עם זאת הוא טוען: "לא ניתנה שום עדיפות גם לנוסעי טיסות יוקרה - היחס היה פשוט נורא, לא היה עם מי לדבר לא בשדה וגם לא כשהגענו לארץ. כולם היו בשוק, לא ענו באף מוקד טלפוני, ולא היה אף נציג של חברת התעופה לפנות אליו. נחתנו לפני יותר מיומיים, ועדיין אין לי שמץ של מושג איפה המזוודות שלי וכמוני גם הרבה נוסעים אחרים - בהם גם מנהלים בכירים של חברות ואנשים שהגיעו ממדינות רחוקות".

חברות התעופה: המאמץ עילאי

"במצב כמו זה שנוצר מה שקדוש הוא הסלוט - החברות עושות הכול כדי להוציא את הטיסות כמה שיותר מהר, גם כדי להימנע מעיכובים בלו"ז, גם כדי לא לפצות נוסעים וגם כדי לשחרר את המטוסים משדות התעופה התקועים ולאפשר המשך פעילות בקווים אחרים", אמר היום בכיר בתחום התעופה ל"גלובס". "המצב באירופה קיצוני - עד שמפשירים את הכנפיים במטוס אחד, המטוס שהפשרת רגע קודם כבר עמוס שלג, והמסלולים סגורים - וזה עוד בלי לדבר על הקושי של הציבור בכלל להגיע לשדות".

באירופה מדווחים בשעות האחרונות על שיפור בתנאי הטיסה - אך במרבית השדות עדיין פועלים רק חלק מהמסלולים, ולכן רק כמחצית הטיסות יוצאות לדרכן בנמלים מסוימים. גורמים בחברות התעופה הביעו תקווה כי עד מחר תחל הפעילות האווירית באירופה לשוב לסדרה בהדרגה.

תגובת אל-על: "לצערנו, עקב מזג-האוויר הסוער באירופה עוכבו טיסותיהם של עשרות אלפי נוסעים. אל-על עשתה מאמצים עילאיים על מנת להחזיר את הנוסעים הביתה, כולל הוספת טיסות ושינוי מסלולי טיסה. לשמחתנו הרבה, הצלחנו להשיב את הרוב המוחלט".

תגובת לופטהנזה: "לופטהנזה עושה מאמצים רבים לחזור לשגרה בנסיבות קיצוניות שאינן בשליטתנו. במהלך ימי הסופה פעלנו מסביב לשעון להטיס את נוסעינו למעוז חפצם; בראש מעיינינו בטיחות וביטחונם של נוסעינו, ונמשיך לעשות כל מאמץ למזור לפעילות סדירה במהלך היום. לצערנו, עקב שיבושי מערך הטיסות בימים האחרונים, לא היתה לנו אפשרות להטיס את כבודת נוסעים ליעדם הסופי. לופטהנזה אינה חוסכת במאמצים למיין ולשלוח את מזוודות לקוחותינו אליהם במהירות המרבית ומקווה לסיים בימים הקרובים".