הצעת חוק: נוכל לתבוע פיצוי אם בית העסק מסרב לבטל עסקה

המועצה לצרכנות וח"כ איתן כבל נערכים לקדם את הצעת החוק ■ מדובר בפיצוי של עד 10,000 שקל ■ פיצוי כזה קיים כיום עבור שורת עבירות צרכניות שאופיין פלילי

המועצה לצרכנות וח"כ איתן כבל נערכים לקדם הצעת חוק שתאפשר לצרכן לדרוש פיצוי לדוגמה עד גובה של 10,000 שקל במקרה סירוב של עוסקים לבטל עסקה - על אף שלא מדובר בחקיקה פלילית אלא אזרחית.

תקנות ההחזר הכספי נכנסו לתוקף לפני כשבועיים, ויישומם בשטח מחויב על-פי חוק - אולם בהיותן קיימות מכוח חקיקה אזרחית, לא קיימים כיום אמצעי אכיפה שייאלצו בתי עסק לנהוג על פיהן. לא מעט קשיים צפויים בנושא בשל מורכבותן של התקנות ומצבים מעוררי מחלוקת שעלולים להיווצר בעניינן.

על רקע זה נערכת המועצה לצרכנות, בשיתוף ח"כ איתן כבל, לקידום הצעת חוק שתאפשר לצרכן שבית עסק סירב להחזיר את כספו במקרה שכך התחייב מהוראות החוק, לתבוע פיצוי לדוגמה עד גובה של 10,000 שקל. פיצוי כזה קיים כיום עבור שורת עבירות צרכניות שאופיין פלילי - כגון אי סימון מחירים או הטעיה בפרסום, וצפוי שבתי העסק יעמדו על רגליהם האחוריות כדי למנוע הרחבתו למקרים כאלה.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי הוא מקווה כי לא יהיה צורך בתיקון החוק, וכי בתי העסק יידעו לנצל את התקנות החדשות כדי לפתוח דף חדש במערכת היחסים עם הצרכן - "עם זאת", הוא אומר, "צריך לזכור כי על פי התקנות זכותו של הצרכן לחזור בו מעסקה אם יבחר לממש זכות זו, והדבר אינו תלוי עוד בהסכמתו של בית העסק".