אושרה לקריאה הצעת חוק נוספת להקלת יישום תמ"א 38

ח"כ אורלב: "מדובר בחוק שנופל תחת הגדרת 'פיקוח נפש'" ■ ‏ח"כ קירשנבאום: "הכנסת והממשלה אחראיות להתכונן לאסון הבא, ובין היתר לרעידת אדמה"

אחרי שהמדינה התחילה להבין השנה את גודל כישלונה של תמ"א 38, אישרה היום (ג') ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת הצעת חוק להקלה נוספת ביישום התמ"א, לקריאה שנייה ושלישית. לפי הצעת החוק מתבטל ההכרח בקבלת היתר בנייה סופי לצורך פנייה למפקח על הבתים המשותפים במקרה של סרבנים וכן מתבטלת ההגבלה על תוספת הבנייה בתמ"א לצורך הפנייה למפקח.

‏הצעת החוק היא הצעה משולבת של הצעת חוק פרטית שהגיש ח"כ זבולון אורלב והצעת חוק ממשלתית שפוצלה מחוק ההסדרים. ידוע, שמאז אישורה של תמ"א 38, העוסקת בחיזוק מבנים מפני רעידות אמדה, ב-2005, הוגשו כ-200 בקשות בלבד, מתוכן רק מחצית אושרו.

‏עד היום, על מנת לפנות למפקח על הבתים המשותפים בבקשה לכפות אישור ביצוע התמ"א בבניין על הדיירים הסרבנים, היה צורך בקבלת היתר בנייה. לפי הצעת החוק, ניתן יהיה לפנות למפקח לצורך אישור התוכנית, גם לפני קבלת היתר בנייה סופי, וניתן יהיה להסתפק בהיתר עקרוני. המשמעות היא שהיזם לא יידרש להוצאות גבוהות לפני אישורו הסופי של המפקח.

‏עד כה, המפקח יכול היה לכפות על הסרבנים תוכנית תמ"א 38, רק במקרה שבו תוספת הבנייה שמוצעת בבניין מכוח התמ"א לא עולה על שליש מהשטח הקיים. בעקבות הצעת החוק, המפקח יוכל לאשר ברוב של שני שליש מהדיירים, גם תוכניות שכוללות דירות נוספות ששטחן עולה על שליש משטח הבניין בזמן הגשת הבקשה.

‏אורלב הביע את צערו בדיון על כך שהממשלה לא תמכה בכל רכיבי הצעת החוק שהגיש, שכללה גם הורדת הרוב הדרוש לביצוע תמ"א 38 מ-66% ל-51%.

אורלב: "מדובר בחוק שנופל תחת הגדרת 'פיקוח נפש'"

‏סמנכ"ל התאחדות הקבלנים, ערן ניצן, הזכיר בדיון שטרם חודש הפטור מהיטל השבחה שהיה קיים מכוח תמ"א 38 ופג בסוף נובמבר, כפי שנחשף ב"גלובס". נציגי משרד הפנים רק השיבו שהמשרד עמל על הכנת תזכיר הצעת חוק להארכת הפטור.

‏ניצן ציין שאי הארכת הפטור מהיטל השבחה ואי יישום החלטת הממשלה בדבר תוספת קומה לתמ"א וניוד זכויות מביא למחדלים שמונעים התגבשותן של עסקאות רבות לחיזוק מבנים. הוא בירך על השינויים שאושרו היום לחוק, אבל ציין שללא תוספת קומות וניוד זכויות לא תוכל התמ"א להתממש באופן נרחב.

‏נציגי רשויות מקומיות בדיון טענו שמאז תפוגת הפטור מהיטל השבחה נרשמה ירידה משמעותית בהגשת בקשות מכוח תמ"א 38 מצד יזמים לוועדות המקומיות.

‏אורלב הוסיף שמדובר בחוק שנופל תחת הגדרת "פיקוח נפש" משום שישראל מצויה באזור סיכון גבוה לרעידות אדמה.

‏ח"כ פאינה קירשנבאום, חברת הוועדה, ציינה ש"הכנסת והממשלה אחראיות להתכונן לאסון הבא, ובין היתר לרעידת אדמה. תוכנית תמ"א 38 נועדה לחזק מבעוד מועד מבנים ישנים על מנת שיעמדו ברעידת אדמה, אם תתרחש. החוק שאושר היום הוא צעד קטן בלבד לפתרון הבעיה הקשה של תמ"א 38. התקווה היא שהוא יקל על תהליכי התכנון וקידום הפרויקטים".