כולם יודעים מה יהיה ב-2011

לאחרונה נוצר קונצנזוס לגבי עתיד שוק ההון. כשכולם מסכימים, אני מתחיל לדאוג

לאחרונה נוצר קונצנזוס בשוק ההון בקרב כלכלני המקרו של מרבית בתי ההשקעות הגדולים והבנקים בישראל כי שנת 2011 צפויה להיטיב עם שוק המניות בארץ. כאשר כולם מסכימים באופן כל כך גורף, אני מתחיל מעט לדאוג.

הנטייה הטבעית של פרשנים למיניהם היא לנסות ולחזות, לקבוע האם השוק צפוי לעלות או לרדת. על האנליסטים לא להיות נחרצים מידי ולתת הסתברות שונה לכל תרחיש, בעוד מחפשי הכותרות יצאו בקביעות נחרצות על כיוון מסוים וברור לשוק.

לקבוע שהשוק אינו צפוי למהלך משמעותי, לא נשמע מעניין במיוחד. אך פעילים בתחום המסחר יודעים שלא רק המספר אליו יגיע המדד הוא שחשוב, אלא שלא פחות חשובה היא הדרך.

"הדרך" בשוק ההון, הינה התנודתיות אשר להערכתי צפויה ללוות את המדדים השונים במהלך השנה הקרובה והיא שצפויה להיות מרכז העיניים בשנת 2011.

כלכלני מקרו, מבינים היטב שבסביבת הריביות הנוכחית והתשואות הנמוכות שמציעות אג"ח קונצרניות, כמו גם שוק נדל"ן במחירי שיא היסטוריים, שוק המניות נעשה באופן טבעי האפיק האטרקטיבי. בעוד כלכלני מיקרו אשר עמלים על ניתוח דוחות החברות, מתקשים לזהות חברות שהינן אטרקטיביות להשקעה ומזהירים כי ברמת המחירים הנוכחית, כדאי להיות סלקטיביים. אז מי צודק? כולם.

המשמעות היא שאנו צפויים לראות הרבה עליות ומורדות במהלך השנה הקרובה גם בשוקים בארץ וגם בארה"ב. שילוב סביבת המקרו התומכת בשוק המניות תושפע מהיעדר חברות אטרקטיביות הסובלות מירידה בכוח הצרכני נוכח המשבר של 2008 והתוצאה - שוק עולה ויורד עם עצבנות לא מעטה, אשר מתקשה למצוא כיוון ברור במהלך השנה.

זהו ידע מספיק בשביל לייצר רווחים נאים במהלך השנה. עם זאת, נחוץ כאן משנה זהירות - קשה מאוד לתזמן את השוק ולנסות למצוא את העיתוי הנכון לביצוע קניה ומכירה בפרקי זמן קצרים. אין אסטרטגיה שמתאימה לכולם, אך אם בכל אופן, אחד מעוניין לעשות כן, להלן מספר אפשרויות ליהנות משוק תנודתי:

  • רכישת קרנות סל בחו"ל - בארץ קשה יותר למצוא מכשירים פיננסיים תומכים. רכישת קרנות סל בחו"ל אשר מתיימרות לייצר רווחים בעקבות תנודתיות, הנגזרת ממדד ה-VIX בארה"ב (סביב סטיות תקן). ניתן לעקוב אחר הסימול VXX (חישוב תנודתיות לטווח קצר) או VXZ (חישוב תנודתיות לטווח בינוני).

  • מניות דיווידנד - מניות אשר מעניקות תשואת דיווידנד גבוהה, יכולות להוות אלטרנטיבה ראויה בזמן שוק תנודתי, בכך שאנו מקבלים תשואה שוטפת ללא מימוש נייר הערך, בדומה לקופונים באג"ח.

בברכת שנה אזרחית מוצלחת לכל המשקיעים.

הכותב הוא מנכ"ל משותף מיטב שירותי בורסה (גאון טרייד)

אין לראות בנאמר בכתבה המלצה וחשוב לבצע אפיון צרכים אישי בטרם קבלת החלטות השקעה