48% מהישראלים: מחירי הדירות יעלו גם ב-2011

סקר שערך "הגל החדש" עבור "גלובס" מגלה כי רק 5% מאמינים לנתוני האוצר על ירידות מחירים ■ 28% מהם אף מאמינים שעליית המחירים תהיה גבוהה מ-10%

ראש הממשלה, נגיד בנק ישראל, שר האוצר, שר השיכון - כולם דיברו בשבועות ובחודשים האחרונים, ביחד ולחוד, על המלחמה בהמשך עליית מחירי הדירות בישראל, הכרזות שגם לוו בלא מעט צעדים מעשיים. ראש הממשלה מקדם את הרפורמה בתכנון ובנייה שאמורה לדבריו לקצר את הבירוקרטיה ולהוזיל מחירים; שר השיכון הכפיל את קצב שיווקי הקרקעות והוא מניח על המדף כמעט את כל מה שיש במאגרי מינהל מקרקעי ישראל; נגיד בנק ישראל הכביד את עול המשכנתא, הגביל את נתח המימון מסך הנכס וגם העלה את הריבית ושר האוצר, בשיתוף שר השיכון, הכריז על העלאת מס הרכישה למשקיעים (הקטנת הביקוש) ובמקביל פטר את המשקיעים הוותיקים ממס שבח במכירת דירת מגורים (הגדלת ההיצע).

ביו"ש פסימיים

ואף על פי כן, סקר שערך מכון "הגל החדש" עבור גלובס נדל"ן בסוף חודש דצמבר 2010 מגלה כי 48% מהישראלים מאמינים שמחירי הדירות יוסיפו לעלות גם בשנת 2011. 28% מהם אף מאמינים שעליית המחירים תהיה גבוהה מ-10%, בעוד 56% מעריכים כי העלייה תסתכם בפחות מ-10%.

14.4% מהישראלים צופים כי בשנת 2011 מחירי הדירות ירדו - מהם 38% חושבים שהם ייפלו ביותר מ-10% ו-47% מעריכים שהירידות לא יסתכמו ביותר מ-10%.

מעניין שרק 22% מהנשאלים העריכו שמחירי הדירות יישארו פחות או יותר יציבים ב-2011, תחזית שנשמעת לא מעט מפי מומחי נדל"ן ואינטרסנטיים בענף. עוד 15% אמרו שהם אינם יודעים להעריך את מגמת המחירים.

התשובות מגלות גם על שונות בתשובות הנשאלים בהתאם למחוזות הגיאוגרפיים מהם הם באים. 62% מתושבי יו"ש סבורים שמחירי הדירות יעלו בשנה הבאה, לעומת רק 36% מתושבי חיפה (ו-48% בממוצע הכולל).

2% לא מאמינים בדירה להשקעה

על פי נתוני האוצר, כ-30% מרוכשי הדירות בישראל הם משקיעים. התשואה על השכרת דירה בישראל אמנם נמוכה יחסית (3%-4% ברוטו), אולם היא איננה ממוסה עד לסכום של כ-4,700 שקל והיא גם מציעה מודל השקעה מובן ופשוט, בלי התנודות הכרוכות בהשקעה בשוק ההון. מעבר לכך, בשנתיים האחרונות גילו משקיעים שהם יכולים לגזור רווח הון מרשים מהפער בין הקנייה למכירה - ללא שום קשר לפירות שיתקבלו בדרך מדמי השכירות.

בשנת 2011 יהיה מעט פחות משתלם לקנות דירה להשקעה, בעקבות העלאת מס הרכישה על דירה להשקעה ל-7%-5% (עד כה המדרגה הראשונה עמדה על 3.5% עד לסכום של מיליון שקל ומעבר לכך עמד שיעור המס על 5%).

ובכל זאת, על פי סקר "הגל החדש", רק 2.1% מהישראלים אמרו שלא משתלם כיום לקנות דירה להשקעה בישראל.

ואיפה הכי משתלם לקנות דירה להשקעה בישראל (בהנחה שמיקום משתלם של דירת מגורים מושפע בעיקר משיקולים חברתיים וסוציולוגיים)? כמעט 30% סבורים שהכי כדאי היום למשקיעים להתמקד במעגל השלישי שמסביב לתל אביב - בערים כמו רחובות ונתניה, המרוחקות חצי שעה עד שעת נסיעה מלב תל אביב.

מדובר בערים שנהנו מאוד מעליית מחירים בשנתיים האחרונות, אולם עדיין מרוחקות בפער ניכר מהערים הסמוכות ממש לתל אביב (רמת גן, הרצליה) ושדרוג התשתיות וכד' יכול לקרב אותן יותר למחירי גוש דן.

קרוב לעין - קרוב ללב

21% חושבים שכדאי להתרחק מעט יותר - שעה וחצי ואפילו שעתיים נסיעה מתל אביב, לערים כמו יקנעם, אשקלון וכד', שמציעות עדיין דירות במחירים זולים יחסית, שפיתוח תשתיות (רכבות וכבישים) יכול לקרב אותן משמעותית למרכז ושמהוות כיום כמעט אלטרנטיבה יחידה למשפחות צעירות שרוצות לקנות דירה במרחק סביר מהמרכז וללא עזרה מאוד משמעותית מההורים.

מנגד, מעניין לציין שרק 16% מהנשאלים חושבים שכדאי לקנות דירה להשקעה בערים הסמוכות ממש לתל אביב, אולי בעקבות עליות המחירים המשמעותיות בשנתיים האחרונות ו-21% ציינו את תל אביב כיעד מועדף להשקעה, ככל הנראה מתוך הנחה שהמותג תל אביב לעולם ישמור על מעמדו ומחירו מול אפשרויות המגורים האחרות.

וגם כאן, פילוח הנשאלים לפי מקום מגוריהם מראה שהישראלים מאוד מאמינים באזור שבו בחרו לגור גם כיעד להשקעה. 32% מתושבי תל אביב בחרו בה כיעד מועדף (לעומת 11.5% בלבד מתושבי הדרום, למשל, שציינו את תל אביב); 42% מתושבי המרכז ו-31% מתושבי ירושלים מאמינים בערים הנמצאות במרחק של חצי שעה עד שעה נסיעה מתל אביב; 35% מתושבי הדרום ו-43% מתושבי הצפון ציינו כי הכי משתלם לקנות דירה להשקעה במרחק שעה וחצי-שעתיים מתל אביב.

גם בבחירת דירה להשקעה, מסתבר, כל זה עניין של אינטרסים וגיאוגרפיה.

75% מאמינים ללמ"ס; 5% מאמינים לאוצר

אחת התופעות הבולטות והאנומליות בשוק המגורים של שנת 2010 הייתה המחלוקת המתוקשרת בנוגע למגמת המחירים בשוק. לא רק בתחזיות קדימה, אלא אפילו בניסיון להסתכל אחורה ולתאר את המגמה בשבועות ובחודשים האחרונים. הציבור הישראלי גילה כי גם הממשלה עצמה מתקשה לייצר סקירה אמינה לגבי התנהגות מחירי הדירות ושגם בירושלים מונעים ככל הנראה בעיקר מאינטרסים לפני שהם מדווחים על רמות המחירים.

רק לאחרונה הוציא משר האוצר סקירה ולפיה מחירי הדירות החדשות ירדו באוקטובר ב-1% והשלימו ירידה של 4.9% בין אוקטובר 2009 לאוקטובר 2010. מספר ימים לאחר מכן, בריטואל קבוע מראש, יצאה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עם "סקר מחירי דירות בבעלות דיירים", שקבע כי מחירי הדירות הוסיפו באוקטובר עוד 0.4% והשלימו עלייה של 18% מאז אוקטובר 2009.

למי להאמין? בסקר ששאל את הציבור הרחב מתברר שהלמ"ס מנצחת בגדול. 74.6% מהנשאלים קבעו כי מחירי הדירות הוסיפו לעלות בשבועות ובחודשים האחרונים. רק 5.1% קבעו שמחירי הדירות ירדו ו-13.7% העריכו שמחירי הדירות נותרו יציבים. 6.6% כנראה בעיקר מבולבלים והם אמרו שהם לא יודעים להחליט מה קרה למחירי הדירות.

22
 22