מיוחד: אירועי הנדל"ן הדרמטיים וההשלכות לשנת 2011

מלבד נסיקת מחירי הדירות ופסטיבלי מכירות של הגינדים ייצרה 2010 לא מעט כותרות דרמטיות בענף הנדל"ן ■ להלן סקירת האירועים המרכזיים

17.1.2010 רפורמת המרפסות של בנימין נתניהו

השנה התחילה בהבטחה גדולה: רה"מ בנימין נתניהו הכריז בינואר על רפורמת התכנון והבניה, שמטרתה לייעל ולשפר את הליכי התכנון במוסדות התכנון.

שלב מהפכת הרישוי ברפורמה מתייחס לשלושה מסלולי רישוי קצובים לקבלת היתרי בנייה, כך שלפחות 50% מהבקשות ייכללו במסלול הפטור או הרישוי המקוצר. שלב הייעול במוסדות התכנון אמור להביא למצב "תוכנית אחת בוועדה אחת" למניעת סרבול ביורוקרטי. במסגרת זו הוצע שסמכויות הוועדות המקומיות יורחבו על חשבון דילול סמכויות הוועדות המחוזיות.

הרפורמה בכללותה עברה בקריאה ראשונה בכנסת במארס ולאחריה קיבלה ועדת הפנים והגנת הסביבה את האחריות לדון בסעיפיה השונים בשיתוף גורמים מקצועיים, סביבתיים ונציגי ציבור. הדיונים טרם הסתיימו. החשש העיקרי הוא שחיזוק הוועדות המקומיות יגביר השחיתות בהליכי התכנון (ראה מקרה הולילנד להלן).

17.1.2010 תמ"א 38: ניסיון להציל את התוכנית

זו הייתה השנה שבה הבינה הממשלה רשמית שתמ"א 38 - התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בתמורה לזכויות בנייה נוספות על הגג ובקומת העמודים - נכשלה. מאז שאושרה ב-2005, הוגשו 190 בקשות, 93 מהן אושרו ופרויקטים בודדים הוקמו בשטח.

הממשלה החליטה בינואר להרחיב את התמ"א כך שיוענקו זכויות גם במקרה שבו המבנה הקיים ייהרס ויוחלף באחר, לאפשר יישום גם בבניינים שנעשו בהם תוספות בנייה לאחר 1980 ולאפשר סגירת קומת עמודים, בנוסף לתוספת קומה. למשרד הבינוי והשיכון זה לא הספיק והוא הציע תוכנית להוספת תמריצים לשיפור אפשרויות היישום.

תמריצים הוצעו גם בהחלטת הממשלה למדיניות הכלכלית ל-2011-2012, כולל הפחתת הרוב הדרוש מ-66% ל-50%, אבל כדי לאשרם היה צריך שר הפנים אלי ישי לכנס את המועצה הארצית, מה שטרם נעשה.

8.2.2010 קבוצות הרכישה עוברות למשרדים

שנת הגזירות על קבוצות הרכישה למגורים סימנה דווקא את פריחתן המחודשת של קבוצות הרכישה למשרדים, שיטה בה החלה קבוצת ב.ס.ר עוד בשנות ה-80.

את הסיפתח סיפקה קבוצה שארגנו פאנגאיה ישראל ואקרו נדל"ן, שבניית פרויקט המשרדים שלה יצאה לדרך בפברואר בהרצליה פיתוח. במאי החלו קבוצת סופרין ותדהר לארגן קבוצת רכישה לפרויקט משרדים במתחם סמל"ת ברמת החי"ל בת"א, שאת רכישתו השלימו כשארגון הקבוצה הסתיים בנובמבר.

קבוצת סופרין אף החלה ביולי בארגון קבוצת רכישה לפרויקט משרדים ברחוב החרש, במתחם לה-גווארדיה בת"א, שעד כה גיבשה את מרבית חבריה. פאנגאיה ואקרו חברו שוב באוקטובר לרכישת מגרש נוסף בהרצליה פיתוח, לפרויקט משרדים שמיועדים למכירה וגם האחים חג'ג' גיבשו קבוצת רכישה לפרויקט משרדים ברח' הארבעה בתל אביב.

17.2.2010 מהנחיות חזקיהו ועד לגזירות שטייניץ

אחרי עליית המחירים הגדולה שהתרחשה בחציה השני של שנת 2009, ובזמן שהחשש מפני התפתחות בועת נדל"ן בישראל הפך רציני, פצחו הממשלה והרגולטורים בשורה של צעדים שמטרתם לקרר את שוק הנדל"ן.

ראשית, הורה המפקח על הבנקים בפברואר להשוות את תנאי המימון הבנקאיים של קבוצות הרכישה לאלה של חברות מסחריות, מה שייקר את ההלוואות והפחית באופן משמעותי את כדאיותן. כשזה לא ממש עזר, הצעד המשמעותי הבא של בנק ישראל במאי היה העלאת ההון העצמי הנדרש לשם נטילת משכנתא מ-30% ל-40% (או ייקור הריבית למי שנוטל משכנתא בשיעור מימון גבוה יותר), זאת במטרה לצמצם את הביקוש לדירות.

בהמשך, נגזר על קבוצות רכישה עם מארגן בשכר לשלם מע"מ על הקרקע, חוק שנכנס לתוקף ב-1 בינואר 2011, ורק בשבועות האחרונים החלה הממשלה להפעיל גזרות מס רוחביות שמטרתן להבריח את משקיעי הנדל"ן, שאחראיים לכמעט 30% מהפעילות בשוק.

האם מחירי הדירות יושפעו מכך? עוד חזון למועד; אבל שורת הצעדים הללו, בתוספת מאמצי שיווק קרקעות מוגברים שידרה לעם ישראל השנה כי חגיגת הנדל"ן נגמרה.

9.3.2010 איקאה מגיעה (באיחור) לראשל"צ

אחרי פלונטרים תכנוניים רבים שעיכבו את פתיחת החנות השנייה של רשת הריהוט השוודית איקאה, נשמו מתיו ברונפמן, בעל זיכיון איקאה בישראל, ורון הדסי, יו"ר איקאה ישראל, לרווחה כשהסניף נפתח במארס במעוין שורק שבראשל"צ.

הסניף, שלטענת איקאה הוא הגדול במזה"ת, משתרע על פני 34 אלף מ"ר. אבל בזה לא שבע תאבונה של איקאה לצרכן הישראלי - בפברואר חשפנו ב"גלובס" את המגעים לרכישת המגרש שבבעלות שיכון ובינוי בצומת קרית אתא לצורך סניף שלישי של איקאה.

אמנם בתור יו"ר האופוזיציה התנגד ראש עיריית ראשל"צ הנוכחי, דב צור, להקמת איקאה במסלול השימוש החורג, אבל עתה נראה שהיא משמשת לו כעוגן לפיתוח מעוין שורק כמרכז לוגיסטי ואולי אף כמרכז היי-טק בעתיד.

19.3.2010 ה"פרי-סייל" משנה את שיווק הנדל"ן

ביום שישי אביבי הצליחה גינדי השקעות להביא אלף איש לגני התערוכה. אותם ישראלים מאושרים נבחרו (אחרי שבסך הכל נרשמו באתר באינטרנט) "להגריל" דירה בפרויקט של החברה ברמלה - על מגרש שהיא קנתה בכלל כדי לשנות את ייעודו למסחר, זאת במחיר של כמיליון שקל לדירה. בשעות הצהריים נרשמו 182 "זוכים" - כל הדירות שהיו במלאי.

ככה, בלי להזדקק אפילו להנחה של ארגון "חבר", הלכה וצברה בשנת 2010 תופעת ה"פרי-סייל" בשוק המגורים. יום מכירות ממוקד, שכולל מסע פרסום אגרסיבי, במסגרתו מכרו חברות יזמיות ביום אחד פרויקט מגורים שלם.

השנה בלטו כמובן הגינדים לפלגיהם בארועי פרי-סייל - פרויקט One & Only בפתח תקווה, פרויקט "גינדי סיטי" ברמלה - אך גם חברת תדהר, ששמה את יבנה "על המפה" באירוע מכירות למועדון חבר.

7.4.2010 המפלצת של ירושלים: הולילנד נחשפת

פרשת הולילנד, אחת מפרשיות השוחד החמורות בתולדות המדינה, נחשפה באפריל, אבל שבועות וחודשים אחר כך עוד ממשיכים לעסוק בהסתעפויותיה ובהשלכותיה (ראה רפורמת התו"ב של נתניהו). מבחינה נדל"נית, הייתה זו שעת עליהום על ועדות התכנון, שנותנות אור ירוק לפרויקטי נדל"ן מפלצתיים בעקבות שוחד, רשלנות, או סתם טמטום.

פתאום, התחלנו להסתכל בעין חדשה על מפלצות תכנון נוספות ברחבי הארץ, ורשויות התכנון, ובעיקר המשפט - אלה שיכולות להורות על צו מניעה לעצירת פרויקטים - הפכו סופר-זהירות בכל הקשור לבניית מגדלים ומתחמים גדולים נוספים. פרויקט הולילנד כנראה יעמוד על תילו לדיראון עולם כתזכורת כעורה לתככים, לשחיתות, ולטובות הנאה נדל"ניות שבאו על חשבון הציבור והסביבה.

14.4.2010 בשם השקיפות: פתיחת מאגר רשות המסים

בעקבות תחקירי "גלובס" ועתירה של ד"ר דני בן-שחר מהטכניון וד"ר אפרת טולקובסקי מאוניברסיטת תל אביב שהוגשה ב-2009 על ידי עו"ד אורה בלום, פתחה רשות המסים לציבור מאגר מידע אינטרנטי המאפשר קבלת נתונים על מכירת של זכויות במקרקעין ומחירן.

פתיחת המאגר - שבהמשך 2010 הורחב עם מידע כגון רחוב, שטח הדירה, קומה, ושנת הבנייה - הוא בגדר מהפכה, שכן הציבור לא נסמך עוד על דיווחים של מתווכים וקבלנים אינטרסנטיים, אלא כל אדם יכול כעת לבדוק בכמה בדיוק נמכרה הדירה של השכן. על רקע חוסר האחידות בנתונים המדווחים על ידי רשויות הממשלה השונות, ובתקופה של גאות בנדל"ן, חשוב שכל אזרח יוכל לגלות בעצמו את מחירן האמיתי של הדירות, ברמת העיר והרחוב, לפני שגם הוא נסחף אל תוך בהלת הקניות שמפמפמים בעלי עניין בתחום המגורים.

גידולי בר: המלצה להעמיד לדין את צבי בר

המשטרה המליצה באפריל להעמיד לדין את ראש עיריית רמת גן, צבי בר, באשמת לקיחת שוחד והלבנת הון. לפי החשדות, בר לקח שוחד מיזמים ובעלי עניין בר"ג ובתמורה קידם את ענייניהם של כמה פרויקטים נדל"ניים בעיר.

במרכז הפרשה עמד פרויקט סביון טאוור, שהוקם בשדרת התמרים. אחרי הביקורת שהושמעה נגדו מאז שהתפוצצה הפרשה, ואחרי שגם מבקר המדינה פרסם פרק נרחב על התנהלותה של עיריית ר"ג בתחום התכנון, הודיע בר בנובמבר על התפטרותו מתפקידו בראשות הוועדה המקומית. מקורביו טענו אז שבר רצה כבר מזמן לפרוש מתפקיד זה. הפרקליטות טרם הגישה נגד בר כתב אישום בפרשה.

11.5.2010 לב לבייב נופל וקם

עשרה ימים בלבד לפני פתיחת העשור החדש אישרה השופטת ורדה אלשיך את הסדר החוב של אפריקה ישראל, שבמשך חודשים העסיק את העיתונות הכלכלית. ובחודש מאי החברה הנפיקה סדרת אג"ח חלופית ובעל השליטה, לב לבייב, הוציא מהכיס (עוד) 300 מיליון שקל. דרך ארוכה עברה הקבוצה שבשליטת לבייב מאז השתדלה לשדר למשקיעים ולנושים מסר אחיד, לפיו היא עושה את כל שיידרש על מנת לעמוד בהחזרים ולנצל הזדמנות כדי לצמוח. בין שרשרת המימושים של הקבוצה (העברתה של אפריקה מגורים מיד ליד, מימוש האחזקות בכביש 6 וברשת המלונות) היא מצאה זמן לצ'פר את בכיריה בבונוסים, שמחלקם כבר הספיקה להיפרד. לקראת סוף השנה מנסה החברה את מזלה שוב בשוקי ההון: הניסיון להנפיק את מניות אפ"י נכסים בוורשה נכשל (שוב), ובימים אלה מתכוונת החברה האם, אפריקה נכסים, לגייס אג"ח בתל-אביב.

16.5.2010 סנונית ראשונה להתפוררות הקבוצות

לאחר שהמפקח על הבנקים הקשיח וייקר את תנאי קבלת המימון לקבוצות רכישה, בישרה "רביעיית פלורנטין" בתל אביב את הסנונית הראשונה להתפוררותן. במאי 2010, חשף "גלובס" כי בצעד חסר תקדים, יפרקו מארגני קבוצת הרכישה להקמת פרויקט "רביעיית פלורנטין" את הקבוצה ויהפכו את הפרויקט ליזמי. המשמעות העיקרית: התייקרות במחיר הדירה, אם כי כעת יש מחיר סופי.

המציאות הרגולטורית החדשה הביאה להתפוררות פרויקטים קיימים נוספים וכן לירידה משמעותית בהיקף הפעילות של קבוצות רכישה. כישלון הגיבוש של קבוצת הרכישה לבניית "רביעיית פלורנטין" - למרות גודלה, למרות מיקומה, ולמרות קמפיין השיווק הנרחב שליווה אותה מתחילתה - סימן את סופו של עידן, וכיום רבים בענף הנדל"ן כבר מספידים את האופנה החולפת שחזרה למימדים צנועים בהרבה.

31.5.2010 דוד עזריאלי נכנס לבורסה

היו הנפקות לפניו, היו הנפקות אחריו, אבל ההנפקה של קבוצת עזריאלי תיזכר כהנפקה הגדולה של השנה (ובכלל) בבורסה המקומית. עזריאלי גייס 2.01 מיליארד שקל מה שהקנה לקבוצה הנושאת את שמו שווי של 9.5 מיליארד שקל, כשברקע סערו הרוחות סביב תקרית המשט הטורקי ותנודתיות בשוקי העולם. מאז המשיכה המניה לטפס והוסיפה לערכה כ-20% נוספים. הקבוצה, שנאלצה להתגמש במחיר, סימנה במידה רבה את ההתבגרות של שוק ההון, שלא מוכן היה לשלם כל מחיר עבור כל הנפקה ודרש - ועל-פי רוב גם קיבל - הנחה.

מצד שני, לזכותה של עזריאלי יאמר שהיא הצליחה להוכיח שגם במודל עסקי סולידי יחסית וישיבה על ערימות מזומנים, ממשיכים המשקיעים למצוא בה עניין, כחברת הנדל"ן הגדולה ביותר בבורסה.

30.6.2010 ואקום במשרד הפנים: מחכים למחליפים

שמאי אסיף, ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, הודיע ביוני על הקדמת סיום הקדנציה שלו לספטמבר לטובת משרת פרופסור בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. חצי שנה אחרי ההודעה עדיין אין לו מחליף.

אמנם מונתה ועדת איתור, וגם זה באיחור, אבל זו טרם מינתה מחליף.

גם לממונה על מחוז מרכז במשרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני, שהודיע על פרישתו בסוף מאי לטובת תפקיד המשנה למנכ"ל משרד הפנים, טרם מונה מחליף. מנכ"ל משרד הפנים גבריאל מימון הוצא לחופשה כפויה בנובמבר לאור החשד למעורבותו בפרשת המירמה בפרויקט נדל"ן ביד בנימין.

כל זאת בשנת רפורמת התכנון. פלא שהתכנון בארץ תקוע?

11.8.2010 פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב חוזר למדינה

רכבת קלה במטרופולין תל-אביב הוכרזה כבר ב-1970, אבל גם 40 שנה לאחר מכן, רכבת במרכז העסקי הפקוק של המדינה אין. השנה נטלה המדינה את המושכות מידיה של הזכיינית MTS לאחר שהאחרונה לא הצליחה להשיג סגירה פיננסית לפרויקט, לטענתה על רקע המשבר הכלכלי העולמי. הצדדים התכתשו, ולקראת סיום השנה הכריזה המדינה חגיגית על תקצוב הפרויקט (11 מיליארד שקל) ממקורותיה והקמת באמצעות נת"ע, כשהקו הראשון מתוכנן לפעול ב-2017.

היכולת של הממשלה לדחוף את הפרויקט תהיה מקרה מבחן מעניין ליכולתה של הממשלה להוציא לפועל מיזמי תשתית תחבורתיים, בעידן שבו היא משתדלת להצהיר מעל כל במה כי בכוונתה להעביר אותם להקמה ולתפעול של הסקטור הפרטי.

3.9.2010 מליסרון רוכשת את בריטיש ישראל

עסקת השנה בתחום המסחר: חברת מליסרון הציבורית וחברת עופר השקעות הפרטית, שתיהן בשליטת יולי, ליאורה ואייל עופר, רכשו את השליטה בבריטיש ישראל מידי ליאו נואי (55.8%) ופויו זבלודוביץ' (17.5%). כדי לרכוש 71% מבריטיש ישלמו מליסרון ועופר השקעות 1.7 מיליארד שקל.

כשתושלם העסקה יועברו לידיה של משפחת עופר 23 קניונים ומרכזי מסחר של בריטיש ישראל. יחד עם חמשת קניוניה הקיימים של מליסרון, היא תחזיק ב-28 קניונים - כפליים מ-14 קניוניה הקיימים והמתוכננים של קבוצת עזריאלי.

כדי שהעסקה תושלם, ממתינים הצדדים לאישורה של הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן. בשוק יש כבר מי שמדבר בחשש על דואופול רב כוח של משפחות עופר ועזריאלי.

2.10.2010 גינדי בהיכל התרבות

פרויקט המגורים "גינדי תל אביב", שעתיד לקום על הריסות השוק הסיטונאי בתל אביב, סיפק השנה הרבה דרמה - מהמכרז המחודש על המגרש ועד קמפיין השיווק הגרנדיוזי שלווה בטונים צורמים בהיכל התרבות בעיר. קראו לפרויקט "הפרויקט הכי יפה בישראל", "עסקת העשור", "ספקטקל" ו"פרויקט שאפתני", אבל מעבר לתוויות, מדובר בפרויקט הגדול ביותר שמוקם בלב תל אביב מזה שנים רבות.

מתחם השימושים המעורבים צפוי לכלול עם סיומו כ-1,700 דירות, שטחי מסחר, עסקים, משרדים, מבני ציבור ופארק. קבוצת גינדי-רבוע כחול נדל"ן - המורכבת מהאחים משה ויגאל גינדי, מחברת גינדי השקעות שבשליטת מנור גינדי, אורי לוי, אייל פרידמן וכפיר גינדי; ומחברת רבוע כחול נדל"ן - היא שזכתה במכרז על החלק הראשון של המתחם (720 יח"ד ומסחר) ושילמה 1.5 מיליארד שקל.

אירוע המכירות והקמפיין היקר לפרויקט, שמוצב ככזה שקורה "רק פעם ב-100 שנה", הפכו לסמל תופעת ה"גינדימאניה" - שיווק אגרסיבי שבמסגרתו "זוכים" בדירה באירוע פרי-סייל חד-פעמי.

14.11.2010 המסחר חוזר לרחובות: תחילת שיווק שרונה

המעבר מקניונים למתחמים אורבאניים בת"א ייבחן בעיקר במתחם שרונה שבדרום הקריה. היזמים, קבוצה שמורכבת מהפרסומאים ראובן אדלר ואייל חומסקי, איש העסקים מוטי קירשנבאום, מנכ"ל אזורים לשעבר מתי דב וקרן מידאס וקבוצה שמורכבת מחברת רוגובין ומחברת אברהם אירני חברה להשקעות, זכו ב-2009 בשטחי המסחר, הכוללים 27 מבנים טמפלרים, תמורת 90 מיליון שקל.

בנובמבר השנה, במקביל להשקעה בסכום של למעלה מ-100 מיליון שקל בשיפוץ המתחם הישן, החלה השכרת שטחי המסחר, הבילוי והפנאי במתחם, בטווח דמי שכירות שצפוי לנוע בין 200 ל-400 שקל למ"ר לחודש.

מתחם שרונה מצטרף למתחמים אורבאניים נוספים בת"א שמשחקים על השילוב של קניות, בילוי ופנאי, כמו נמל ת"א, מתחם התחנה ונמל יפו, אבל מתחם שרונה סוגר רצף שצפוי לתת קונטרה לקניונים הקונבנציונליים.

1.12.2010 מע"רים חדשים בחולון ובבת ים

הרמת ראשם של מתחמי הסיטי החדשים של חולון ובת ים בסוף 2010 מרמזת אולי על ירידת מרכזי העסקים דרומה מת"א בשנים הקרובות.

עיריית בת ים הציגה בדצמבר לציבור את תוכנית הסיטי על פני 650 דונם בין הרחובות יוספטל, ניסנבאום, הקוממיות והנביאים, ל-2.5 מיליון מ"ר של משרדים, מסחר ומגורים. בעקבות התוכנית ישנה האזור את פניו מצורתו הנוכחית של בנייני תעשייה ומלאכה. אמנם את האסטרטגיה מובילה עיריית חולון מאז 2008, אבל הגונג המשמעותי למימוש העניין החל בדצמבר עם תחילת בנייתו של מרכז עזריאלי לעסקים סמוך לשדרות ירושלים.

עם אסטרטגיה לפיתוח היי-טק בראשל"צ, עושה רושם שבסוף תהיה למשולש רעננה-כפר סבא-הרצליה תחרות אמיתית מדרום.

1.12.2010 מנהרות הכרמל נפתחות לתנועה

כמעט 17 שנה נמשכה סאגת בניית המנהרות בכרמל, שמאפשרת לנוסעים לחצות את חיפה ממערב למזרח ולהפך תמורת אגרה. פרויקט ה-BOT הראשון שתוכנן בארץ נפתח כשראש הממשלה נתניהו ציין כי הוא "גאה להיות מי שבתקופתו החל התכנון וגאה להיות זה שגוזר את הסרט", אך שכח לציין שבין לבין חלפו יותר מעשור שנים.

טרם פורסמו נתונים בדבר היקף הנוסעים במנהרות, אולם המנהרות אמורות להוות נדבך נוסף בדרך לקרב את הקריות לחיפה ולקדם את מעמדה של העיר כמרכז מסחרי. המודל התפעולי של המנהרות אמור ללמוד מלקחי העבר של כביש 6, לרבות בכל הנוגע לגבייה. מה שבטוח, הוא שבכל הנוגע לסחבת שהקמת הפרויקט, נותרה עדיין כברת דרך בתחום הפקת הלקחים.

1.12.2010 יצחק תשובה מתחיל למצמץ

דלק נדל"ן מפרסמת את הדו"ח הכספי לרבעון השלישי ומודה: נצטרך לממש, לגייס ואולי גם להמיר אג"ח למניות כדי לשרוד את השנתיים הקרובות.

דלק נדל"ן בחרה בנתיב הפוך מזה של אפריקה ישראל, ועשתה הכול כדי להימנע מהסדר חוב. חברת הנדל"ן שבשליטת יצחק תשובה מימשה השנה מכל הבא ליד, עם שורת מימושים המסתכמת בכ-1.9 מיליארד שקל, וכוללת את פרויקט שוק בצלאל בתל-אביב, מיזוג האחזקה באלעד ישראל מגורים (דנקנר השקעות לשעבר) בקרן הנדל"ן של תמיר פישמן, מכירת ויתניה ועוד.

האתגרים העומדים בפניה עדיין גדולים, והיא צריכה להחזיר לבעלי החוב שלה כ-1.24 מיליארד שקל ב-2011. בדלק נדל"ן בונים על מימושים ודיבידנדים גם בשנה הבאה, אבל היכולת להוציא את התוכנית לפועל מוטלת בספק; היא בעצמה מודה כי תזדקק לגיס הון וחוב נוסף, ולא מן הנמנע שתיאלץ להציע למחזיקי האג"ח המרה למניות, בגרסה "מרוככת" של הסדר חוב. טוב שנמצא גז בחופי ישראל.

14.12.2010 הקלות בדרך לפינוי בינוי - עוד תמריץ לתביעת סרבנים

הכנסת באה השנה לקראת פתרון מצוקת יישום תוכניות פינוי בינוי, וזאת באמצעות אישור לקריאה שנייה ושלישית של תיקון לחוק פינוי בינוי (פיצויים) שמוריד את רף ההסכמות שנדרש בתוכנית בכדי שניתן יהיה לתבוע את הסרבן הקיצוני.

לפי התיקון בוועדת חוק חוקה ומשפט בדצמבר יירד רף ההסכמות שנדרש לצורך תביעת הסרבן הבלתי סביר מ-80% ל-67%. זאת במסגרת הצעת חוק המדיניות הכלכלית ל-2011-2012. בנוסף הוחלט שיש להתייחס לרוב שיתקבל מכלל בעלי הדירות שבמקבץ הפינוי בינוי ולא רק מבעלי דירות שבכל בניין.

באמצעות תיקון זה, יהיה קל יותר להתמודד עם התופעה שבה פרויקטים של פינוי בינוי לא יוצאים לפועל למרות תמיכתם של רוב הדיירים.

1-12.2010 עליית מחירי הדירות, למרות הכל

השיקוי הממשלתי לצינון שוק הנדל"ן - הכולל הגברת היצע הקרקעות לבנייה וצמצום הביקוש לדירות באמצעים מוניטאריים ופיסקאליים, אותו רקחו ראש הממשלה, שרי האוצר והשיכון ונגיד בנק ישראל - מצטיין בינתיים בעיקר ברכיב הלוחמה הפסיכולוגית.

התוצאה: מחירי הדיור החלו להיבלם במספר מוקדים ברבעון השלישי של 2010, והעיניים כעת נשואות לנתוני הרבעון האחרון, שאולי יבשרו סוף סוף ירידה במחירי הנדל"ן, ולו ירידה מתונה. אבל חשוב לזכור שמאז תחילת השנה, על אף הכל, עלו מחירי הדירות בלמעלה מ-14%. ולישראלי הממוצע, שמשתכר מעט יותר מ-8,000 שקל בחודש ונדרש לכ-120 משכורות על מנת לרכוש דירה, פשוט נמאס.