הזדמנות ההשקעה הטובה ביותר ב-2011 - נדל"ן בארה"ב

סקר: משקיעים זרים דירגו ברוב ברור את הנדל"ן האמריקני כיעד ההשקעות מספר 1 שלהם בשנת 2011 והם רואים בו את ההזדמנות הטובה ביותר להשבחת ערך

משקיעים זרים דירגו ברוב ברור את הנדל"ן האמריקני כיעד ההשקעות מספר 1 שלהם בשנת 2011 והם רואים בו את ההזדמנות הטובה ביותר להשבחת ערך, לפי סקר של משקיעי נדל"ן לא אמריקנים.

על פי הסקר השנתי של התאחדות המשקיעים הזרים בנדל"ן, AFIRE, ארה"ב ריכזה פי 4 יותר קולות בהשוואה לבריטניה, השנייה בדירוג. כ-65% מהנסקרים העריכו שארה"ב מציעה את ההזדמנות הטובה ביותר להשבחת ערך של נכסים. בסקר של 2006, בשיא השוק הלוהט, העריכו רק 10% מהנסקרים שסין, שדורגה אז שנייה, תהיה הזדמנות נדל"ן טובה, ורק 23% הצביעו על ארה"ב כעל הזדמנות מספר 1.

"ככל שהחששות ממיתון חוזר בארה"ב מתפוגגים, המשקיעים מתלהבים יותר מהסיכויים של המשק האמריקני, ומחפשים הזדמנויות נדל"ן בארה"ב", אמר ג'יימס פטגאטר, מנכ"ל AFIRE.

אך בחירת סוגי הנדל"ן להשקעה מראה שהמשקיעים אינם אופטימיים ביחס לשיפור מהיר במצב התעסוקה ארה"ב. המשקיעים הזרים דירגו דירות בארה"ב כיעד השקעה מספר 1, חנויות ושטחי מסחר כיעד מספר 2 ומלונות כיעד מספר 3. משרדים, סוג נדל"ן שחביב על משקיעים מוסדיים, היו רק מספר 4 בדירוג ונכסים תעשייתיים היו מספר 5.

"אתה משוחח עם כלכלנים, והם אומרים שבארה"ב תהיה אבטלה של 8% או 9% בשנים הקרובות. זה לא מבשר טובות לשוק המשרדי", אמר פטגאטר.

משתתפי הסקר מחזיקים בנכסים בשווי של מעל 627 מיליארד דולר ברחבי העולם, מהם 265 מיליארד דולר בארה"ב.

כ-72% מהנסקרים אמרו שהם מתכננים להרחיב את ההשקעות שלהם בארה"ב בשנת 2011. "השיפור בתפיסה ובהתעניינות בארה"ב הוא הפתעה", אמר פטגאטר.

לפי הסקר, בשנה שחלפה התמקדו המשקיעים האמריקנים בשווקים סלקטיביים יציבים יותר, והתקבל הרושם שהמשקיעים הזרים חיקו אותם בכך. ניו יורק ובוסטון קיבלו ציון גבוה פי כמעט 4 בהשוואה לבוסטון, שהיתה השלישית בדירוג היעדים המועדפים. "הם באמת מתמקדים בניו יורק ו-וושינגטון ולא בכל ארה"ב", אמר פטגאטר. "לפי שעה אין התעניינות בשווקים אחרים".

בדירוג המדינות המועדפות להשקעות נדל"ן רשמה גרמניה את המקום השלישי, סין עלתה למקום הרביעי מהחמישי בשנה שעברה, וצרפת ירדה למקום החמישי מהמקום השלישי (ביחד עם גרמניה) בשנה שעברה.

מבין השווקים המתעוררים, ברזיל הדיחה את סין מצמרת הטבלה. סין הייתה שנייה והודו ירדה למקום השלישי. וייטנאם, שלא דורגה בשנה שעברה, הייתה השנה במקום הרביעי, במקום מקסיקו שירדה למקום החמישי. רוסיה, שהייתה בין חמשת היעדים המועדפים בעולם המתעורר בשנתיים האחרונות, צנחה למקום העשירי.