קשר לא כשר בין JStreet למשרד היח"צ בן-אור תקשורת?

JStreet, השדולה האמריקנית לקידום שלום בין ישראל לפלסטינים, שבראשה עומד ג'רמי בן-עמי, הזרימה אלפי דולרים למשרד בן-אור, בניהול אוריאלה בן-צבי, שבן-עמי ייסד ושותף בו

השדולה האמריקנית הליברלית JStreet, שמנסה לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים ושמגדירה את עצמה כחלופה לאייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, נקלעה למצוקה חדשה.

מספר חודשים לאחר הגילוי כי המיליארדר ג'ורג' סורוס, לא מידידיה המובהקים של ישראל, הוא אחד מהמממנים הגדולים של השדולה, ופרסום טענות כי השדולה סייעה לריצ'רד גולדסטון, מחבר הדו"ח הקרוי על שמו, להיפגש עם מחוקקים בוושינגטון, נאלצת JStreet להתמודד עם חשיפה מביכה נוספת.

השדולה, שבראשה עומד ג'רמי בן-עמי, הזרימה רבבות דולרים לבן-אור תקשורת, משרד יחסי ציבור משדרות רוטשילד 11 בתל-אביב, בניהול אוריאלה בן-צבי, שבן-עמי היה אחד ממייסדיו ושבו הוא עדייין שותף.

המידע התפרסם בשבוע שעבר בעיתון הימני "וושינגטון טיימס", שהתמחה באחרונה בפרסום ידיעות שליליות על JStreet. העיתון מציין כי בן-עמי ייסד את משרד בן-אור יחד עם בן-צבי ב-1998, כאשר חי בישראל. הוא פרש מהניהול היומיומי של המשרד לפני 10 שנים, אך עודו מחזיק ב-15% ממניות החברה.

"וושינגטון טיימס" מסתמך על פרסום בדאן אנד ברדסטריט ממאי 2010 וכן על תצהירים שהוגשו למשרד המשפטים בירושלים.

העיתון טוען כי בידיו חשבונות שהגיש משרד בן-אור ל-JStreet, המסתכמים לפחות ב-56 אלף דולר בתקופה בת 6 חודשים ב-2009 ו-2010.

השדולה היא מלכ"ר לצרכי מס. קרן החינוך של השדולה, JStreet Education Fund, נרשמה במס ההכנסה האמריקני כמלכ"ר, והמשמעות היא שתרומות לשדולה הן הוצאה מוכרת לצרכי מס. הנחת היסוד היא, כמובן, שמדובר במלכ"ר, כלומר שראשי הארגון אינם שואבים רווחים מפעילויותיו.

"וושינגטון טיימס" מצטט אנליסטים בארה"ב שטוענים כי העברת תשלומים מהשדולה שבן-עמי עומד בראשה לחברה פרטית שבה הוא שותף יוצרת מצב של ניגוד אינטרסים.

לדבריהם, מצב זה אינו עולה בקנה אחד עם המגבלות האתיות, אם לא החוקיות, על פעולות של 'עסקת נאמן לטובה אישית', שבהן בעל תפקיד רשמי במלכ"ר מוכר לצרכי מס מפיק רווח בלתי ראוי מפעילויות הארגון שבו הוא מכהן.

"גם אם (התשלומים למשרד בן-אור) הם חוקיים מבחינה טכנית, עסקות כאלה יוצרות מצב מבולגן מאוד", אמר לעיתון קן ברגר, נשיא Charity Navigator, ארגון לניטור ארגוני צדקה. "אם אדם (שממלא תפקיד במלכ"ר) מפיק רווח מעסקה של הארגון עם ישות אחרת, בין אם מדובר ב-100% או ב-5% - הדבר מעורר תהיות לגבי האובייקטיביות של העסקה".

"אם המלכ"ר שלך רוצה להשתמש בחברה מסוימת (שאתה בעל עניין בה), אתה צריך למכור את אחזקותיך בחברה או להתפטר מחבר הנאמנים של המלכ"ר בפרק הזמן שבו מתבצעת העסקה", אמר ברגר.

בתגובה ל"וושינגטון טיימס" אמר בן-עמי: "יסדתי את משרד בן-אור עם אוריאלה בן-צבי בשנת 1998. כאשר פרשתי בשנת 2000 ויתרתי על כל הזכויות לקבל תשלומים מבן-אור בכל צורה שהיא. לא קיבלתי שום תשלום מהחברה ב-11 השנים שחלפו, ולא מילאתי שום תפקיד מינהלי או תפעולי בה. בעת פרישתי, כאות לתפקידי כאחד המייסדים, השארנו 15% ממניות החברה על שמי, ולהסכם זה אין כל השלכות פיננסיות עליי אישית או על JStreet או על בן-אור".

בשיחה עם "גלובס" אמרה אוריאלה בן-צבי כי היא מעדיפה לא להגיב על הידיעה.

"וושינגטון טיימס" מציין כי ההיקף המלא של היחסים העסקיים בין JStreet לבין בן-אור אינו ברור, אך הוא מביא דוגמאות לשירותים שסיפק המשרד לשדולה ולתשלומים שקיבל תמורת השירותים. כך, למשל, ב-1 במאי 2010 הגיש בן-אור לשדולה חשבון בסך 32,581.77 דולר תמורת שירותים והוצאות שקשורים בביקור שערכה משלחת של JStreet בישראל ובגדה המערבית באפריל באותה שנה.

במכתב ששלח בן-עמי לסגן שר החוץ, דני איילון, ב-8 בפברואר, ובו בקשה שייפגש עם משלחת מהקונגרס שארגנה השדולה, מצוין בין היתר כי משרד בן-אור נשכר על-ידי השדולה לטיפול בארגון הביקור. "משרדך יכול להתקשר לשירי אוריין (עובדת בכירה במשרד)... בכל זמן נתון כדי לדון בפרטי הביקור שארגנה השדולה שלנו", מציין המכתב.

בחשבון מתאריך 26 באוקטובר 2009, היום שבו נערכה ועידת ההשקה של JStreet, מבקש משרד בן-אור 73,310.80 שקל (19,292.32 דולר לפי השער באותו יום) תמורת שירותים והוצאות הקשורים ב"יחסי ציבור ותיאום אירוע".

אוריאלה בן-צבי, המייסדת האחרת של משרד בן-אור, היא ילידת ארה"ב (1971) ונשואה לח"כ דניאל בן-סימון, לשעבר כתב "הארץ".

אתר האינטרנט של המשרד מונה את צוות בכיריו, אך שמו של בן-עמי אינו נזכר בו. האתר מציג המשרד רשימת לקוחות ארוכה, אך JStreet אינה כלולה בה.

ברשימת הלקוחות של המשרד: משרד החוץ הישראלי, מסעי הבחירות של אהוד ברק מ-1999 עד 2003, קמפיינים של מפלגת העבודה, קמפיין של עמיר פרץ, אדם טבע ודין, אמנסטי אינטרנשל - סניף ישראל, אמריקנים למען שלום עכשיו, חוג הורים - פורום המשפחות השכולות, יש דין, בית התפוצות, קרן הון סיכון JVP, שטראוס-עלית, רדיו ירושלים, מכון ואן ליר ומרכז פרס לשלום.