סיכום 2010 בריטייל: רשתות אופנה קרסו, רשתות שיווק פרטיות התחזקו

רעידת אדמה בענף הקניונים, התחזקות המותג הפרטי, קריסת רשתות אופנה ופריחת רשתות השיווק הפרטיות - אלה היו המגמות ששלטו בענף הקמעונאות ב-2010 ■ ומה צפוי ב-2011?

קרבות המחיר נמשכו

הרשתות הפרטיות המשיכו להתרחב

הרשתות הגדולות, לעומתן, רשמו קיפאון במכירות

שנת 2010 התאפיינה בקיפאון במכירותיהן של רשתות השיווק הגדולות - שופרסל ורבוע כחול, במקביל לפריחת הרשתות הפרטיות והפרטיות לשעבר.

מאפיין נוסף הוא כניסתה של רשת מחסני כמעט חינם לבורסה של תל-אביב, כאשר גם רשת ויקטורי מתכוננת לקראת הנפקה.

זו היתה עוד שנה שבה המחיר היה מעל הכול, והקרבות על תדמית הרשת הזולה ביותר חצו גבולות חדשים. שופרסל ורבוע כחול שפכו מיליונים רבים של שקלים בהתנגחות חזיתית ביניהן, ולא רק הן.

עד לסוף הרבעון השלישי 2010 רשמו הרשתות שופרסל ורבוע כחול סטגנציה במכירות, במקביל לפריחת הרשתות הבינוניות. לשם המחשה נציין כי בתקופה זו צמחו מכירותיה של רשת רמי לוי שיווק השקמה ב-23%, של רשת מחסני כמעט חינם ב-37%, רשת יינות ביתן רשמה גידול דו-ספרתי במכירות, וכך גם רשתות אחרות.

הרשתות הקטנות והבינוניות המשיכו בפתיחה מואצת של סניפים.

רשת רמי לוי שיווק השקמה צמחה מ-16 ל-20 סניפים, ומתכננת להגיע בשנת 2011 ל-30 סניפים - פתיחה העשויה להזניק את מחזור המכירות של הרשת ב-50%. רשת מחסני כמעט חינם פתחה 8 סניפים ל-27 סניפים ברשת, ומתכננת לפתוח מספר דומה של סניפים גם ב-2011.

יינות ביתן פתחה ב-2010 5 סניפים, והיא מונה כיום 21 סניפים. ב-2011 צפויה הרשת לפתוח עוד שני סניפים לפחות. קו-אופ ישראל הגדילה את מספר הסניפים ב-3 ל-57 ומתכננת פתיחה של 6 נוספים בשנה הקרובה. גם רשת אושר עד פתחה סניפים וחידדה את התחרות על ארנקו של הצרכן החרדי.

אז מה צפוי לנו בהמשך? שופרסל כבר הכריזה כי תילחם בזירת המחיר באמצעות הסבת כל סניפי שופרסל ביג לשופרסל דיל. הרשת גם הכריזה על פתיחה מואצת של סניפים.

"מה יהיה? יהיה מכה. יהיה מקרה כמו של רשת ג'אמבו, ומישהו ישלם את הריבית של זה. נראה לך שמה שקורה זה הגיוני? אחד פותח ליד השני, ויש יותר מדי. סופרמרקטים נפתחים כמו פטריות. אז מה נראה, שיהיה יותר טוב?", תוהה מוטי קופרלי, מבעלי רשת חצי חינם.

מדפים
 מדפים

עוד שנה גרועה באופנה

7 רשתות אופנה נקלעו לקשיים, חלקן קרסו

המותגים הבינלאומיים המשיכו לזעזע את השוק המקומי

2010 היתה עוד שנה גרועה לענף האופנה הישראלי, המשך ישיר ל-2009 שכבר הוגדרה בענף כ"קטסטרופה". לא פחות מ-7 רשתות אופנה נקלעו בשנה החולפת לקשיים כספיים, חלקן החליפו ידיים, וחלקן נסגרו כליל.

אז מה היה לנו? אחרי 24 שנות פעילות, מותג האופנה לנשים SCOOP הפסיק את פעילותו. גם רשת האופנה אירית, שנרכשה על-ידי איש העסקים אריה כהן לאחר שנקלעה לקשיים כספיים, נקלעה שוב לקשיים ונעלמה.

השליטה ברשת אשה אשה נמכרה לאיש העסקים שמעון שטרית לאחר שהרשת נקלעה לקשיים כספיים קשים. מאוחר יותר רכש שטרית גם את רשת האופנה KOOI.

מגמת הקשיים הכספיים לא פסחה על רשת האופנה אמיקה שנמכרה לרשת מיס לגוט. גם רשת NO NAME נקלעה לקשיים כספיים, ולפי שעה טרם נמצא לה קונה.

אבל את גולת הכותרת תפסו מותגי הרשתות של חברת קונספט שיווק - לי קופר ובלו בירד. אחרי קשיים כספיים קשים ושותפות חדשה שלא צלחה, רכשה גולף את בלו בירד, ורגע לפני יישום דירקטוריון החברה לסגור את רשת לי קופר - הרשת נרכשה בידי חברת בריל.

אגב, עבור בריל זו היתה דווקא שנה טובה. היא רכשה את לי קופר במחיר מציאה - ובדרך גם הספיקה להשלים שליטה כשרכשה את חלקה של סקאל בחברת סופרברנדס, מפעילת רשת ההנעלה ניין ווסט.

שתי רשתות אופנה נוספות הצרו היקפים: קרוקר החליטה על סגירה של 5 סניפים, ואילו רשת TNT על סגירה של 4 סניפים.

ואם לא די בכך, הרי שכניסת המותגים הבינלאומיים החריפה עוד יותר את התחרות הקשה בשוק. רשת הדיסקאונט השבדית H&M חנכה סניפים ראשונים בשוק הישראלי, ואילו GAP הרחיבה את פריסתה.

ומה צפוי לנו? הימים האחרונים אינם מבשרי טובות. התחרות בשוק האופנה עשויה להחריף עוד יותר, כשברקע עלויות הייצור מתייקרות, דבר העשוי להקשות על הרשתות עוד יותר את המכירות. מי שיסבול ראשון מכך הן שוב הרשתות הקטנות.

מדפים
 מדפים

טלטלה בענף הקניונים

עזריאלי מנפיק בבורסה, עסקת ענק למליסרון

התחרות עם מליסרון ממריצה את עזריאלי לרכישות נוספות

ענף הקניונים היה מאז ומתמיד ענף דינמי, אבל השינויים שחווה הענף השנה הם רעידת אדמה של ממש שעתידה להשפיע עליו בשנים הבאות.

קבוצת עזריאלי השלימה בהצלחה הנפקה בבורסה של תל-אביב ונכנסה למדד תל-אביב 25. מנגד חתמה קבוצת מליסרון על עסקה לרכישת השליטה בחברת בריטיש ישראל, רכישה שעתידה להפוך אותה לקבוצת הקניונים המובילה בישראל.

שני האירועים האלה אינם דבר של מה בכך. ביצועיה הכספיים של קבוצת עזריאלי חשופים כעת לכל, לרבות לרשתות האחראיות לחלק מהותי מהכנסותיה. החשיפה הזאת גם מחייבת את הקבוצה כלפי המשקיעים, חשיפה שעשויה להקשות עוד יותר על תנאי המסחר של הרשתות בקניונים.

על רקע רכישת בריטיש על-ידי מליסרון, אם זו תאושר על-ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, הולך ומתהווה בשוק הישראלי דואופול. כוחן של שתי הקבוצות, עזריאלי ומליסרון, יהיה חזק מתמיד, והתנהלותן תשפיע באופן ישיר על הרשתות הקמעונאיות ויציבותן הפיננסית.

הדוחות הכספיים של שתי הקבוצות מוכיחים שוב כי עסקי הנדל"ן המניב בענף פורחים גם כאשר רשתות ריטייל נובלות. כניסת המותגים הבינלאומיים לישראל משחקת לטובתן של קבוצות הקניונים, אבל לאורך זמן חוסר האיזון הזה עלול להשפיע גם עליהם.

בכל מקרה, עסקת מליסרון-בריטיש מעניקה לדוד עזריאלי, מי שבנה את הקניון הראשון בישראל ואף הגה את המונח "קניון", מוטיבציה אדירה להגדיל את אחזקותיו בענף, ולכן אם לא תעלה בעיה רגולטורית כלשהי - השנה הקרובה מסמנת לנו עסקאות נוספות בתחום הקניונים.

אחרי שרכש את קניון חיפה, עזריאלי רכש לפני ימים אחדים קרקע לקניון ברמלה, והוא מנהל משא-ומתן לרכישת קניון סינמול (לשעבר לב המפרץ) וגם משא-ומתן לרכישת חלקה של אזורים (50%) בקניון עיר ימים הנבנה בנתניה. אבל עזריאלי מכוון יותר גבוה ובוחן עסקאות נוספות, לרבות אפשרות לרכישת תיק נכסים.

עסקת רכישת בריטיש בידי מליסרון טעונה עדיין את אישור הממונה על ההגבלים. בפרויקט מיוחד שפורסם ב"גלובס" הביעו גורמים קמעונאיים בשוק את חששותיהם מאישור העסקה, אישור שייצור למעשה דואופול בשוק הקניונים בישראל.

הגורמים טענו כי הדואופול עזריאלי-מליסרון עלול להנחית מכה אנושה על התחרות במשק ולפגוע ישירות הן ברשתות והן בצרכנים.

למרות העמדות הברורות נגד העסקה, נמנעו חלק גדול מהרשתות להגיש התנגדות לממונה על ההגבלים העסקיים. הנימוק העיקרי הוא החשש להיחשף ולהוות מטרה לקבוצות הקניונים.

השנה של המותג הפרטי

עלייה של 10.5% במכירות המותג הפרטי

שופרסל הופכת לאחת מ-5 היצרניות הגדולות בישראל

שימו לב לנתון הבא: היקף מכירות המותג הפרטי ברשת שופרסל בשנת 2010 עומד על כ-900 מיליון שקל. רבוע כחול, הרשת השנייה בגודלה בישראל, הרחיבה גם היא את קו מוצרי המותג הפרטי, ומכירותיו הכוללות הגיעו השנה ל-550 מיליון שקל. ברבוע כחול מצפים כי המכירות ינסקו ב-2011 ל-850 מיליון שקל.

ברשת הרביעית עמדו מכירות "המותג" על 240 מיליון שקל, ואילו ברשת מחסני כמעט חינם עמדו מכירות המותג הפרטי על 70 מיליון שקל, וכך גם ברשת קו-אופ ישראל - כך לפי נתונים שמסרו החברות.

לפי סטורנקסט, במהלך 2010 נרשמה צמיחה של 10.5% במכירות המותגים הפרטיים, ואלה מהווים 4.5% מכלל מכירות מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG).

המותג הפרטי, מונח שעד לפני שנים ספורות היה זר לצרכן הישראלי, הולך ותופס תאוצה.

"בלי שאף אחד שם לב, המותג הפרטי של שופרסל הפך לאחד מ-5 היצרנים המובילים בישראל, שזה דבר שצריך להתייחס אליו. שנית, יש כאן איכות. המים המינרליים מגיעים מהאלפים, המיונז מהולנד, החרדל מבלגיה, עוגיות שוקולד צ'יפס מגיעות מהמפעל הכי מצליח בהולנד, והשוקולד מגיע מהמפעל הכי גדול באירופה", אומר ריצ'רד הנטר, מנהל העסקים הראשי בשופרסל.

לדברי זאב וורמברנד, מנכ"ל רבוע כחול, "כל הרשתות מזהות שהמותג הפרטי הוא תמונת ראי של הרשת. המותג הפרטי הוא הצלחה ברמת המוצרים ומכל בחינה שהיא. יותר קל היום להשיג ספקים שיסכימו לייצר מותג פרטי. גם הספקים הגדולים, שבעבר חשבו שמותג פרטי אינו ראוי, מבינים לאט-לאט שזה חלק מהמציאות החדשה המתהווה בשוק ומקבלים זאת ביותר הבנה".

הנתונים מרשימים. ברשת שופרסל היוו מכירות המותג הפרטי במגבונים מחצית מכלל המכירות בתחום. מכירות פתית ופריכיות היוו 44% מהמכירות בקטגוריה, מכירות הבייגלה היו 30% מהמכירות בתחום, וגם מכירות הטחינה, הבמבה, נייר הטואלט, הוופלים, ומגבות מטבח עמדו על יותר מ-25% מהמכירות בכל קטגוריה.

במחצית השנייה של 2010 הגיעו מכירות המותג הפרטי של רבוע כחול בפיצוחים ל-85% מכלל המכירות בקטגוריה, מכירות שמן סויה עמדו על 60% מהסגמנט, מכירות הוופלים והעוגיות היוו 35% מהמכירות בתחום, ואילו מכירות השימורים, מגבות נייר, נייר טואלט ושמן זית הגיעו ל-30% מכלל המכירות בקטגוריה.

בשנת 2010 ראינו גם סמן ראשון של יציאת המותג הפרטי מהקומודיטיס לעבר קטגוריית השוקולד, עם השקת המותג הפרטי של שופרסל בשוקולד.

ברשתות השיווק מעריכים כי המותג הפרטי יתחזק ויתרחב למספר רב של קטגוריות. תהליך זה יאלץ את יצרניות המותגים להפנות יותר משאבים לחדשנות, שיווק ופרסום, כדי להגן על מעמד מותגיהן.

מותג פרטי
 מותג פרטי