מה יודעים אנליסטים על שוק הגז?

נחשו מה היה קורה למשקיע שהיה מציית למומחי שוק ההון בנוגע למגזר הלוהט

ביום חמישי שעבר, יום לאחר הודעת נובל על תגלית הגז בלווייתן, יצאו אנשי פסגות בבשורה לשוק ולמשקיעים: המלצות מכירה גורפות למניות הגז, והמלצותיהם זכו לכותרות בעיתונים הכלכליים ובתוכניות הרדיו והטלוויזיה הכלכליות. כלל פיננסים, לא נשארה חייבת וביום ראשון בבוקר, השבוע, פתחה את השנה החדשה במסיבת עיתונאים מתוקשרת ופרסמה את תחזיותיה לשנת 2011 ובהן המלצות להשקעה בסקטור הגז.

בשל המשקל הרב אשר מייחסים, משקיעים קטנים, להמלצות, יצאתי לבדוק, שוב, את ערכן:

בדקתי את ההמלצות שנתנו בתי השקעות פסגות וכלל פיננסים, במחצית הראשונה של 2010, למניות הגז ובכלל.

בדקתי את מחירי המניות כנגד מחירי היעד בהמלצות. לפי תפיסתי, המלצה נחשבת מדויקת כאשר הפער בין מחיר המניה למחיר היעד אינו רחב מ-5%.

בדקתי 48 המלצות של "פסגות" ו-40 המלצות של "כלל פיננסים" והנתונים דומים:

ב-77% מהמלצות בתי השקעות אלה הפער בין מחיר היעד שקבעו האנליסטים לבין מחיר המניה היה 15%, ואף 30 ו-40 אחוזים. רק 23% מהמלצות "פסגות" ו-22.5% מהמלצות "כלל פיננסים" פגשו את מחיר היעד.

כדי לא לקפח בתי השקעות אחרים, אתן דוגמה נוספת מהתחום (הגז):

ב-25 באוקטובר פרסמה האנליסטית ליאת גלזר מ"אקסלנס נשואה" מחיר יעד בגובה 67 אגורות למניית ישראמקו , מחיר הגבוה ב-17% ממחיר המניה ביום ההמלצה, ומחיר יעד בגובה 36 אגורות לרציו יהש , מחיר הנמוך ב-13% ממחיר המניה ביום ההמלצה.

מאז, עלתה מניית "רציו" ב-30% ומנגד - מניית ישראמקו ירדה ב-23%.

במילים אחרות, משקיע שציית להמלצות, נחל הפסד צורב.

77% המלצות שגויות

אנליסטים הם מרכיב חשוב בשוק ההון, בוודאי עבור בתי ההשקעות שבהם הם עובדים, אולם לפני שהופכים אותם ל"גורואים", או כפי שנשאל אנליסט אחד מכלל פיננסים בתוכנית "לילה כלכלי" "איך מרגיש להיות אחד שמילה שלו הופכת את מגמת השוק", הבה נסתכל למציאות ולפעולתם בעיניים.

המציאות והנתונים מדברים בעד עצמם - ניהול תיק השקעות בשנת 2010 בצמוד להמלצות אנליסטים, משמעותו 77% החלטות שגויות.

ובכן, שוו בדמיונכם סיטואציה שבה החלטתם להשקיע את כספכם בשוק ההון, ולעשות זאת בהתאם להמלצות אנליסטים, לקנות מניות כשיאמרו לכם, ולמכור כשהמניה תגיע למחיר היעד, או כשיאמרו לכם, האנליסטים, למכור.

לאן יגיע תיק ההשקעות שלכם?

אם נשפוט לאור הערך המיוחס להמלצות אנליסטים ובתי ההשקעות בעיתונות ובתוכניות הכלכליות, תשואת התיק שלכם תשבור שיאים. אם נבחן זאת לעומק, סביר להניח שתשואת התיק שלכם תהיה מה שמכונה בעגת שוק ההון "תשואה שלילית", שהיא בלשון כל העם: הפסדים.