מפעלי מכתשים אגן וטבע חשופים לפלילים בעניין השפכים

המשרד להגנת סביבה הודיע ל-5 המפעלים הגדולים ברמת-חובב כי אם לא יפסיקו להזרים שפכים אל בריכות האידוי המשותפות עד אוקטובר - הם יהיו חשופים להליכים פליליים

עימות בין המועצה התעשייתית רמת-חובב למשרד להגנת הסביבה בשל עיכובים בתוכנית לייבוש בריכות האידוי שבתחומי המועצה והזרמת השפכים התעשייתיים לבריכות אידוי חדשות.

אתמול (ב') הודיע המשרד ל-5 המפעלים הגדולים ברמת חובב - מכתשים, קופולק, טבע, כימאגיס ותרכובות ברום, כי אם לא יפסיקו להזרים שפכים אל בריכות האידוי המשותפות עד לחודש אוקטובר השנה - הם יהיו חשופים להליכים פליליים.

במשרד להגנת הסביבה מצפים כי עד למועד זה, 5 המפעלים הגדולים באזור התעשייה שמדרום לבאר-שבע ישלימו תוכנית לייבוש בריכות האידוי המשותפות ויזרימו שפכים תעשייתיים לבריכות חדשות, שייכרו במתחם של כל אחד מהמפעלים. זאת, כדי לאפשר את הידוק הבקרה על מפעלים מזהמים ולפתור את המפגע הסביבתי שיוצרות כיום 13 בריכות האידוי הקיימות.

באחרונה פנו המפעלים מרמת-חובב למשרד להגנת הסביבה והתלוננו כי מינהל מקרקעי ישראל משתהה בהקצאת שטחים לכריית בריכות האידוי החדשות. לטענתם, גם מערכת הביטחון טרם השלימה סילוק נפלים של תחמושת באותם אזורים. על רקע זה התריעו המפעלים על אי-עמידתם בלוחות הזמנים שקבע המשרד.

במכתב התשובה ששיגר מנהל מחוז הדרום במשרד, גיא סמט, אל 5 המפעלים, הודגש כי משרדו לא יסבול פיגור במועד הקמת בריכות האידוי ויפעל נגדם בכל האמצעים העומדים לרשותו, וכי הוא אף רואה במנהלי המפעלים כאחראים באופן אישי לעמידה ביעד.

במשרד הדגישו כי כל עיכוב יחשוף את המפעלים לחקירה פלילית: "לא נאפשר את המשך המפגע מעבר למועדים שנקבעו. עיכוב בהקמת הבריכות יפגע בסביבה ובאיכות חיי התושבים באזור ועלול לדחות את אכלוס עיר הבה"דים", הודיע השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן.

ההצהרות הלוחמניות של המשרד להגנת הסביבה עוררו את זעמו של ראש המועצה התעשייתית ברמת-חובב, אנדריי אוזן. לדבריו, הוא ביצע פניות דחופות למשרד הביטחון, ואך באחרונה נועד עם מנכ"ל המינהל, ירון ביבי.

תגובות

גורם במערכת הביטחון הבהיר כי יש בכוונת הצבא להאיץ את פינוי הנפלים: "הסוגייה לא מהווה מכשול להמשך ההליכים, ובכל מקרה הנפלים יפונו בקרוב. בכל מקרה, מערכת הביטחון פעלה בנוהל מזורז להעברת שטחי אש שבאחריותה לטובת בריכות האידוי. מדובר בצעד אחד מתוך שורה ארוכה של צעדים, שנועדו לוודא כי רמת-חובב לא תהווה סיכון לאכלוס עיר הבה"דים בשנת 2014", אמר.

מינהל מקרקעי ישראל מסר כי הוא לא מקצה את השטחים האמורים משום שעל משרד הביטחון להשלים את פינוי הנפלים מהם: "המינהל מקצה שטחים כשהם נקיים ופנויים לחלוטין, ולכן על משרד הביטחון לפעול לפינויים", נמסר.