המבקר נגד הפרקליטות

מדוע דחה מיכה לינדנשטראוס את פרסום הדוח על הסחבת בפרקליטות המדינה?

בין מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס לבין פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין זורם דם רע. כבר בימיו של מני מזוז כיועץ היו מתחת לפני השטח חיכוכים רבים, אבל המחלוקת הגיעה לשיא בשבועות האחרונים, כשהמבקר מתח ביקורת פומבית על החלטתו של וינשטיין להכשיר את מינויו של יוחנן דנינו למפכ"ל, בטרם הסתיימה בדיקת המבקר בעניינו.

לפני כחודש שיגר המבקר לכלי התקשורת דוח מטעמו, כשבוע לפני מועד הפרסום המיועד, כמקובל. אחד הנושאים שטופלו בדוח היתה הסחבת בפרקליטות המדינה.

אלא שאז פרצה השריפה בכרמל, וסדר היום התקשורתי התהפך על ראשו. כך גם סדר יומו של המבקר: דוברו מיהר לשגר הודעה שלפיה נדחה פרסום הדוח על הפרקליטות ועל אי-הסדרים בבית הנשיא (דוח שפורסם בסופו של דבר השבוע), ובמקומו הזדרז המבקר לפרסם דוח אחר - מעקב אחר יישום המלצותיו בנוגע לשירותי הכבאות וההצלה.

במשרד המשפטים לא אהבו את זה: הם הרי היו מעדיפים שהדוח בעניינם יפורסם במועד שבו התקשורת אינה מתעניינת בו במיוחד. בסתר נשמעו שוב טענות על השיקולים התקשורתיים המוגזמים של לינדנשטראוס, שתמיד אוהב להימצא במרכז תשומת-הלב.

דובר משרד המבקר, שלמה רז, מסר בתגובה: "פרסום הדוחות מתבצע על-פי תכנון מוקדם ומדויק, עקב הגידול המסיבי במספר הדוחות בשנים האחרונות. מועדי הפרסום הם גם פועל יוצא של דרישות החוק. יש מקרים שבהם מתחייב פתרון דחוף בעקבות ליקויים חמורים שנחשפים בדוח המבקר, למשל אם מדובר בסכנה לחיי אדם, כמו בדוח המעקב שפרסמנו על היערכות שירותי הכבאות וההצלה. במקרים כאלה אנו פועלים על-פי העיקרון של ביקורת בזמן אמת, וכך אנו נוהגים במשך שנים".