קיצור תולדות הזמן

מה אפשר ללמוד מהיעלמות קלטות הווידיאו, המפות והאנציקלופדיות וגסיסת ה-DVD?

העשור הראשון של המאה ה-21 היה סוער בפרצי חדשנות. אך בעוד אנו מתרשמים מהטלפונים החכמים והמדיה החברתית, כדאי לתת את הדעת לחדשנות ההולכת ומתאדה, זו הנשמעת היום כמו משהו היסטורי ומיושן.

בדורות קודמים ראו בהמצאת החשמל, המטוס והטלפון את שיא החדשנות גם עבור הדורות הבאים. ב-1900 קבעה האקדמיה האמריקנית למדעים כי תחום ההמצאות מיצה עצמו, ואין לצפות להמצאות חדשות משמעותיות.

אך אל לנו ללגלג עליה, שכן בקצב המהיר של החדשנות כיום, חלק מהטרנדים של העשור האחרון נדחקים עתה הצידה - ומפנים את מקומם בהרף-עין היסטורי לטובת טרנדים חדשים ומרגשים יותר.

תור להספד ל-DVD

מגזין הבלוגים "הפטינגטון" מציג בימים אלה שורת טרנדים מבוססי חדשנות, שעל חלקם אבד כבר הכלח וחלקם בדרך להפוך לזיכרון היסטורי.

ה-DVD, שהומצא רק לפני 15 שנים והושק למכירה ב-1997, הצליח בתוך 3 שנים להפוך את קלטות הווידיאו למיותרות לחלוטין. אבל בשנתיים האחרונות מפנה ה-DVD את מקומו לקבצים הדיגיטליים שאינם ניתנים למישוש ומספר העותקים שלהם הוא בלתי מוגבל.

ב-2005 פרסם "וושינגטון פוסט" הספד על קלטת הווידיאו VHS, שהחזיקה מעמד 29 שנים ונכחדה. אך ברור כי תקליטור ה-DVD יסיים את חייו בגיל צעיר יותר.

כל אחד מאיתנו הבוגרים השתמש בדפי זהב, אותו ספר עב-כרס שהיה המקור לאיתור שרברבים, טכנאים, חנויות פרחים וקטגוריות רבות אחרות, המהוות חלק מחיינו. דפי זהב במתכונת הנייר שוב אינם קיימים, ובמקומם ניתן בעזרת טלפונים חכמים לקבל מידע מעודכן וזמין בכל זמן ומקום.

הזמן לחדשנות שיווקית

מגמת הטרנדים קצרי-הטווח מתפשטת. היא מחייבת מנהלי התאגידים לבחון מחדש את המודלים העסקיים שלהם, ומחזקת את הצורך בשימת דגש רב יותר על חדשנות שיווקית על חשבון זו הטכנולוגית.

הגישה המקובלת כיום מבוססת על זיהוי מדויק יותר של חולשות המוצרים בשוק, הן של המתחרים והן של התאגידים המאמינים כי ניתן להפוך את החולשות, גם של מוצריהם, ליתרונות יחסיים.

בשנים האחרונות מוכיחים מנהלים מצטיינים כי ניתן להשיג יתרון מבלי להתבסס על טכנולוגיות פורצות דרך, אלא על-ידי ניצול מיטבי של טכנולוגיות קיימות לקליעה טובה יותר לביקושים של ציבור הצרכנים.

הדוגמה הטובה לכך היא ה-iPhone, שהצלחתו היא פרי זיהוי חסמי שימוש בטלפונים סלולריים והטמעת טכנולוגיות קיימות עם הפתרונות היצירתיים של סטיב ג'ובס וצוותו. גישה זו תתרחב ותהפוך למשנה סדורה שיווקית של עסקים רבים.

במקביל יצטרכו החברות שמצטיינות במו"פ טכנולוגי לשנות את המודלים העסקיים, מאחר שתוחלת החיים של פיתוחים טכנולוגיים חדשניים מתקצרת והולכת.

מעמדו של מוסד ותיק נוסף, סוכן/ת הנסיעות, גם מתערער, כשצרכנים מעדיפים לרכוש נופשונים וטיסות באתרי אינטרנט ייעודיים שמעמידים מידע מפורט וידידותי, עם יכולת לבצע עסקאות משביעות רצון בקלות וביעילות.

בתחום נסיעות העסקים יש עדיין משקל מסוים לסוכני הנסיעות, אך סביר כי אתרי הנסיעות המובילים מפתחים עתה פתרונות ידידותיים גם לנוסע העסקי.

גם מעמד המשרד הפיזי אינו יציב כשהיה, במיוחד עבור בעלי עסקים קטנים, שיכולים בעזרת המחשב הנייד והסלולר לנהל את ענייניהם ביעילות, החל מכתיבת מזכרים והפצתם וכלה בשימוש בגיליונות אלקטרוניים ותוכנות אחרות שבעזרתן ניתן להמשיך ולעבוד כמעט מכל מקום.

מגמה זו מתחזקת, וניתן לראות את ניצניה גם בחברות גדולות, המאפשרות לעובדים לבצע חלק גדול מתפקידיהם מהבית, ובכך לחסוך גם עלויות כבדות של שכר דירה וארנונה. מגמה זו תשפיע בטווח ארוך יותר על הנדל"ן המסחרי.

לפני כ-15 שנים נולדה התפיסה הקרויה "משרד-ללא-נייר', אך בשנים הראשונות היא נראתה כמשימה בלתי אפשרית, מאחר שהרגלי התיוק הפיזי, והיכולות המוגבלות של המחשבים והאינטרנט, לא תמכו בה.

כיום ברור כי התיוק האינטרנטי מייצג ערך חדש שלא היה קיים קודם, הלא הוא שימור הזיכרון. שכן ניירות תמיד הלכו לאיבוד או התכלו ומלים שלא הוקלטו או נרשמו, נעלמו לבלי שוב. אך עתה, לטוב או לרע, כל מילה, כל הגיג, שמאות מיליוני בני אדם מציגים באינטרנט, נשמר ומאפשר לרבים, בין אם שוחרי טוב ובין אם רע, להגיע אליו ולעשות בו שימוש.

אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, המליץ לאחרונה לאנשים צעירים לשנות את שמם, מאחר שהתקשורת האינטרנטית שלהם, במיוחד במסגרת המדיה החברתית בתקופת גיל העשרה, עשויה לגרום להם בעתיד צרות מצד גורמי שלטון חסרי חוש הומור.

"ניו-יורק טיימס" פרסם לפני מספר חודשים מאמר בנושא והגדיר את התופעה כ"סוף תקופת השכחה".

שעוני היד, שהיו אביזר הכרחי כדי לעמוד בלוח זמנים, הפכו עתה לסוג של תכשיט. מחקר שנערך על-ידי מכללת Beloit, מראה כי רוב הסטודנטים החדשים המתחילים את לימודיהם מעולם לא ענדו שעון יד, מאחר שלרשותם טלפונים סלולריים, מחשבים ניידים ומתקנים ניידים ונייחים אחרים, המציגים את הזמן באופן המדויק ביותר.

גם תעשיית הפורנו משנה כיוון. "חנויות ההצצה", שפרחו בשנות ה-70 וה-80, נעלמות מהנוף ומפנות את מקומן לאתרי אינטרנט מגוונים ועשירים יותר. כל מי שייזכר כיצד נראה רחוב 42 באזור כיכר הטיימס ומערבה ממנו במנהטן עד לפני 10-12 שנים, יבין את עוצמת השינוי שחל בענף זה.

בעבר, כשנסענו לחו"ל, הצטיידנו במפות כדי למצוא את דרכנו ברחובות המפותלים של בירות אירופה, והערים הגדולות בארה"ב. גם קטגוריה זו עומדת בפני צמצום משמעותי, שכן הטלפון החכם מעמיד לרשותנו את ה-GPS, המנחה אותנו בדרך הקצרה או המעניינת ביותר ליעד המבוקש.

פעם, אני נזכר, רכשתי כרך אחר כרך של אנציקלופדיה בריטניקה. כיום יש לכרכים אלה ערך היסטורי בלבד, שכן המידע המצוי בהם שייך לאיזו תקופה פרה-היסטורית של שנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת, והנגישות למידע זו היא בלתי ידידותית לחלוטין. האנציקלופדיה האולטימטיבית היא ויקיפדיה, המאפשרת לנו למצוא כמעט כל ערך שהוא המעודכן לשבועות האחרונים.

בדרך ל"טרנד לרגע"

לפני מספר שנים היינו כותבים ביד, כפי שלמדנו בבית-הספר היסודי. כתב-ידי האישי התקלקל ללא היכר, שכן מזה כ-20 שנים אני רק מקליד, וכמות המלים שנוצרות על-ידי באמצעות עט מוקדשת בעיקר לרשימת קניות. גם הפתקים המועברים מאחד לשני בזמן דיונים פינו את מקומם למסרונים המגיעים ישירות ליעדם.

כך, מי שיקרא מאמר זה בעוד כ-5 שנים, יעלה גיחוך על פניו, שכן חלק גדול מהטרנדים, שנראים לנו עכשיו כשיא החדשנות, יפנו את מקומם לחדשים ומסעירים יותר.

ייתכן גם שבעוד מספר שנים ייטבע המונח "טרנד לרגע", כזה שאורך חייו הוא מספר שבועות או חודשים, שמומחי שיווק ישכילו למנף אותו כדי להצדיק את הזמן והכסף שהושקעו בו.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com