האם פייסבוק הוא הימור בטוח?

לכאורה, התוכנית של גולדמן סאקס מושלמת. רק מכשול אחד יכול לעמוד בדרכו של הבנק

לפייסבוק יש חבר חדש, וקוראים לו גולדמן סאקס. בנק ההשקעות האמריקני השקיע השבוע 450 מיליון דולר ברשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, לצד השקעה של 50 מיליון דולר נוספים מצדו של גוף ההשקעות הרוסי דיגיטל סקיי (DST). השקעה זו מעניקה לפייסבוק שווי של 50 מיליארד דולר.

שווי מנופח? לא בטוח. מניות פייסבוק, שאינה חברה ציבורית, נסחרות מזה זמן בבורסות משניות ושם האמיר שוויה בשנה האחרונה ליותר מ-90 מיליארד דולר. ההסבר פשוט: פייסבוק היא מוצר פופולרי עם ביקוש גבוה. נתונים פיננסיים? זה פחות מעניין את המשקיעים, הם רוצים חתיכה מהעוגה הלוהטת, גם אם היא מזערית ויקרה למדי.

כיאה לגוף השקעות ותיק, בגולדמן סאקס הפנימו את הפוטנציאל הטמון בביקוש זה והגוף מתכנן להציע ללקוחותיו ה"כבדים" כלי השקעות מיוחד, שיאפשר להם להיחשף לנתונים הפיננסיים (החסויים) של פייסבוק, גם אם חלקיים. בנק ההשקעות, מצדו, יגזור עמלה מכל עסקת השקעה שכזו. בהתחשב בביקוש הגבוה, לגולדמן סאקס מובטח זרם הכנסות לא מבוטל. זאת לצד ההנחה ההגיונית כי הוא זה שגם ילווה את ההנפקה העתידית, שצפויה להיות המעניינת ביותר בעשור הקרוב.

פייסבוק, מצדה, תהנה מהון נוסף שיאפשר לה להמשיך במשימתה העיקרית - השתלטות על רשת האינטרנט. לא מן הנמנע שמארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, ינצל השקעה זו בשביל להציע הצעת רכש משופרת לטוויטר, ואולי אף לזינגה, בדרך להפוך לחברת האינטרנט הגדולה בעולם.

אך, מכשול אחד צפוי לעמוד בדרכו של גולדמן סאקס - הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC), שעשויה לטרפד את המהלך שמתפרש כ"צעד עוקף הנפקה", בהתאם לחקירה שהיא מנהלת בימים אלו סביב הבורסות המשניות.

את השווי האמיתי של פייסבוק נגלה רק כשהיא תצא להנפקה, ולפי ההערכות זה לא יקרה לפני 2012. אולם, אם יש כזה דבר "הימור בטוח" - גולדמן סאקס היא זו שתהיה חתומה על כך.