לנגוצקי לטורבוביץ': "מאפיונרים! אתם חמדנים אינסופיים!"

(עדכון) - סערה באמצע נאומו של יו"ר דלק אנרגיה, שאמר כי "זו המדינה הגרועה ביותר בעולם ליזמי גז" ■ הגיאולוג לנגוצקי פרץ בצעקות מהקהל: "אם כל כך רע פה - תעזבו"

כשבוע לאחר פרסום הדוח הסופי של ועדת ששינסקי, אשר המליצה להעלות את תקבולי המדינה מתגליות הגז והנפט ל-52%-62% משליש היום, התייצב היום (ג') פרופ' איתן ששינסקי, העומד בראש הוועדה, אל מול המצלמות בהופעה פומבית ראשונה במרכז הבינתחומי בהרצליה. אתר "גלובס" העביר את הדברים בשידור חי.

ששינסקי נשא דברים קצת יותר משעה לאחר ששר האוצר יובל שטייניץ תקף בחריפות את חברות האנרגיה, תוך שהוא מגבה את ששינסקי ואמר כי הממשלה לא תיכנע ללחצים ותיישם את המלצות הוועדה. "יש גבול לחמדנות של חברות האנרגיה", אמר שטייניץ.

ששינסקי התנצל בתחילת נאומו ואמר כי הוא אינו בקו הבריאות. "אולי הגוף שלי מתחיל לאותת לי לאחר כל ההתקפות נגדי", אמר.

ששינסקי סיפק מעט רקע על עבודת הוועדה: "הוועדה באה לשנות את החקיקה משנות ה-50, שקבעה כי בעלי החזקות משלמים שמינית מההכנסות, דהיינו 12.5% על פי הבאר במקרה של תגלית. כאשר יש תגלית בשטח הרישיון, בעל הרישיון מקבל חזקה ל-30 שנה שניתנת להארכה על התגלית ומתחילה ההפקה. הנקודה שצריך לזכור היא שבכל התהליך הזה אין תשלום למדינה בכל אחד מהשלבים. בניכוי אגרות, החזקה ניתנת למעשה בחינם.

"במדינות אחרות ההסדרים רבים ושונים. מדינות רבות עושות זאת בעצמה דוגמת נורבגיה. אצלנו עשו 'מיקור חוץ' ואני חושב שזה סביר, בכללים הנכונים. חברות עסקיות יכולות להפיק את המשאב בצורה הטובה ביותר. אני לא אכנס לשאלות המשפטיות, שנענו במפורט בדוח הוועדה. כשהתחלנו לעבוד, בדקנו את עצמנו שאנחנו עומדים על קרקע משפטית יציבה, וגילינו כמובן שכן. אין בהמלצות הוועדה שינוי רטרואקטיבי - מדובר על מיסוי הכנסות עתידיות, ולמעשה כל שינוי מדיניות מיסוי יכולה להיחשב כ'טרואקטיבי'".

"חברות האנרגיה לא שילמו דבר למדינה"

ששינסקי התייחס גם לחלקן של מדינות אחרות במשאבי הטבע שלהן, ואמר: "אנחנו במקום אחרון; חלקה של המדינה במשאבי הטבע הוא 30% וב-2016 נהיה ב-25%. זה מצב לא מידתי. יש מקום, הצדקה וחובה על המדינה לבחון את העניין.

"בארה"ב יש מכרזים על הזיכיונות והחברות משלמות למדינה 'בונוס', על הזכייה; ולכן בארה"ב חלקה של המדינה הוא כ-70% וארה"ב היא בהחלט מדינה שאפשר להשוות אותנו אליה. במדינות ה-OECD, שמייצרות גז, יש חלק מדינה של 60% ומעלה, וזו תשובה הוגנת לטענה שהושמעה כי המלצות הוועדה חורגות מהמקובל ב-OECD".

ששינסקי התייחס גם להמלצת הוועדה הנוגעת לניכוי האזילה, ואמר כי "ניכוי אזילה הוא כמו פחת על משאב הטבע והוא מותר בהפחתה ממיסוי, אבל פה הרי קיבלו את המשאבים למעשה בחינם ועדיין קיבלו את ניכוי האזילה. בענף האנרגיה בארץ, סך התשלומים למדינה הוא 25% וכאחוז מהרווח הוא 31%. בכל עסק אחר במדינה אנחנו רואים שסך התשלומים זהה ולכן חברות האנרגיה לא שילמו למעשה דבר למדינה".

ששינסקי התייחס לטענותיהן של חברות האנרגיה לפיהן נפגעה כדאיות פיתוח "תמר" נוכח המלצות הוועדה, ואמר כי לטענות אלה "אין בסיס". הוא הדגיש כי "הלכנו על קרקע מוצקה ביחס למימון 'תמר' וחד משמעית הוא לא נפגע!".

לנגוצקי לטורבוביץ': "מאפיונרים!"

יורם טורבוביץ', יו"ר דלק אנרגיה, נשא דברים לאחר ששינסקי ותקף את הוועדה: "היא חטאה לתפקידה בכך שאמרה שהיא משווה את נטל המס למדינות מפותחות ובפועל השוותה אותנו ללוב ואינדונזיה. אנחנו במדינה הכי גרועה ליזמי גז - וממסים רטרואקטיבית מאגרים קיימים".

טורבוביץ' אמר בהמשף כי "אנחנו במצב שהסקטור העסקי מטווח על ידי משרד האוצר ומשרד התשתיות נמצא בדעת מיעוט מבורכת, אבל לא מספיקה". הוא התייחס כמובן לכך שמשרד התשתיות דורש להחריג את "תמר" ממסקנות הוועדה, אך בשלב זה חלק מהנוכחים בקהל תקפו אותו ואמרו לו כי שר התשתיות עוזי לנדאו מעולם לא ביקש להחריג את "תמר" אלא רק להפחית את המיסוי למאגר ב-2009".

לדבריו, "הנזק שגרמה ועדת ששינסקי עד כה מסתכם ב-3 מיליארד דולר, כיוון שהיינו על סף חתימה על החוזה עם החברה לישראל, שחתמה לבסוף בלית ברירה ל-EMG המצרית". טורבוביץ' ביקש לסתור את דבריו של ששינסקי וטען כי "בישראל ממסים הרבה יותר מארה"ב ובריטניה. בניגוד למה שנאמר מוקדם יותר, אנחנו ממש לא קרובים לארה"ב".

"המלצות הוועדה קיצוניות לחלוטין - שיעור חלק המדינה (GT) הוא 46% לעומת מה שהומלץ פה", סיכם. "הגענו למצב שאחרי הצלחה קובעים לי כמה אני צריך להרוויח. אני מסכים עם שר האוצר שאין גבול לחמדנות אבל אין גבול לחמדנות האוצר".

טורבוביץ התייחס להצהרות שר האוצר בעבר לפיהן המלצות הוועדה לא יחולו רטרואקטיביות וטען: "החלת השינוי הפיסקאלי על תמר מהווה הפרה של מצגים והתחייבויות מפורשות שניתנו".

בשלב זה התפרץ מהקהל הגיאולוג יוסי לנגוצקי, שהגיש תביעה לזכויות ב"תמר" ו"לוויתן", וזעק לעבר טורבוביץ': "אני אבי הרעיון של גז ישראלי ועוסק בזה כבר 40 שנים. אני חש בושה אדירה של החמדנות האינסופית של החבורה שאתה מייצג. כבעל מקצוע, אתם קיבלת גיזת זהב ואתם תעשו כמויות כסף אדירות. אתם פשוט נוהגים בשיטות של מאפיונרים, פשוט בושה וחרפה! אם כל כך רע פה ואתם סובלים -תעזבו ואני תוך 30 יום מביא חברה בינלאומית ומוציא את הגז הזה".