שטייניץ: "זו עזות מצח לבקש להחריג את 'תמר'; לא ניכנע ללחצים"

(עדכון) - שר האוצר בנאום לוחמני: "יהיו עוד תגליות; יש גבול לחמדנות של חברות האנרגיה!" ■ "העליתי את המסים העקיפים כדי לא לדכא את הפעילות הכלכלית"

שר האוצר יובל שטייניץ מבטיח לא להיכנע ללחצי חברות האנרגיה ולקדם את מסקנות ועדת ששינסקי במלואן. בנאום לוחמני שנשא שטייניץ במרכז הבינתחומי בהרצליה, הוא ביטל את הדרישה להחריג את תגלית "תמר" מדוח ששינסקי וכינה דרישה זו "עזות מצח". אתר "גלובס" מעביר את יום הדיונים בשידור חי.

פרט לששינסקי משתתפים בדיון גם שר האוצר יובל שטייניץ, מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור, המשנה לנגיד בנק ישראל צבי אקשטיין, פרופ' רפי מלניק מהמרכז הבינתחומי, הרב מיכאל מלכיאור (ממובילי המאבק להעלאת התמלוגים והמסים על תגליות הגז), רוברט פינדיק מ-MIT (שסייע לוועדת ששינסקי בעבודה).

שטייניץדיבר תחילה דווקא על התמודדות הממשלה עם המשבר הכלכלי הגלובלי ושמירה על משמעת פיסקאלי גם בשיא המשבר: "הכלל שהנחה אותנו מאז הקמת ממשלת נתניהו בהתמודדות עם המשבר הכלכלי הגלובלי הוא שבכלכלה העתיד יותר רלוונטי להווה מההווה עצמו. לכן, לעולם אסור לוותר על העתיד כדי להציל את ההווה. כשמדובר במדיניות אנטי מחזורית, יש גבולות. קצת חמצן בעת משבר כדי להניע את הגלגלים זה חשוב - הרבה חמצן הופך לפחמן דו חמצני כי אנשים מבינים שהקרבת את העתיד. מי שמקריב את העתיד למען ההווה - דופק את העתיד".

מכאן הגיע שטייניץ לדבר על הנושא העיקרי - תמלוגי הנפט והגז: "כשאנחנו מדברים על טווחים ארוכים, עשינו מעשה לטווח ארוך וזה הטיפול שלנו בנושא הגז והנפט. הגידול המשמעותי בהכנסות המדינה לא יגיע במשמרת שלי אלא רק בעוד 5 שנים, וגידול דרמטי אף יותר בעוד עשור. חובתי כשר אוצר להסתכל לטווחים ארוכים ולגזור את הצעדים בטווח הקצר".

שר האוצר ציין כי בעשור האחרון נכשלו ממשלות ישראל פעמיים בהעלאת תמלוגי הגז והנפט, אולם הפעם המצב שונה. "לא רצנו למהלך אלא הקמנו ועדה מקצועית לעילא ולעילא, שתבחן את הנושא כולו כדי שלא יהיו טענות מקצועיות אמיתיות. הוועדה הזאת, בראשה איש אקדמיה בכיר, ישבה 8 חודשים לבחינה נטולת פניות ומקצועית של נושא המשטר הפיסקאלי על גילויי גז ונפט. הוועדה הגיעה למסקנות סופיות לפני כשבוע - והנה אנחנו רואים קמפיין אגרסיבי, שחלקו לגיטימי וחלקו לא לגיטימי וחוצה קווים אדומים כנגד הקמת הוועדה וכנגד מסקנותיה. אני בעד ויכוח אבל יש קווים אדומים", אמר.

לא להחריג את "תמר"

שטייניץ רמז שאיומי חברות הגז שלא לפתח את תגלית הגז "תמר" עומדים בניגוד לחוק וחזר על האולטימטום לחברות הגז: פתחו את המאגר, או שתחזירו את הרישיון למדינה.

"יש רק 2 אלטרנטיבות: או שמפתחים את המאגרים או שמחזירים את החזקות והרישיונות", אמר שטייניץ. "זה לא עוד שאלת מיסוי כזה או אחר. תגליות הגז עד היום, כולל 'תמר' ו'לוויתן', לפי המחירים הנוכחיים מדובר בכ-150 מיליארד דולר - סכום שבאיזור ה-700 מיליארד שקל, עם צפי לגילויים נוספים. חברות אנרגיה שירוויחו עשרות ואולי מאות מיליארדי שקלים - איך אפשר להבין שהן מנסות למנוע מהמדינה ומאזרחיה את החלק המגיע להם על פי מה שמקובל בעולם הרחב? מדוע שהמיליארדרים הישראלים ירוויחו יותר מעמיתיהם באירופה או בארה"ב? יש גבול לחמדנות!!!".

שטייניץ התייחס לטענת הרטרואקטיביות של חברות הגז, לפי אין להעלות את המסים והתמלוגים על תגליות קיימות; לדבריו, גם במדינות רבות אחרות - כמו בבריטניה ובהולנד - העלו מסים על תגליות קיימות. "הדרישה הזו (של חברות האנרגיה - ה.ק.) אינה לגיטימית מבחינת בינלאומית. הן גם חותמות ברישיונות על כך שישנה אפשרות לשינוי במשטר התמלוגים. ברישיונות עצמם זה כתוב", אמר שטייניץ.

באשר לדרישה להחריג את "תמר", אמר שר האוצר כי "המשמעות היא לקחת 40-50 מיליארד שקל שמגיעים למדינה ולאזרחיה ולהעביר אותם לכיס של חברות האנרגיה והמשקיעים הגדולים והמיליארדרים. זו עזות מצח. צריך עזות מצח כדי להעלות בכלל טענה כזו. זו עזות מצח של המיליארדרים לבקש מהמדינה מתנה של 40-50 מיליארד שקל. אין לזה הצדקה - לא חוקית ולא מוסרית".

שטייניץ הבהיר כי אין בכוונתו להיענות לדרישות חברות האנרגיה: "לא ניכנע ללחצים. בסופו של דבר, יש רווח סביר יפה וסביר למשקיעים ולחברות האנרגיה, אבל עם ישראל ומדינת ישראל זכאים ליהנות מאוצרות הטבע שלהם". הוא הביע תמיכה בהצעתם של הנגיד סטנלי פישר ורה"מ נתניהו לאמץ את המודל הנורבגי, כלומר להקים קרן השקעות לאומית שתיקח את כספי תקבולי הנפט והגז ותשקיע אותם בתשתיות, חינוך, ביטחון ועוד.

"אין שום סיבה שישראל תיראה כמו רפובליקת בננות שנכנעת למיליארדרי הגז והנפט, אנחנו נעשה מה שכבר עשו באירופה, בארה"ב ובקנדה. ישראל עומדת למבחן וגם היא לא תיכנע ללחצים והדוח הסופי של ועדת ששינסקי, שיש בו איזון נכון בין הבטחת הרווחיות ויכולת המימון ודאגה לאינטרסים של המדינה, יקודם במהרה ולגמור את הסיפור הזה ולרוץ לפתח את מאגרי הטבע שלנו", אמר שטייניץ.

שר האוצר לא התייחס רק לדוח ששינסקי, אלא גם למצב המשק, העברת התקציב הדו-שנתי והעלאות המסים העקיפים (מים, דלק וכו'). לדבריו, "הורדת מסים דרמטית בשיא המשבר מדכאת פעילות כלכלית עתידית ולכן אני כשר אוצר העליתי בשיא המשבר את המסים העקיפים, אבל התחייבנו בתוכנית של 7 שנים על הורדת מס החברות כי אנחנו מאמינים שהעתיד יותר רלוונטי מההווה".