רשות השידור ויתרה על יורו 2012; יוצע גם לערוצים בתשלום

למרות שהחזיקה בזכות ראשונים מתוקף חברותה ב-EBU, העדיפה הרשות להיצמד להחלטת הוועד המנהל מלפני כשנתיים שלא לשדר את הטורניר ■ הזכויות יוצעו עבור כ-5.5 מיליון אירו

רשות השידור החליטה לוותר על שידור משחקי יורו 2012, למרות שקיבלה זכות ראשונים לרכוש את המשחקים מידי איגוד השידור האירופי (EBU) - כך נודע ל"גלובס".

לאחרונה הגיעו לארץ נציגי EBU, המייצגים את אופ"א במכירת הזכויות, והציעו לרשות השידור, מתוקף חברותה באיגוד, את רכישת זכויות השידור לטורניר שייערך באוקראינה ופולין.

הסירוב שהתקבל מרוממה מתבסס על החלטה מלפני כשנתיים של מוסדות הרשות, לפיה אין לקנות את המפעל היקר יחסית, שעלותו הוערכה במיליוני אירו.

למרות שההחלטה בוועד המנהל של רשות השידור התקבלה בתקופות קשות יותר ועוד לפני שידור המונדיאל, ולמרות שמאז רכשה הרשות אי-אילו מפעלי ספורט, לא ניתן היה להפכה למרות ניסיונותיו של ראש חטיבת הספורט ברשות, אורי לוי.

המשמעות העיקרית של הדברים הוא שכעת גדלים הסיכויים כי הציבור הישראלי ייאלץ לשלם על חלק ניכר מהמשחקים של המפעל, שכבר הוצעו על-ידי ה-EBU גם לערוצים בתשלום.

משיצאה רשות השידור מהתמונה, רשאים נציגי אופ"א לפנות לשוק הרחב ולהציע את המשחקים למרבה במחיר. נציג הארגון קיים שיחות עם שורה של גופי תקשורת בשוק השידורים הישראלי, והציע להם את הזכויות בכ-5.5 מיליון אירו, תוך הבהרה כי לו רשות השידור היתה פותחת בדיון מול ה-EBU בנושא, המחיר אותו היתה משלמת היה עשוי להיות נמוך יחסית. לאחר גישוש מצב השוק, צפוי ה-EBU לצאת למכרז בנושא.

משמע הדבר כי לא יהיה גוף תקשורת יחיד שיוכל להרשות לעצמו לרכוש את הזכויות, ומתחזקת ההערכה כי הגופים היחידים שיוכלו בכל זאת להחזיק במפעל היורו הם כאלה המחזיקים בערוצים בתשלום, כאשר זו תהיה הדרך היחידה להחזיר את ההשקעה ברכישת הזכויות.

ישראל היא אחת מ-7 מדינות שחברות ב-EBU (בנוסף לאזרבייג'אן, צ'כיה, הונגריה, קזחסטן, פורטוגל וסלובקיה), שהוצאו החוצה מההסכם הגורף בין EBU לבין אופ"א שנחתם בספטמבר 2009 לשידור הטורניר, ועבורן נקבע כי ייערכו בהן מכרזים לכלל גופי התקשורת המעוניינים בזכויות. זאת בשל המצב הכלכלי הבעייתי של גופי השידור הממלכתיים באותן מדינות.

דוגמה למדינה אחת מתוך השבע שבה העדיפה אופ"א בסופו של דבר את השידורים בתשלום היא פורטוגל, שם נמכרו הזכויות לערוץ הפיי Sport TV.