ענת קם בלשכת נתניהו

גם אם המדליף לא יצא מלשכת נתניהו - הרי הוא בא מאיפשהו, ויש לחקור זאת עד תום

מידע רגיש מאוד דלף באחרונה מלשכת ראש הממשלה. השב"כ אישר עובדה זו בהודעה מטעמו, ולפיה "בחודשים האחרונים חקר השירות חשד להדלפת מידע רגיש, לאור פניית ראש הממשלה".

3 בכירים בלשכה נשלחו למכונת אמת - היועץ לביטחון לאומי עוזי ארד, מזכיר הממשלה צבי האוזר ויועץ התקשורת ניר חפץ. גם היועץ המשפטי לממשלה בדק. לבסוף פרסם השב"כ, הכפוף לראש הממשלה, הודעה כי "ההדלפה לא בוצעה על-ידי גורם כלשהו בלשכת ראש הממשלה".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לא חשב שראוי לסיים את הפרשה בכך, ודרש כי ועדת החוץ והביטחון תקיים דיון בנושא. נשיאות הכנסת החליטה אתמול (ב') להיענות לדרישת גפני, בברכתו ובתמיכתו של יו"ר הכנסת ראובן ריבלין. במאמר מוסגר ראוי לציין את התפקוד הענייני והעל-מפלגתי המתמשך של ריבלין.

היה מדליף, לא?

דיון בוועדה זה בסדר גמור, אבל לחלוטין לא מספק. בכל זאת, מדובר במידע רגיש מאוד, סופר-סודי - והמידע הזה נמסר לתקשורת, גם הערבית. כלומר, המידע הזה למעשה נגנב ונמכר לאחרים תמורת השד יודע מה, אבל בוודאי למדליף היה אינטרס כלשהו.

לא ברור עד כמה בדיקת בכירי לשכת ראש הממשלה היתה יסודית ורצינית, מאחר שכאמור, השב"כ כפוף לראש הממשלה. אבל ממה נפשך - גם אם המדליף לא יצא מהלשכה, הרי שהוא בא ממקום כלשהו. כלומר, היה מי שהדליף את המידע, ואם זה לא מישהו מהלשכה - אז מי כן?

לא יכול להיות ספק כי המדליף, יהיה מי שיהיה, נמצא בתפקיד בכיר מאוד, ולא - לא היה ברשותו חומר כה רגיש. אז אף אחד לא רוצה לדעת במי מדובר? לאף אחד לא אכפת שהמדליף יישאר בתפקידו - ואולי גם ימשיך להוציא החוצה חומרים רגישים?

ענת קם כמשל

היו ידיעות על כך שהתפטרותו של חפץ וההתפטרות הצפויה של האוזר קשורות לעניין - ידיעות שהוכחשו. אבל גם אם המדליף כבר אינו נמצא בקרבת מסמכים חסויים, מדובר עדיין בעבירה פלילית חמורה.

אני מבקש להזכיר ליועץ המשפטי ולאנשי החוק בכלל כי לא מזמן הוגש כתב אישום נגד צעירה בשם ענת קם. היא הואשמה בכך שבהיותה פקידה צבאית גנבה מסמכים והעבירה אותם לידי העיתונאי אורי בלאו.

המקרה של הדלפות מהלשכה חמור הרבה יותר, הן בגלל סוג המידע והן בגלל המעמד הבכיר של המדליף האלמוני בינתיים. אם מחליטים לעזוב את עניין ההדלפות הללו, צריך מיד להניח לענת קם ולכל מי שידליף מסמכים חסויים מכאן ואילך. ולא - נהיה במצב שבו רק לזוטרים אסור להדליף, והבכירים, אם הם ייתפסו, הם מקסימום יתפטרו. זה לא הולך ככה.

יש כאן מקרה שצריך לחקור אותו עד תום - כלומר, לחקור את מקורות ההדלפות מהלשכה - ולאחר מכן להגיש כתבי אישום בהתאם לממצאים. לא פיטורים, אלא אישומים.