העליון שחרר את עו"ד חיים שטנגר למעצר-בית אצל דובר הלשכה

בכך הפך העליון פעם נוספת את ההחלטה בעניין המשך מעצרו של שטנגר, החשוד כי קשר קשר לפגוע במכוניתה של השופטת טובה סיוון ושידל עבריין לפגוע בשכן עמו הוא מסוכסך

עו"ד חיים שטנגר - החשוד כי קשר קשר לפגוע במכוניתה של שופטת בית המשפט לענייני משפחה, טובה סיוון, ושידל עבריין לפגוע בשכן שהוא מסוכסך איתו - שוחרר אתמול (ו') למעצר-בית בביתו של חברו בן-ציון ציטרין, המשמש כדובר לשכת עורכי הדין.

כך קבע שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, שהפך פעם נוספת את ההחלטה בעניין המשך מעצרו של שטנגר. זאת, לאחר ששופט בית משפט השלום שמאי בקר הורה ביום חמישי לשחרר את שטנגר למעצר-בית, אך שופט בית המשפט המחוזי עודד מודריק הפך את ההחלטה והורה להשאיר את שטנגר במעצר מלא.

ביום חמישי אף הגישה התביעה לבית המשפט הצהרת תובע, לפיה בכוונת הפרקליטות להגיש נגד שטנגר בימים הקרובים כתב אישום בעבירות חמורות. בית משפט השלום קבע כי אף ש"מחומר הראיות עולה בבירור כי יש עילת מעצר, המבוססת על הסיכון הנובע משטנגר לפגיעה באדם", הוא איפשר לשחררו בתנאים מגבילים, כולל מעצר-בית מלא בביתו של ציטרין ביבנה, הרחק מזירת ההתרחשויות.

השופט מודריק הפך את ההחלטה, בנימוק כי זו "איננה משקפת כהלכה את המסוכנות הטבועה בשטנגר, שאת התנהגותו הגדיר כ"שפל". "עורך דין ותיק מוכר משתמש בידיעה ובניסיון שלו כדי לנסות לתכנן מזימת פגיעה באדם בדרך מתוחכמת תוך הסוואה וטשטוש העקבות", כתב מודריק, "הוא עקבי ברעיונותיו בכך שהפנייה לכאורה איננה רק אל מבצע אחד. הוא לוקח בחשבון אפשרות שאותו מבצע בכוח לא יבצע מסיבה כלשהי והוא פונה לאדם נוסף. הדבר מעיד על נחישות הדעת. שטנגר מעלה על דל שפתיו ולא רק על דל השפתיים אולי אף במלוא הגרון עניין של פגיעה ברכבה של שופטת שפסקה הוצאות נגדו".

אלא שכאמור, השופט פוגלמן בעליון פסק כי "בחלופת המעצר יש כדי להפיג את המסוכנות הנשקפת ממנו". לדבריו, "לשטנגר אין עבר פלילי, והוא ניהל עד כה אורח חיים נורמטיבי לחלוטין. קשה, אמנם, להשתחרר מהתחושה הקשה העולה מכך שעורך דין ותיק מעורב במזימה לפגוע באחרים, ואף איננו בוחל מתכנון כאמור ביחס לרכבה של שופטת שהחלטותיה לא נשאו חן בעיניו. אולם לעת הזו, נתונים אלה אינם מובילים בהכרח למסקנה כי הדרך היחידה לנטרול מסוכנותו של העורר בתקופת הביניים האמורה היא מאחורי סורג ובריח".

במסגרת החקירה נגד שטנגר נאסף חומר חקירה רב, ונחקרו נחקרים רבים. השיחה בין שטנגר לבין אותו אדם ששטנגר חשוד בשידולו לפגוע בשכנו ובשופטת התקיימה לכאורה לפני 5 חודשים.

בידי המשטרה מצויות גם הקלטות ותצלומים שמהם עולה, על-פי טענת התביעה, כי שטנגר אכן פעל כדי לפגוע במכוניתה של השופטת סיוון, שעמה יש לו סכסוך ארוך. במסגרת הליך משפטי המתנהל בפניה וששטנגר מייצג בו את אחד הצדדים היא פסקה הוצאות נגדו, הוא הגיש בקשה לפסול אותה שנדחתה, היא הגישה תלונה נגדו ללשכת עורכי הדין, והוא התלונן נגדה לנציב התלונות על שופטים. (בש"פ 377/11).

בתאריך 9.8.11 במסגרת הסדר טיעון נמחקו מכתב האישום המקורי העבירות החמורות שיוחסו לעו"ד חיים שטנגר, בתחילה, בכתב האישום המקורי, שכללו: ניסיון לשידול בחבלה במזיד ברכבה של השופטת טובה סיוון וניסיון לשידול לחברה חמורה בשכנו. כמו כן, בגזר הדין שניתן בבית משפט השלום בתאריך 9.8.11 בת"פ 35803-01011 הביעה כב' השופטת הדסה נאור תמיהה על התנהלות הפרקליטות שהגישה נגד עו"ד שטנגר כתב אישום חמור - ובהסדר אישום נסוגה מרוב ההאשמות נגדו.