ההסתדרות תובעת את מחסני חשמל: פגעו בהתארגנות עובדים

לטענת ההסתדרות, בתגובה להתאגדות עובדי הרשת החלה ההנהלה במסכת איומים, השפלות וניסיונות לחיסול ההתארגנות‏ ■ תובעת 3 מיליון שקל

‎‎ההסתדרות, באמצעות האגף להתאגדות עובדים, הגישה היום (ג') לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בקשת צד בסכסוך קיבוצי, על סך 3 מיליון שקל, נגד אלקטרה מוצרי צריכה, רשת מחסני חשמל ובאופן אישי נגד סמנכ"ל הרשת, סמי לוי, בגין פגיעה בחופש ההתארגנות של עובדי הרשת. ההסתדרות מבקשת מבית הדין לחלק את הסכום שיפסוק באופן שוויוני בין עובדי הרשת.

‏במסגרת תביעתה טוענת ההסתדרות כי בתגובה להתאגדות עובדי רשת מחסני חשמל לפני כחודשיים, החלה הנהלת מחסני חשמל במסכת של "איומים, השפלות וניסיונות לחיסול ההתארגנות במחיר של מניעת קידום בעבודה למי שיזם אותה, שידול לדבר עבירה ואיומים בתביעות-סרק אישיות נגד ועד העובדים".

‏מדובר בפעם הראשונה שההסתדרות מגישה תביעה לפיצוי כספי נגד מעסיק שפגע בחופש ההתארגנות, תוך שימוש בתיקון החקיקה שיזמה בשנת 2009. לפי התיקון ניתן לתבוע מעסיק על פגיעה בחופש ההתארגנות, ללא צורך בהוכחת נזק, בסכום של עד 200 אלף שקל לפגיעה בודדת. עד עתה הסתפקה ההסתדרות בהתרעות ששלחה למעסיקים.

‎‎איום בהרעת תנאים

‏בבקשה, שהוגשה באמצעות עו"ד אוהד גלעדי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, נטען כי לפני כחודשיים התאגדו עובדי רשת מחסני חשמל במסגרת ההסתדרות.

בסמוך, טוענת ההסתדרות, שיגר יו"ר אגף התאגדות עובדים, עו"ד שי תקן, מכתב להנהלת הרשת, ובו הודיע כי ההסתדרות הינה הארגון היציג של העובדים ברשת, וביקש לפתוח במשא-ומתן על הסכם קיבוצי להסדרת תנאי העסקתם כפי שנקבע בחוק. ואולם, ההנהלה סירבה לפתוח במשא-ומתן ולהכיר בוועד ובהסתדרות.

‏עוד טוענת ההסתדרות כי הנהלת הרשת הגדילה לעשות והפעילה לחצים על העובדים, כדי לטרפד את ההתאגדות באופן המנוגד לחוק. לדבריה, פעולות ההנהלה מתועדות בהקלטות של שיחות טלפון שערך לוי עם העובדים.

עוד נטען, בין היתר, כי במסגרת הפעולות הציע לוי ליו"ר ועד הפעולה של העובדים לשרוף יחד את טפסי ההצטרפות של העובדים תמורת קידום אישי, וכשהבין כי היו"ר לא נענה להצעה - איים להרע את תנאי עבודתו ברשת, זאת תוך שהוא מציין כי "זו החלטה שלך אם אתה דואג לילדים שלך".

‎‎איומים בתביעות

‏במקביל, נטען בבקשה, ערך הסמנכ"ל, יחד עם מנהלים נוספים, סיורים בסניפים ואיים על העובדים כדי שיבטלו את חברותם בהסתדרות. כמו כן, נטען בבקשה כי בכדי להעצים את האיום וההפחדה נשלחו מכתבי איום בתביעת לשון הרע, עם שליח במסירה אישית, לבתיהם הפרטיים של חברי הוועד.

‏עם הגשת הבקשה אמר יו"ר אגף התאגדות עובדים בהסתדרות, עו"ד שי תקן, כי "לצערי הרב, הגענו למצב שבשל חומרת הדברים, המתועדים בהקלטות ובתצהירים חד-משמעיים, עלינו להגיש תביעה נגד רשת מחסני חשמל. כשתיקנו את החוק בעסקת החבילה, קיווינו שמעסיקים יבינו את המסר ויאפשרו לעובדים לממש את זכותם להתארגן. אולם לצערנו הרב, במחסני חשמל בחרו 'לצפצף' על החוק". ‏‎‎‏

מאלקטרה מוצרי צריכה נמסר בתגובה: "טרם התקבל כתב התביעה במשרדי החברה. לכשיתקבל נלמד אותו ונגיב בערכאות המקובלות. אלקטרה מוצרי צריכה הינה חברה שומרת חוק המכבדת ומעריכה את עובדיה ומציבה אותם בראש סולם עדיפויותיה".

"מהומה רבה על לא מאומה"

עו"ד סיגל פעיל ממשרד אריאל שמר ושות', המייצגת את אלקטרה, מסרה בתגובה: "מדובר על מהומה רבה על לא מאומה ובניסיון לנצל לרעה הליכים משפטיים. בניגוד לנטען, אין מדובר בהתארגנות משום סוג, לא בהתאם לחוקי העבודה ואף לא בהתאם לכללים הקבועים לכך. מדובר בקבוצת עובדים קטנה באחת ממחלקות החברה, שעד כה לא ברור על מה היא מלינה ומה מבוקשה לעצמה.

"פעולתה של ההסתדרות כאן, הפונה לאמצעי התקשורת תחילה ורק לאחר מכן לערכאות ולמעסיק, נועדה לנסות ולחפות על ואקום משפטי ועל היעדר כל טענה או עילה של ממש כנגד החברה.

"אנו מצטערים על ניסיונה של ההסתדרות להפעיל לחץ ציבורי ותקשורתי במקום לבצע את הוראות החוק ולעמוד בכלליו הידועים לה. אנחנו נגיב לבית המשפט לכשנקבל את כתב התביעה".

הפגיעות הנטענות בהתארגנות העובדים

* איומים והפעלת לחצים על עובדים, כדי שיבטלו חברותם בהסתדרות

* הפעלת לחץ על יו"ר הוועד למסור טפסי החברות בהסתדרות תמורת קידום בתפקיד

* איום של סמנכ"ל המכירות על יו"ר הוועד ועל ילדיו, אם לא ישרוף את טפסי החברות

* איום בתביעת דיבה נגד יו"ר הוועד וחברי ועד אם לא יודיעו בתקשורת כי אינם חלק בארגון יציג וכי לא פעלו נגדם